Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eten na de reis - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Eten na de reis

Travelmaster schreef:
dik5 schreef:Ik vind 100 km op de race :shock: :oops: fiets of 200 km op reisfiets wel sport :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik ook. Maar je hebt sport, en topsport. Maar ja, Studio Sport heet nu eenmaal geen Studio Topsport. Vandaar de verwarring, waarschijnlijk :roll: .
Studio Sport draait vrijwel uitsluitend om profsport. Weer wat anders.

.tsooJ
Matthie9000 schreef:Het langetermijnseffect van cholesterolverlagers op het verlagen van cholesterol en het aantal hart- en herseninfarcten is keer op keer aangetoond in onderzoek.

In hoeverre je voor de (niet wonderbaarlijke) risicoreductie als persoon of maatschappij bereid bent geld te betalen en jarenlang pillen te slikken is een andere afweging. In eerste instantie is de insteek ook niet om gelijk pillen te slikken maar om kritisch te kijken naar voeding, gewicht, roken, alcohol, lichaamsbeweging. Echter, de zaak afdoen als 'de cholesterol mythe van de Amerikaanse pillenmaffia' is op zijn zachtst gezegd een niet zo verstandige uitspraak.
Magnesium is hierin ook een goede aanvulling maar helaas voor de pharma industrie niet aan te verdienen.

Sorry even of topic...
Leon schreef:
PietV schreef:Betreft voorraad van een gemiddeld persoon in het lichaam. Deze voorraad behoeft beperkt aangevuld te worden.
Piet, het lijkt mij onzinnig om aan de hand van een massaweergave van de hoeveelheid van elementen in je lichaam aan te geven of dit genoeg is of niet. Waar het om gaat zijn waar de boven en vooral ondergrenzen liggen + hoe snel deze grenzen bereikt worden + of dit met bepaalde soorten voeding in de knel kan komen.
Leon
Over wat we dagelijks moeten binnen krijgen via ons voedsel zijn de wetenschappers het nog niets eens. Vast staat dat het lichaam zich aan past en bij geringer aanbod zuiniger met mineralen om gaat.
Er is een samenhang tussen natrium en kalium, om het water dat 60% van ons lijf uit maakt, rond te pompen. Deze zogenaamde "natrium/kaliumpomp" speelt ook een belangrijke rol voor het electrolytisch evenwicht in onze cellen.
Met name natrium krijgen we veel te veel binnen. 1,3 gram keukenzout per dag of 0,5 gram natrium is voldoende. Dat zit al in 3 a 4 sneetjes brood per dag.

Te veel aan mineralen moeten door zweten en vooral door de nieren worden afgevoerd. Zweet is een hypotone vloeistof. Dat wil zeggen dat de zoutconcentratie in zweet lager is dan in cel-vloeistoffen en het bloed. Er gaat daardoor via zweet relatief minder zout verloren ten opzichte van vocht. Onze nieren raken snel overbelast door inname van te veel aan keukenzout.

Het lijf is te complex om een passend antwoord te geven. Maar bij gevarieerde gezonde voeding krijgen we voldoende mineralen binnen. Maar de aanbevolen boeken, vermeld in een eerder bericht, zijn het lezen waard. Staan in m'n boekenkast.

In die boeken staan ook tips voor je energie-balans, Ook bij wisselende verbruik van energie door (tijdelijke)inspanningen.

Piet.
Wat zout betreft heb ik iemand wel eens horen zeggen dat je drinkwater moet mengen met een vleugje zout, zodat het beter door het lichaam wordt opgenomen in plaats van dat het rechtstreeks naar de blaas gaat.

PS
Gister mijn eerste rondje ijsselmeer weer gereden (waar was je Henk?) op een toxische mix van een bord boerenkool, 2 lekkerbekjes, patat-mayo, 2 blikjes cola, 2 snickers en 2 flesjes AA drink. Dat is toch wel een voordeel van langzaamsportenbewegen, je kunt alles mixen. Ging prima op 57mm smart sams en mijn oversized-alu-hernia-bevorderende-tractor-atb-randonneur-trekkingbike-toerfiets. Slechts 2 uurtjes langzamer dan met 23mm GP4000sjes op een oversized-alu-hernia-bevorderende-randonneur-racefiets. Nu wel wat last van de knieen en luchtwegen, maar dat is morgen wel verdwenen na het herstelbier, nasi en yoghurt van gisteravond en de rode bieten van zonet.

