Additionally, paste this code immediately after the opening tag: knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad

169 berichten
De Grebbeweg is me inmiddels redelijk duidelijk geworden. Net even RVV geraadpleegd.

Blijkt dat bord G12 een fiets/bromfietspad aangeeft. Het begrip 'fietspad/bromfietspad' wordt verder niet gedefinieerd. Wel dat auto's daar niet op mogen rijden of parkeren en dat fietsers en bromfietsers daarvan gebruik moeten maken. Het bord E1 (verboden te parkeren) wat gebruikt wordt, is dus totaal overbodig aan beide zijdes van de rijbaan.
Erg slordig trouwens dat bij de ene in- en/of uitrit een doorgetrokken streep gebruikt wordt en bij de andere in en/of uitrit een onderbroken streep.
Overigens is de aanwezigheid van bord G12 op de plek waar Michael deze opgemerkt heeft, feitelijk erg raar. Er is geen sprake van een zijweg (namelijk geen straatnaambordje aanwezig) en bovendien staat 'ie vóór die zijtak. Verder kijk je van aan afstandje tegen de zon in, met de ogen wat vernauwd. Een donker bord zie je dan simpelweg niet in deze donkere situatie. Zeker niet als je met 80km/u in de auto zit of 7% op de 39-25 omhoog aan het trekken bent.

Verder nog veel inrichtigsslordigheden, m.n. betreffende het fietspad maar zeker ook de rijbaan. Dat komt waarschijnlijk omdat daar traditioneel gezien erg weinig ruimte is. Nu ken ik niet de intensiteiten aldaar, maar als dat de pakweg 15.000 mvt/etmaal niet overschrijdt, lijkt het mij geen probleem om daar een erftoegangsweg van te maken i.p.v. een gebiedsontsluitingsweg. Dat zou het corrigeren van de inrichting naar Duurzaam Veilig sterk kunnen vergemakkelijken gezien de beschikbare ruimte.
Verder wordt het bord G12 niet consequent gebruikt. Net in Rhenen staat ook een bord, bij nota bene een in/uitrit!
Als ik voorts wat uitzoom op de kaart, zie ik dat het een doorgaande verbinding zou zijn tussen Rhenen en Wageningen (oude rijksweg tussen Arnhem en Utrecht?). Welnu, als de intensiteiten zijn veranderd, staat er niets in de weg om ook de typering en daarmee de inrichting aan te passen. Mocht dat niet van toepassing zijn, dan lijkt er voldoende ruimte in de bossen om 1 of 2 fietspaden aan te leggen. Dat is dan nog veel gezonder ook voor de fietsers. Zo dicht langs een weg met hoge intensiteiten fietsen, verkort namelijk de levensverwachting aanzienlijk. (Ja, daar zijn wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.)

Lang verhaal kort: de inrichting van de Grebbeweg klopt (letterlijk) voor geen meter!
Robertjan schreef:
iceman schreef:Die strook is namelijk het verlengde van het vrijliggende fietspad verderop. Als jullie het niet geloven, kom gerust een rondje fietsen in Wageningen. Dan kun je het zelf zien...
Wat Renaat al aangeeft: weer iemand die niet gehinderd wordt door enige kennis.
En weer iemand die niet gehinderd wordt door enig gezond verstand... Ik ga niet lopen muggenziften over fietsstrook, fietspad of suggestiestrook, want: 1. De discussie ging daar niet over, en 2. Iedereen die daar fietst en een beetje hersens heeft kan zien dat de fietsstrook/het fietspad bedoeld is om op te fietsen (of borden en strepen nu wel of niet kloppen). Trouwens, volgens mij had ik het over het 'verlengde van een fietspad' en dus niet over een 'fietspad'.

Robertjan schreef:De Grebbeweg is me inmiddels redelijk duidelijk geworden. Net even RVV geraadpleegd.

