De Grebbeweg is me inmiddels redelijk duidelijk geworden. Net even RVV geraadpleegd.
Blijkt dat bord G12 een fiets/bromfietspad aangeeft. Het begrip 'fietspad/bromfietspad' wordt verder niet gedefinieerd. Wel dat auto's daar niet op mogen rijden of parkeren en dat fietsers en bromfietsers daarvan gebruik moeten maken. Het bord E1 (verboden te parkeren) wat gebruikt wordt, is dus totaal overbodig aan beide zijdes van de rijbaan.
Erg slordig trouwens dat bij de ene in- en/of uitrit een doorgetrokken streep gebruikt wordt en bij de andere in en/of uitrit een onderbroken streep.
Overigens is de aanwezigheid van bord G12 op de plek waar Michael deze opgemerkt heeft, feitelijk erg raar. Er is geen sprake van een zijweg (namelijk geen straatnaambordje aanwezig) en bovendien staat 'ie vóór die zijtak. Verder kijk je van aan afstandje tegen de zon in, met de ogen wat vernauwd. Een donker bord zie je dan simpelweg niet in deze donkere situatie. Zeker niet als je met 80km/u in de auto zit of 7% op de 39-25 omhoog aan het trekken bent.
Verder nog veel inrichtigsslordigheden, m.n. betreffende het fietspad maar zeker ook de rijbaan. Dat komt waarschijnlijk omdat daar traditioneel gezien erg weinig ruimte is. Nu ken ik niet de intensiteiten aldaar, maar als dat de pakweg 15.000 mvt/etmaal niet overschrijdt, lijkt het mij geen probleem om daar een erftoegangsweg van te maken i.p.v. een gebiedsontsluitingsweg. Dat zou het corrigeren van de inrichting naar Duurzaam Veilig sterk kunnen vergemakkelijken gezien de beschikbare ruimte.
Verder wordt het bord G12 niet consequent gebruikt. Net in Rhenen staat ook een bord, bij nota bene een in/uitrit!
Als ik voorts wat uitzoom op de kaart, zie ik dat het een doorgaande verbinding zou zijn tussen Rhenen en Wageningen (oude rijksweg tussen Arnhem en Utrecht?). Welnu, als de intensiteiten zijn veranderd, staat er niets in de weg om ook de typering en daarmee de inrichting aan te passen. Mocht dat niet van toepassing zijn, dan lijkt er voldoende ruimte in de bossen om 1 of 2 fietspaden aan te leggen. Dat is dan nog veel gezonder ook voor de fietsers. Zo dicht langs een weg met hoge intensiteiten fietsen, verkort namelijk de levensverwachting aanzienlijk. (Ja, daar zijn wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.)
Lang verhaal kort: de inrichting van de Grebbeweg klopt (letterlijk) voor geen meter!
Blijkt dat bord G12 een fiets/bromfietspad aangeeft. Het begrip 'fietspad/bromfietspad' wordt verder niet gedefinieerd. Wel dat auto's daar niet op mogen rijden of parkeren en dat fietsers en bromfietsers daarvan gebruik moeten maken. Het bord E1 (verboden te parkeren) wat gebruikt wordt, is dus totaal overbodig aan beide zijdes van de rijbaan.
Erg slordig trouwens dat bij de ene in- en/of uitrit een doorgetrokken streep gebruikt wordt en bij de andere in en/of uitrit een onderbroken streep.
Overigens is de aanwezigheid van bord G12 op de plek waar Michael deze opgemerkt heeft, feitelijk erg raar. Er is geen sprake van een zijweg (namelijk geen straatnaambordje aanwezig) en bovendien staat 'ie vóór die zijtak. Verder kijk je van aan afstandje tegen de zon in, met de ogen wat vernauwd. Een donker bord zie je dan simpelweg niet in deze donkere situatie. Zeker niet als je met 80km/u in de auto zit of 7% op de 39-25 omhoog aan het trekken bent.
Verder nog veel inrichtigsslordigheden, m.n. betreffende het fietspad maar zeker ook de rijbaan. Dat komt waarschijnlijk omdat daar traditioneel gezien erg weinig ruimte is. Nu ken ik niet de intensiteiten aldaar, maar als dat de pakweg 15.000 mvt/etmaal niet overschrijdt, lijkt het mij geen probleem om daar een erftoegangsweg van te maken i.p.v. een gebiedsontsluitingsweg. Dat zou het corrigeren van de inrichting naar Duurzaam Veilig sterk kunnen vergemakkelijken gezien de beschikbare ruimte.
Verder wordt het bord G12 niet consequent gebruikt. Net in Rhenen staat ook een bord, bij nota bene een in/uitrit!
Als ik voorts wat uitzoom op de kaart, zie ik dat het een doorgaande verbinding zou zijn tussen Rhenen en Wageningen (oude rijksweg tussen Arnhem en Utrecht?). Welnu, als de intensiteiten zijn veranderd, staat er niets in de weg om ook de typering en daarmee de inrichting aan te passen. Mocht dat niet van toepassing zijn, dan lijkt er voldoende ruimte in de bossen om 1 of 2 fietspaden aan te leggen. Dat is dan nog veel gezonder ook voor de fietsers. Zo dicht langs een weg met hoge intensiteiten fietsen, verkort namelijk de levensverwachting aanzienlijk. (Ja, daar zijn wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.)
Lang verhaal kort: de inrichting van de Grebbeweg klopt (letterlijk) voor geen meter!