Heb jij het geheim van rode bietensap al ontrafelt Piet?
AB schreef:Wat zout betreft heb ik iemand wel eens horen zeggen dat je drinkwater moet mengen met een vleugje zout, zodat het beter door het lichaam wordt opgenomen in plaats van dat het rechtstreeks naar de blaas gaat.
Dat eenvoudig te weerleggen doordat er simpelweg geen vloeistofleiding is van de darmen naar de blaas. Alle vocht moet eerst in het bloed worden opgenomen waarna het als het langs de nieren komt er daar uitgehaald wordt en dan naar de blaas gaat.
Als je overigens een klein stukje brood, koekje, kaas, worst o.i.d. in je maag of darmen hebt, zit het vleugje zout er ook al in.
Leon
Mijn indirecte vraag gaat over het effect van een paar ferme slokken water waar wel een vleugje zout in zit versus een paar ferme slokken water waar geen zout in zit. Met andere woorden, als je flinke inspanning levert (tourmaletje) komt dat water dan ten goede aan de blaas of komt het ten goede aan het compenseren van het vochtverlies als gevolg van de inspanning. Of maakt het allemaal geen fluit uit?
Ik heb het dus niet over kaas, maggi, koekjes en worsten etc... en ook niet over de wandelweg van het water (tenzij die wandelweg anders is als gevolg van dat beetje zout).
AB schreef: Mijn indirecte vraag gaat over het effect van een paar ferme slokken water waar wel een vleugje zout in zit versus een paar ferme slokken water waar geen zout in zit. Met andere woorden, als je flinke inspanning levert (tourmaletje) komt dat water dan ten goede aan de blaas of komt het ten goede aan het compenseren van het vochtverlies als gevolg van de inspanning. Of maakt het allemaal geen fluit uit?
Bij een week lang Tourmalet op en af, veel water drinken en en heel erg veel zweten omdat het ook nog erg warm is,
dan valt dat te overwegen ja, of gewoon wat zouttabletjes slikken :wink:

Maar zelf zou ik gaan voor een lekker zout patatje 8)
Michael W schreef:
AB schreef: Mijn indirecte vraag gaat over het effect van een paar ferme slokken water waar wel een vleugje zout in zit versus een paar ferme slokken water waar geen zout in zit. Met andere woorden, als je flinke inspanning levert (tourmaletje) komt dat water dan ten goede aan de blaas of komt het ten goede aan het compenseren van het vochtverlies als gevolg van de inspanning. Of maakt het allemaal geen fluit uit?
Bij een week lang Tourmalet op en af, veel water drinken en en heel erg veel zweten omdat het ook nog erg warm is,
dan valt dat te overwegen ja, of gewoon wat zouttabletjes slikken :wink:
Als ik me goed herinner werd er ook gezegd dat het water met dat vleugje zout sneller wordt opgenomen in je lichaam.
Het was een fanatieke wedstrijdsporter die dat zei, vaak toch mensen die een bepaalde beroepsdeformatie kennen en echt alles willen optimaliseren. Of het allemaal waar is..... Na een fikse inspanning lekker vla of yoghurt eten of toch kiezen voor een professionele eiwitshake? Het gaat me al snel te ver. Ik weet uit ervaring wel dat je tijdens een lange klim of een lange tijdrit een grote kans maakt op kramp in de kuiten en onderbeenspieren als je niet genoeg zouten (magnesium oid) tot je neemt. Je hebt het dan over inspanningen waarbij het niet mogelijk is om onderweg even een terrasje te nemen om je zout aan te vullen. Heb dus nogal de neiging om mijn heil te zoeken in energybars, gels, en hypotone energiedrankjes (marketing slachtoffer dus!).
AB schreef:Heb jij het geheim van rode bietensap al ontrafelt Piet?
Daar valt weinig aan te ontrafelen. Het bevat circa 9% suiker, 't is een ronde rode suikerbiet, en redelijk veel natrium en kalium. Mineralen die in vele andere groenten zitten. Bij gezond gevarieerde voeding krijgen we voldoende natrium en kalium binnen. De zoutpot kan dichtblijven.
Het meeste ben ik vergeten. Vier jaar biologie gehad op school, voornamelijk plantkunde en voedingsleer voor de bio--industrie.

Piet.
AB schreef:Als ik me goed herinner werd er ook gezegd dat het water met dat vleugje zout sneller wordt opgenomen in je lichaam.
Bij een weekje gewoon fietsen met bagage over de hoogvlakte in Spanje bij 50 graden verlies je ook erg veel vocht met zout en moet je dus rekening houden met serieus zouttekort :wink:
PietV schreef:
AB schreef:Heb jij het geheim van rode bietensap al ontrafelt Piet?
Daar valt weinig aan te ontrafelen. Het bevat circa 9% suiker, 't is een ronde rode suikerbiet, en redelijk veel natrium en kalium. Mineralen die in vele andere groenten zitten. Bij gezond gevarieerde voeding krijgen we voldoende natrium en kalium binnen. De zoutpot kan dichtblijven.
Het meeste ben ik vergeten. Vier jaar biologie gehad op school, voornamelijk plantkunde en voedingsleer voor de bio--industrie.