Blijkt dat bord G12 een fiets/bromfietspad aangeeft. Het begrip 'fietspad/bromfietspad' wordt verder niet gedefinieerd. Wel dat auto's daar niet op mogen rijden of parkeren en dat fietsers en bromfietsers daarvan gebruik moeten maken. Het bord E1 (verboden te parkeren) wat gebruikt wordt, is dus totaal overbodig aan beide zijdes van de rijbaan.
Erg slordig trouwens dat bij de ene in- en/of uitrit een doorgetrokken streep gebruikt wordt en bij de andere in en/of uitrit een onderbroken streep.
Overigens is de aanwezigheid van bord G12 op de plek waar Michael deze opgemerkt heeft, feitelijk erg raar. Er is geen sprake van een zijweg (namelijk geen straatnaambordje aanwezig) en bovendien staat 'ie vóór die zijtak. Verder kijk je van aan afstandje tegen de zon in, met de ogen wat vernauwd. Een donker bord zie je dan simpelweg niet in deze donkere situatie. Zeker niet als je met 80km/u in de auto zit of 7% op de 39-25 omhoog aan het trekken bent.

Verder nog veel inrichtigsslordigheden, m.n. betreffende het fietspad maar zeker ook de rijbaan. Dat komt waarschijnlijk omdat daar traditioneel gezien erg weinig ruimte is. Nu ken ik niet de intensiteiten aldaar, maar als dat de pakweg 15.000 mvt/etmaal niet overschrijdt, lijkt het mij geen probleem om daar een erftoegangsweg van te maken i.p.v. een gebiedsontsluitingsweg. Dat zou het corrigeren van de inrichting naar Duurzaam Veilig sterk kunnen vergemakkelijken gezien de beschikbare ruimte.
Verder wordt het bord G12 niet consequent gebruikt. Net in Rhenen staat ook een bord, bij nota bene een in/uitrit!
Als ik voorts wat uitzoom op de kaart, zie ik dat het een doorgaande verbinding zou zijn tussen Rhenen en Wageningen (oude rijksweg tussen Arnhem en Utrecht?). Welnu, als de intensiteiten zijn veranderd, staat er niets in de weg om ook de typering en daarmee de inrichting aan te passen. Mocht dat niet van toepassing zijn, dan lijkt er voldoende ruimte in de bossen om 1 of 2 fietspaden aan te leggen. Dat is dan nog veel gezonder ook voor de fietsers. Zo dicht langs een weg met hoge intensiteiten fietsen, verkort namelijk de levensverwachting aanzienlijk. (Ja, daar zijn wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.)

Lang verhaal kort: de inrichting van de Grebbeweg klopt (letterlijk) voor geen meter!
[/quote]).

Gelukkig heb je een nuttige manier gevonden om deze mooie zaterdag door te brengen door dit wereldvraagstuk voor ons te ontrafelen... Bedankt!

Groet, Dirk
Ja, mijn eerste reactie was nogal kort door de bocht. Excuses daarvoor. De gemeente aldaar doet ook wel erg haar best om onduidelijkheid te scheppen door fout op fout te stapelen.

Overigens heeft de analyse wel degelijk te maken met het onderwerp. De intensiteit op deze weg is zeer relevant in de context van het verhaal van Ton en met die intensiteit hangt ook de inrichting samen. Het is handig als de weggebruiker door de inrichting herkent welke verkeerssoorten men kan verwachten. Een gebiedsontsluitingsweg met een fietspad op de rijbaan, is in Nederland niet meer van deze tijd. Helaas is het wel drukker geworden op de wegen in Nederland, maar is Nederland niet groter geworden. Het verkeer zal dus op dezelfde oppervlakte afgewikkeld moeten worden. De vraag is enerzijds of de gemeente aldaar dat handig heeft opgelost, anderzijds of de wielrenners op Google Streetview handig bezig zijn. Als ik zo kijk is het daar behoorlijk rustig voor een gebiedsontsluitingsweg en zou de inrichting dus niet kloppen. Dan zijn die wielrenners feitelijk ook niet verkeerd bezig.
In dat geval neem ik ook mijn (nogal felle) reactie op jou reactie terug :wink: .

Je hebt uiteraard volkomen gelijk wat betreft de gebrekkige inrichting van de Grebbeweg, maar ik denk dat als je alle wegen in Nederland gaat bekijken zeker de helft nog niet voldoet aan de nieuwste belijningseisen, of dat er tegenstrijdigheden mbt bebording aanwezig zijn. In de meeste gevallen is dat geen probleem, want met gezond verstand en oplettendheid komen we een heel eind.

Wat betreft de Grebbeweg; dit is een behoorlijk drukke weg, met name in de avondspits staat er vaak file vanaf de Grebbeberg tot aan de brug in Rhenen. Er rijdt ook het nodige vrachtverkeer en streekbussen. Ik woon al jaren in Wageningen en hoor nooit van ongelukken op dit weggedeelte. Waarschijnlijk komt dat doordat weggebruikers hun rijgedrag aanpassen aan de risicovolle omstandigheden hier (steile helling, bocht halverwege de helling, smalle weg, vaak fietsers en 's zomers weinig licht door het bladerdak). Daarbij hoort naar mijn idee ook dat fietsers (dus ook wielrenners) zoveel mogelijk rechts van de doorgetrokken lijn blijven en het gemotoriseerde verkeer zo min mogelijk hinderen.

Overigens is het een provinciale weg die dus naar mijn idee door de provincie Utrecht onderhouden wordt. Daarnaast spelen op de Grebbeberg allerlei andere belangen (cultuurhistorie, flora & fauna etc) dus zomaar de weg een paar meter breder maken tbv bijvoorbeeld een vrijliggend fietspad is lastig.

Gr Dirk
Robertjan schreef:Dan zijn die wielrenners feitelijk ook niet verkeerd bezig.
Nou, volgens mijn boerenverstand zijn ze wel degelijk verkeerd bezig. Door die ronde blauwe borden is het een verplicht fietspad, anders had er wel een langwerpig fietsbordje gestaan.
Afbeelding

De auto's mogen niet over de doorgetrokken streep op het fietspad komen en logischerwijs de fietsers ook niet op de rijbaan. Of zijn er soms afwijkende regels voor wielrenners ? 8)
Michael W schreef:Nou, volgens mijn boerenverstand zijn ze wel degelijk verkeerd bezig. Door die ronde blauwe borden is het een verplicht fietspad, anders had er wel een langwerpig fietsbordje gestaan.
De onenigheid zit hem in de verschillende visie over wat 'verkeerd bezig zijn' betekent. De ene vertaald dat wettelijke, de ander niet. Juridisch is er één fietser in overtreding. Maar juridisch in overtreding zijn is volgens mij niet altijd fout (er zijn mensen die daar anders over denken, maar dat vind ik een gevaarlijke denkwijze), net zoals men zich juridisch perfect aan de regels kan houden en toch 'fout' bezig zijn.

Ik ken de weg onvoldoende om mij met zekerheid uit te spreken over hoe 'fout' die ene fietser bezig was. Juridisch blijkbaar* wel, maar niet-juridisch heb ik niet de indruk dat hij iemand hinderde of in gevaar bracht. Maar dat is slechts één oordeel op basis van die ene foto.

* De fietsers horen blijkbaar bij elkaar en dan is de ene in overtreding. Hoe het in Nederland zit weet ik niet, maar in België mag men het fietspad verlaten om een andere fietser voorbij te steken, dus als ze niet bij elkaar hoorden was de ene fietser niet noodzakelijk in overtreding.
Ook is men in België enkel verplicht het fietspad te gebruiken, als er een 'bruikbaar' fietspad aanwezig is (wat bruikbaar inhoudt, is niet verder gedefinieerd) en mag men het fietspad verlaten om van richting te veranderen.
Michael W schreef: Of zijn er soms afwijkende regels voor wielrenners ? 8)
In België wel. Niet voor twee fietsers, maar wel voor grote groepen fietsers (het hoeven geen wielrenners te zijn, maar die grotere groepen zijn het vaak wel).

Renaat
Michael W schreef:
Robertjan schreef:Dan zijn die wielrenners feitelijk ook niet verkeerd bezig.
De auto's mogen niet over de doorgetrokken streep op het fietspad komen en logischerwijs de fietsers ook niet op de rijbaan. Of zijn er soms afwijkende regels voor wielrenners ? 8)
Dat denk ik anders over. De strook die door een witte doorgetrokken streek is afgescheiden van de hoofdrijbaan is een zogenaamde suggestiestrook. Reeds eerder omschreven door Robertjan.
Het bord verplicht fiets-/brom fietspad is voor brede uitleg vatbaar, maar niet geplaatst volgens de voorschriften. Omdat het bord rechts van de rijbaan staat geplaatst zou dat tevens gelden voor de bestuurders van motorvoertuigen. En dat zal zeker niet de bedoeling van de wegbeheerder zijn.

Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. De doorgetrokken streep van een suggestiestrook dus wel. Dat geldt ook voor wielrenner die zich links van de doorgetrokken streep bevindt. Zie artikel 76 RVV 1990.
Op vele "60 km/h" wegen zijn ook suggestiestroken aangebracht op de rijbaan visueel te versmallen. Bij tegenliggers moeten die kantstrepen overschreden worden.

Piet.

Onduidelijke verkeerssituaties leveren een suggestief gevoel van onveiligheid op en dat werkt attentieverhogend voor alle verkeersdeelnemers.
PietV schreef: Dat denk ik anders over. De strook die door een witte doorgetrokken streek is afgescheiden van de hoofdrijbaan is een zogenaamde suggestiestrook. Reeds eerder omschreven door Robertjan.
Het bord verplicht fiets-/brom fietspad is voor brede uitleg vatbaar, maar niet geplaatst volgens de voorschriften. Omdat het bord rechts van de rijbaan staat geplaatst zou dat tevens gelden voor de bestuurders van motorvoertuigen.
In België mag een bord vergelijkbaar met een G11 of G12a zowel links als rechts van een fietspad geplaatst worden, zonder dat dit effect heeft voor de rest van de weg.

Het je onderbouwing voor je uitspraak dat zo'n bord niet rechts van het fietspad mag geplaatst worden (of anders voor de gehele weg geldt) en dat er hier sprake is van een suggestiestrook (graag een concreet artikel)? Ik ben immers wel geïnteresseerd in hoe het juist wettelijk zit en weet dat dit vaak niet overeenkomt met hoe veel mensen denken dat het is.

Renaat
ik vraag me even af... wie zijn Knevel en van de Brink eigenlijk en hebben ze ooit op een racefiets gezeten? :D
ik vraag me even af... wie zijn Knevel en van de Brink eigenlijk en hebben ze ooit op een racefiets gezeten?
Wielrennen is een "Katholieke sport" ... Dus! Denk het niet!?

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:
ik vraag me even af... wie zijn Knevel en van de Brink eigenlijk en hebben ze ooit op een racefiets gezeten?
Wielrennen is een "Katholieke sport" ... Dus! Denk het niet!?

Henk

kunst en fietswerk
Zo te horen aan opmerkingen van de Brink zeker wel, Knevel weet ik niet!! :wink:
Rutger schreef:ik vraag me even af... wie zijn Knevel en van de Brink eigenlijk en hebben ze ooit op een racefiets gezeten? :D
Beide vragen zijn irrelevant voor gespreksleiders. Het feit dat veel ernstige ongelukken plaatsvinden waarbij wielrenners betrokken zijn is reden tot onderwerp. Het probleem met wielrenners op fietspaden is al jaren bekend. De oorzaken ook.

Maar zolang fietsers als bestuurders worden bevoordeeld en niet volledige gehouden zijn rechts te rijden (twee naast elkaar), kan er ook geen sprake zijn van onnodige hinder voor andere weggebruikers. Dus gewoon met twee naast elkaar blijven rijden.
Van onnodige hinder is sprake wanneer deze hinder plaats vindt buiten de gesteld regels in het "gebruikelijke" verkeer. Met twee naast elkaar rijden is te vergelijken met geparkeerde voertuigen, file en stilstaan op kruisingen van wegen door drukte etc.

Piet.
PietV schreef:veel ernstige ongelukken plaatsvinden waarbij wielrenners betrokken zijn
Zijn het er wel veel?
Als er een ongeluk met een wielrenner is, is dit vaak landelijk nieuws. Nieuwsberichten van ongelukken met auto's en bijvoorbeeld veel andere sportongelukken komen zelden over de provinciegrens, als ze al in het nieuws komen.
Leon
En het blijft een probleem dat een fietsbel in 50% van de gevallen resulteert in omkijkende zwalpende fietsers eerder dan mensen die soepel uitwijken.

Verder is het zoals met alle regels: als iedereen zijn verstand gebruikte, dan waren er geen regels nodig. Het snelheidsverschil met je medefietsers moet gewoon zodanig zijn dat je een veilig remmanoeuvre kan uitvoeren indien nodig en als je traag fietst, dan laat je wat plaats op het fietspad zodat andere je voorbij kunnen.

(En die wettelijke fietsbel, mogen ze dan ook eens uitbreiden met goed werkende remmen - ik merk vaak dat mijn remafstand bijna de helft is van andere fietsers (in mijn ervaring remmen racefietsen ook vrij traag))
Leon schreef:
PietV schreef:veel ernstige ongelukken plaatsvinden waarbij wielrenners betrokken zijn
Zijn het er wel veel?
Als er een ongeluk met een wielrenner is, is dit vaak landelijk nieuws. Nieuwsberichten van ongelukken met auto's en bijvoorbeeld veel andere sportongelukken komen zelden over de provinciegrens, als ze al in het nieuws komen.
Leon
Het zijn er meer dan in voorgaande jaren. Met het stijgen van het aantal verkeersdoden onder fietsers, neemt ook de (zwaar) gewonden onder fietsers toe. In welke mate is koffiedik kijken.

De ongevalsregistratie in Nederland is bijzonder slecht. Met name voor fietsers. Eenzijdige ongevallen, wat is eenzijdig als de dader van het ongeval snel doorfietst en het slachtoffer versuft blijft liggen, worden nauwelijks geresgistreerd.

Het aantal fietsongevallen per jaar worden geschat tussen de 300.000 en 500.000. Per gereden kilometer blijkt fietsen een riskante bezigheid te zijn.

Bovendien is buiten de bebouwde kom het fietspad een vergaarbak van verkeersdeelnemers. Voetgangers (met huisdieren), fietsers (met aanhangwagen), bakfietsers, bromfietsers, invalide voertuigen (met motor), scootmobielen, illegale ruiters en groepen wielrenners. Ongelijkheid in soort, omvang en snelheid zullen conflictsituaties doen toenemen.
Ook de onduidelijke maatregelen van wegbeheerders dragen bij aan ongevallen. Lapmiddelen als goedkoopste oplossing krijgen (tijdelijk) vaak de voorkeur.

Piet.
Ik heb de uitzending niet gezien. Was is de conclusie die getrokken werd? Is wielrennen gevaarlijk op het fietspad.

Ik pleit verder voor de invoering van fietssnelwegen. :D
PietV schreef:Het aantal fietsongevallen per jaar worden geschat tussen de 300.000 en 500.000. Per gereden kilometer blijkt fietsen een riskante bezigheid te zijn.
Heb je ook een bron van deze schattingen? Lijkt me eerder het aantal verkeersongevallen.
http://www.veiligheid.nl/cijfers/fietso ... n-algemeen

Bij alle vallen en schuivers op de fiets ben ik nog nooit medisch behandeld. Ongeveer de helft van alle fietsongevallen, zonder noemenswaardig letsel komt niet voor in statistieken. 500.000 fietsongevallen per jaar is een redelijke schatting.

Piet.
Tel je ook mee als je op je vakantietractor (met kojaks) een wielrenner voorbij scheurt?
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 0968_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 8191_o.jpg
AB schreef:Tel je ook mee als je op je vakantietractor (met kojaks) een wielrenner voorbij scheurt?
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 0968_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 8191_o.jpg
Denk het wel :P
Overigens ik "toer" regelmatig als training voor mijn vakantietochten op een racefiets, alleen mijn snelheid ligt dan rond de 24 km/u, ik word soms ingehaald door mensen op elektrische fietsen (en die bellen nooit, mmm inkoppertje), dus ik weet het niet meer.