Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf slaat over - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf slaat over

Peter_K schreef:
javb2812 schreef:Maar als je naaf steeds meer doortrapt is het ook best mogelijk dat er iets mis is met (de bevestiging van) het kransje. Heb je dit omdraaien van het kransje al geprobeerd? Je hebt hier het metalen Rohloff tandkransafnemertje voor nodig
Er zat een 15T krans op toen ik de fiets 2e hands kocht. Ik heb die ruim voor de vakantie vervangen door een 17T om kleinere verzetten te verkrijgen die ik echt nodig heb.
Ik fiets al zo'n 33 jaar, en doe al die tijd al het onderhoud aan mijn fietsen zelf. Ik heb er geen moment aan gedacht dat de bevestiging van de krans tot problemen zou kunnen leiden. Die kransafnemer licht dan ook gewoon nog thuis. :-(
Helaas werkt de mail op mijn mobiel niet, dus moet ik iedere keer een internet cafe opzoeken om wat te mailen. Hier in het toeristische Orchha is dat geen probleem, dus ik ga nu maar een uitgebreide mail schrijven naar Rohloff en wat importeurs.

Onlangs had ik een defect aan een thermostaatkraan gekocht bij Praxis, ik kreeg toen tijdens de reparatie een leenkraan. Misschien dat zij ook zoiets kunnen doen.

Het makkelijke schakelen en het ontbreken van chainsuck trokken me wel aan in de Rohloff. Maar nu ik weet dat de kans op mankementen aanmerkelijk groter is dan ik oorspronkelijk dacht, is die naaf toch wel een stuk minder aantrekkelijk.

17 T achtertandwiel valt toch niet onder de Roloff garantie? (Ik heb die er trouwens 3 jaar geleden ook opgezet. Trapt weer ietsje minder zwaar naar boven)
Robw
alime schreef:
Peter_K schreef:
javb2812 schreef:Maar als je naaf steeds meer doortrapt is het ook best mogelijk dat er iets mis is met (de bevestiging van) het kransje. Heb je dit omdraaien van het kransje al geprobeerd? Je hebt hier het metalen Rohloff tandkransafnemertje voor nodig
Er zat een 15T krans op toen ik de fiets 2e hands kocht. Ik heb die ruim voor de vakantie vervangen door een 17T om kleinere verzetten te verkrijgen die ik echt nodig heb.
Ik fiets al zo'n 33 jaar, en doe al die tijd al het onderhoud aan mijn fietsen zelf. Ik heb er geen moment aan gedacht dat de bevestiging van de krans tot problemen zou kunnen leiden. Die kransafnemer licht dan ook gewoon nog thuis. :-(
Helaas werkt de mail op mijn mobiel niet, dus moet ik iedere keer een internet cafe opzoeken om wat te mailen. Hier in het toeristische Orchha is dat geen probleem, dus ik ga nu maar een uitgebreide mail schrijven naar Rohloff en wat importeurs.

Onlangs had ik een defect aan een thermostaatkraan gekocht bij Praxis, ik kreeg toen tijdens de reparatie een leenkraan. Misschien dat zij ook zoiets kunnen doen.

Het makkelijke schakelen en het ontbreken van chainsuck trokken me wel aan in de Rohloff. Maar nu ik weet dat de kans op mankementen aanmerkelijk groter is dan ik oorspronkelijk dacht, is die naaf toch wel een stuk minder aantrekkelijk.

17 T achtertandwiel valt toch niet onder de Roloff garantie? (Ik heb die er trouwens 3 jaar geleden ook opgezet. Trapt weer ietsje minder zwaar naar boven)
Robw
Dat tandwiel is ook niet kapot...
17 T achtertandwiel valt toch niet onder de Roloff garantie? (Ik heb die er trouwens 3 jaar geleden ook opgezet. Trapt weer ietsje minder zwaar naar boven)
Robw[/quote]
Dat tandwiel is ook niet kapot...[/quote]


Ik bedoelde dat door een tandwiel van 17 T (in combinatie met ander voortandwiel) te plaatsen de problemen die daar uit voort zouden kunnen komen niet meer onder de garantie vallen. Overigens heb ik van bike4travel begrepen dat dat inmiddels weer wel is, dacht ik goed gehoord te hebben. Zeker weten doe ik dat dus niet.
Robw
alime schreef:Ik bedoelde dat door een tandwiel van 17 T (in combinatie met ander voortandwiel) te plaatsen de problemen die daar uit voort zouden kunnen komen niet meer onder de garantie vallen. Overigens heb ik van bike4travel begrepen dat dat inmiddels weer wel is, dacht ik goed gehoord te hebben. Zeker weten doe ik dat dus niet.
Robw
Bedoel je misschien de maximaal toegestane overbrengingsverhouding? Mijn voortandwiel is 42T, en dan voldoe ik keurig aan de eisen van Rohloff.
Blad 19 van de Rohloff Owners Manual schreef:Smallest permissible sprocket ratios

The sprocket ratio on the Rohloff SPEEDHUB 500/14 (e.g. 42:16) converts the slow rotational speed at the crank into a fast rotational speed at the sprocket and reduces the input torque for the Rohloff SPEEDHUB 500/14 in the same proportion. To prevent overstraining the hub, a minimum sprocket ratio of 2.10 must be used. With the available sprockets these minumum ratios are achieved by: 36:17, 34:16, 32:15 and 28:13. This resembles a derailleur transmission of 20:34. Larger chainrings can be used without exceptions.
Er staat ook iets over op hun site.
ja idd, ik heb dacht ik 17 -37 en valt inmiddels volgens mij ook onder de garantie.
r
Twee weken geleden mijn achterwiel met Rohloff naaf naar bike4travel gebracht, en vandaag kon ik hem weer op komen halen. Inmiddels heb ik hem weer in mijn fiets gebouwd, en een klein stukje op en neer rijdend in de straat leek de naaf inderdaad weer goed te werken.

Dit is wat Rohloff erover te zeggen had:
Rohloff schreef:We have examined the SEEPHUB. The hub is now in perfect working order.
The SPEEDHUB has received the following services: Inspection, Shifting point recalibration.
Kennelijk is er iets te kalibreren aan de naaf, geen idee wat dat verder in zou kunnen houden.

Een en ander is geheel gratis verricht, erg netjes van Rohloff.