Piet.
http://www.sportzorg.nl/nieuws/actueel/ ... teren.html

Wel bedoelt voor sporters die voedingsleer als een religie beschouwen natuurlijk! :)
Michael W schreef:
AB schreef:Als ik me goed herinner werd er ook gezegd dat het water met dat vleugje zout sneller wordt opgenomen in je lichaam.
Bij een weekje gewoon fietsen met bagage over de hoogvlakte in Spanje bij 50 graden verlies je ook erg veel vocht met zout en moet je dus rekening houden met serieus zouttekort :wink:
Als je een daar onweerstaanbare drang naar zoute chips, oplossoep, chorizo en ansjovis voelt opkomen is lijkt het me inderdaad niet meer zo erg om daaraan toe te geven. Eenmaal thuis lijkt het me evident dat je daarmee snel moet kappen, vooral die ansjovis :shock:
Niet dat ik bij 50 graden gefietst heb. 37 vond ik al meer dan genoeg.
Leon
Michael W schreef:
Pff, ik ging bij 45graden al bijna van mijn stokje, was ook wel een lange dag met 200km :). Werd zelfs letterlijk misselijk van het waterdrinken, waarschijnlijk een gebrek aan voldoende eten en dus een goede bodem.
Leon schreef:Als je een daar onweerstaanbare drang naar zoute chips, oplossoep, chorizo en ansjovis voelt opkomen is lijkt het me inderdaad niet meer zo erg om daaraan toe te geven. Eenmaal thuis lijkt het me evident dat je daarmee snel moet kappen, vooral die ansjovis :shock:
Leon
Ik eet thuis zoutarm, doe dus nergens zout bij, er zit meer dan genoeg in brood, kaas, vleeswaren ed!! :wink:

Een echte hittegolf op de Meseta, dat is geen pretje 8)
Michael W schreef:Ik eet thuis zoutarm, doe dus nergens zout bij, er zit meer dan genoeg in brood, kaas, vleeswaren ed!! :wink:
Nergens zout bij doen
is zoals je zelf treffend uitlegt iets anders dan zoutarm.

Leon
AB schreef:Wat zout betreft heb ik iemand wel eens horen zeggen dat je drinkwater moet mengen met een vleugje zout, zodat het beter door het lichaam wordt opgenomen in plaats van dat het rechtstreeks naar de blaas gaat.
Heb dat wel eens gedaan, 1 snuifje zout en 2 snuifjes suiker in mijn bidon. Smaakte best wel goed. Alleen mengde het niet geweldig en aangekomen op de laatste slokken werd het kuch kuch. :D
Waarom/wanneer gebruikt men in het ziekenhuis ook al weer een 0.9% NaCl oplossing om te rehydreren :roll:.
Matthie9000 schreef:Waarom/wanneer gebruikt men in het ziekenhuis ook al weer een 0.9% NaCl oplossing om te rehydreren :roll:.
Ben wel benieuwd! Of wacht je op een antwoord van Leon ;).
AB schreef:Ik weet uit ervaring wel dat je tijdens een lange klim of een lange tijdrit een grote kans maakt op kramp in de kuiten en onderbeenspieren als je niet genoeg zouten (magnesium oid) tot je neemt.
Een mooie illustratie van mijn bewering dat theorieen nogal eens tegengesproken, weerlegd, opnieuw bewezen en weer verlegd :wink: worden.
http://www.prorun.nl/gezondheid/blessur ... esiummythe
"Vorige week beschreef ik in mijn artikel dat kramp waarschijnlijk wordt veroorzaakt door veranderingen in de neuromusculaire controle. Veranderingen door met name vermoeidheid van de spieren. Onderzoek had uitgewezen dat uitdroging en het tekort aan zouten onwaarschijnlijk is."

Ik lees tegenwoordig met enige regelmaat dat kramp niets met magnesium- of ander mineraaltekort te maken heeft. Een echte bron vinden is meestal lastig.

Groeten,

Carl

(P.S. Kuiten en onderbeenspieren?)
Carl schreef:Ik lees tegenwoordig met enige regelmaat dat kramp niets met magnesium- of ander mineraaltekort te maken heeft. Een echte bron vinden is meestal lastig.
Dat geloof ik graag, ik heb al maanden last van kramp 's nacht in tenen en kuiten en ben extra magnesium gaan slikken, 0,niks verbetering, wel verbeterd het als ik de kachel aan laat staan 's nachts, maar dat wil ik niet :wink: