Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Auto geschorst - autoloos 2013 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Auto geschorst - autoloos 2013

124 berichten
Carl schreef:
Wimmert schreef:Auto is duur omdat het een plukkoe is voor de overheid!
:shock:

Het VMM-onderzoek lijkt nu juist aan te tonen dat dit een volkomen onjuist beeld is.
Waarschijnlijk in het leven geroepen door de lobby van de automobielindustrie.
arnob schreef:Ik mis nog in de discussie het in beslag nemen van publieke ruimte. In onze hal staan over het algemeen 12 fietsen. En die nemen toch heel wat minder ruimte in beslag dan de 12 auto's die geparkeerd staan in de niet al te brede straat in mijn historische binnenstad.
Hier idem; vroeger genoeg parkeerruimte op het pleintje voor alle bewoners, nu ruimtegebrek omdat veel huishoudens 2 en soms zelfs 3 auto's hebben. Het ergste voorbeeld is wel iemand die één auto heeft om dagelijks naar z'n werk te gaan en één voor wanneer hij met z'n gezin ergens heen gaat 8)
Wimmert schreef: En daar ga je wat mij betreft mis tussen mooi achter toetsenbord de wereld benaderen en de echte wereld.
Wimmert heeft gelijk, al dat gepraat achter het toetsenbord. Misschien zijn sommige onder ons een beetje grijs en oud aan het worden en vergeten de realiteit? :wink: Je mag tegenwoordig blij zijn als je al een baan kunt vinden voor je maandelijkse lasten en een betaalbare woonruimte is al helemaal een wonder. En hopelijk heb je redelijk fijne buren en collega's want zo niet dan heb je gewoon pech.
En het openbaar vervoer is duur en omslachtig en de auto is een melkkoe (in NL dan).
Michael W schreef: Nooit zeggen dat je niet zonder auto kan

Neenee: zeg nooit nooit. :lol:
Want ik wil absoluut niet in een stad of buitenwijk wonen, wil niet als vee in de trein/metro of tram staan, heb een hekel aan mensenmassa's, drukte, geduw, chaggerijnige blikken en geknijp in m'n kont. Ik wil andermans telefonisch geleuter niet horen, wil niet zien hoe ze constant op hun iPhone loeren, wil niet die smerige parfumluchtjes ruiken die het zweet moet verbloemen, wil er gewoon helemaal NIETS mee te maken hebben!
Dus heb ik een auto en blaas ik een hoop brandstof de lucht in.
Maar daarentegen woon ik wel prachtig woon, in een houten huis met eigen (bos) drinkwater en milieuvriendelijke afvoer. Heb jaren een windmolen voor de nodige electriciteit gehad, een groentetuin, fruitbomen, bessenstruiken en kippen (voor de eieren). Eet geen vlees (de vleesindustrie is de grootste vervuiler ter wereld), vermijd zo veel mogelijk chemische drek en gif in m'n eten en mijn fiets is mijn grootste vriend.

Ik heb gekozen voor oude auto's: goedkoop, kun je nog zelf repareren en hebben nog een zekere charme. Heb een oude Volvo uit 1971. Hij lust wel een slokje, stinkt en als je een kunstgebit hebt is er grote kans dat die snel aan het plafond hangt maar hij kost alleen maar jaarlijks 145euro aan verzekering, is oersterk, betrouwbaar, elandproof en start ook bij -25. Heb sinds kort ook een oud VW golfje: fiets achterop, ski's, slee of kano op het dak, honden en tentje achterin en karren maar!
Ik zou dus niet zonder auto kunnen, zou ik gelijk moeten verhuizen naar de stad en dat is wel het laaste wat ik zou willen. :shock:

Nog even offtopic:
vlees eten veroorzaakt enorme lucht- en grondwatervervuiling, is erg voedsel-, energie- en drinkwaterverspillend en verergert het wereldhongerprobleem. Dan vergeet ik even de gezondheidsaspecten van het eten van vlees en het gevaar van bv besmettelijke dierziekten (kost miljarden aan geld) en het dierenleed.
De vleesindustire is verantwoordelijk voor 18% van de broeikasgassen, de auto/vrachtwagen 'maar' 13%. Je kunt dus beter een dag geen vlees eten dan je auto laten staan want één dag in de week géén vlees eten zorgt voor een broeikasbesparing van 1 miljoen auto's.
arnob schreef:Ik mis nog in de discussie het in beslag nemen van publieke ruimte. In onze hal staan over het algemeen 12 fietsen. En die nemen toch heel wat minder ruimte in beslag dan de 12 auto's die geparkeerd staan in de niet al te brede straat in mijn historische binnenstad.
Inderdaad, dat vind ik een heel goede. Ook voor Renaat: ik ben ertegen dat autobezit quasi onbelast wordt en alleen het gebruik belast. Dat leidt er namelijk toe dat automobilisten weliswaar nadenken over de langere ritten, maar korte binnenstedelijke ritjes worden dan aantrekkelijker en het zijn juis díe ritten die de meeste ellende* veroorzaken, meer dan de files die buiten de bebouwde kom op de snelweg staan want daar hebben vooral de automobilisten last van. Overdreven idee: ze zouden auto's zo moeten maken dat als je hem start je minimaal 15 km moet rijden. Ik durf te wedden dat het héél stil wordt in de stad.

Leon

*: binnenstedelijke uitstoot, lawaaioverlast, hinderen en gevaarlijk conflicten met langzaam verkeer, behoefte aan ruimte-opslorpende kunstwerken en binnenstedelijke brede wegen zoekverkeer en een enorme behofte aan parkeerplaatsen.
EnriceV schreef:Helaas, niet helemaal! Het menselijk lichaam is niet bijster effeciënt in die zin dat niet gebruikte spieren niet kunnen afkoelen tot omgevingstemperatuur. Ook al beweeg je niet, dan nog gebruikt je lichaam energie om zijn temperatuur te houden, te ademen,... Als je beweegt wordt een deel van dit basisverbruik onnodig en dus verbruik je relatief minder dan de inspanning zou doen vermoeden. (waarbij mij ad hoc kennis fysiologie onvoldoende is om de cijfers op tafel te leggen).
Enrice,
Dat is wel een best sterke stelling waar ik graag meer over zou horen temeer ik de berekening van Marten kracht bij wil zetten omdat ik weet dat 50W voor een fiets bij 18 km/u alleen geldt onder goede omstandigheden die met de huidige stadstractoren met slappe antilekbanden en boodschappentassen niet zo vaak voorkomen. Dan zit je eerder op 100W ofschoon veel fietsers in deze relaxte stad hier nooit boven de 15 km/u komen.
De vergelijking met lopen wordt ook heel interessant want lopen kost aanzienlijk meer energie dan fietsen. Het grootste voordeel van ergens naar toe lopen lijke me dan ook te zitten in het feit dat je in de relatief erg lange tijd die lopen kost geen andere milieu-onvriendelijke dingen kunt uitspoken.
Leon
Behalve in supermarkten, geven fietsers meer uit per bezoek aan een winkel dan wandelaars en automobilisten:
http://kellyjclifton.com/Research/EconI ... ov2012.pdf
Yopie schreef:
Wimmert schreef: En daar ga je wat mij betreft mis tussen mooi achter toetsenbord de wereld benaderen en de echte wereld.
Wimmert heeft gelijk, al dat gepraat achter het toetsenbord. Misschien zijn sommige onder ons een beetje grijs en oud aan het worden en vergeten de realiteit? :wink: Je mag tegenwoordig blij zijn als je al een baan kunt vinden voor je maandelijkse lasten en een betaalbare woonruimte is al helemaal een wonder. En hopelijk heb je redelijk fijne buren en collega's want zo niet dan heb je gewoon pech.
En het openbaar vervoer is duur en omslachtig en de auto is een melkkoe (in NL dan).
Michael W schreef: Nooit zeggen dat je niet zonder auto kan

Neenee: zeg nooit nooit. :lol:
Want ik wil absoluut niet in een stad of buitenwijk wonen, wil niet als vee in de trein/metro of tram staan, heb een hekel aan mensenmassa's, drukte, geduw, chaggerijnige blikken en geknijp in m'n kont. Ik wil andermans telefonisch geleuter niet horen, wil niet zien hoe ze constant op hun iPhone loeren, wil niet die smerige parfumluchtjes ruiken die het zweet moet verbloemen, wil er gewoon helemaal NIETS mee te maken hebben!
Maar daarentegen woon ik wel prachtig woon, in een houten huis met eigen (bos) drinkwater en milieuvriendelijke afvoer. Heb jaren een windmolen voor de nodige electriciteit gehad, een groentetuin, fruitbomen, bessenstruiken en kippen (voor de eieren). Eet geen vlees (de vleesindustrie is de grootste vervuiler ter wereld), vermijd zo veel mogelijk chemische drek en gif in m'n eten en mijn fiets is mijn grootste vriend.

Ik heb gekozen voor oude auto's: goedkoop, kun je nog zelf repareren en hebben nog een zekere charme. Heb een oude Volvo uit 1971. Hij lust wel een slokje, stinkt en als je een kunstgebit hebt is er grote kans dat die snel aan het plafond hangt maar hij kost alleen maar jaarlijks 145euro aan verzekering, is oersterk, betrouwbaar, elandproof en start ook bij -25. Heb sinds kort ook een oud VW golfje: fiets achterop, ski's, slee of kano op het dak, honden en tentje achterin en karren maar!
Ik zou dus niet zonder auto kunnen, zou ik gelijk moeten verhuizen naar de stad en dat is wel het laaste wat ik zou willen. :shock:

Nog even offtopic:
vlees eten veroorzaakt enorme lucht- en grondwatervervuiling, is erg voedsel-, energie- en drinkwaterverspillend en verergert het wereldhongerprobleem. Dan vergeet ik even de gezondheidsaspecten van het eten van vlees en het gevaar van bv besmettelijke dierziekten (kost miljarden aan geld) en het dierenleed.
De vleesindustire is verantwoordelijk voor 18% van de broeikasgassen, de auto/vrachtwagen 'maar' 13%. Je kunt dus beter een dag geen vlees eten dan je auto laten staan want één dag in de week géén vlees eten zorgt voor een broeikasbesparing van 1 miljoen auto's.
Bezorgt een auto die "elandproof" is géén dierenleed?
bert sitters schreef:Bezorgt een auto die "elandproof" is géén dierenleed?
Let me Google that for you...
bert sitters schreef:
Wat is dierenleed? Een platte eland is een feestmaal voor duizenden kleinere beestjes en meer eten voor de rest van de kudde. Hoe weeg je dat?
m-gineering schreef:
bert sitters schreef:
Wat is dierenleed? Een platte eland is een feestmaal voor duizenden kleinere beestjes en meer eten voor de rest van de kudde. Hoe weeg je dat?
Ik rij dagelijks tientallen elanden aan dus zo slecht ben ik dan toch nog niet. :D

Nee, gelukkig heb ik nog nooit iets aangereden, waarschijnlijk doordat ze die rammelende stinkbak al mijlen ver horen aankomen. Dat kleine VW golfje is denk ik een ander verhaal, hopelijk overleef ik dat. :shock:

En wildongelukken is hier vrij normaal en moet je toch rekening mee houden.
Kom ook wel eens op de fiets een eland tegen (die rent dan van schrik een stukje mee), mooi om te zien maar die wil je ook niet over je fiets zien denderen.
Carl schreef:
Cotweetje, een heel vrolijk autoloos 2013 met veel fijne fietskilometers gewenst!

Groetjes,

Carl

Polling schreef: zie ook heel veel mensen heel veel autokilometers maken die volgens mij onnodig zijn, maar soms is er echt geen keuze...
Ik heb de indruk dat bijna iedereen het daar wel over eens is. Ik zeg in ieder geval hetzelfde, maar sommigen vinden dit een uitspraak die niet door de beugel kan.

Renaat
Leon schreef:Ook voor Renaat: ik ben ertegen dat autobezit quasi onbelast wordt en alleen het gebruik belast. Dat leidt er namelijk toe dat automobilisten weliswaar nadenken over de langere ritten, maar korte binnenstedelijke ritjes worden dan aantrekkelijker en het zijn juis díe ritten die de meeste ellende* veroorzaken, meer dan de files die buiten de bebouwde kom op de snelweg staan want daar hebben vooral de automobilisten last van.
Ik heb dan ook duidelijk geschreven dat zo'n systeem 'intelligent' moet zijn en er dus niet uitsluitend naar de afgelegde afstand (of nog erger - naar het verbruik) gekeken mag worden.
Met een intelligent systeem van rekeningrijden kan men er net voor zorgen dat zo'n interne stadsrit heel duur wordt.
Bovendien kan men via parkeerbeleid ook heel veel regelen.
M.a.w. we zijn het er over eens dat het gebruik dat jij omschrijft ongewenst is, maar het intelligent verschuiven van de lasten van bezit naar gebruik (dus niet via de branstofprijzen) in combinatie met een goed parkeerbeleid kan dit voorkomen.
Klopt, het is voor landen als België en Nederland absurd hoeveel openbare ruimte door stilstaande voertuigen in beslag wordt genomen.

Renaat
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik ben fietsliefhebber, maar kan toch niet zonder auto. Vandaag een zak 25 kg kippenvoer, 60 kg kattebakvulling gekocht en mijn grote vaste computer van een reparateur gehaald, allemaal in één keer en de adressen liggen op 10 km van huis. Probeer maar eens op de fiets!
Laten bezorgen aan huis is ook een optie natuurlijk 8)
Zie: http://www.vogelvoerwinkel.nl/24-kippenvoer
Helemaal uit Zwijndrecht bij Dordrecht? (er is ook nog een Zwijndrecht in België) Veel te ver en dat geeft ook extra dieseluitlaatgassen. De prijzen zijn ook hoger dan waar ik kippenvoer koop (bij de fa. Van Dijk in Baflo), waar ik al 25 jaar klant van ben. Mocht ik toevallig in het Duitse Ostfriesland zijn, haal ik ook kippenvoer bij Lanthandel Steenblock in Neufirrel met wie ik bevriend ben.
Yopie schreef:

Leuk hé, zwart-wit denken zonder rekening te houden met de aantoonbare realiteit? Want dat doe jij.
Niemand heeft beweert dat iedereen een keuze heeft. Dus waar gaat dit over (stroman!).
Maar het blijft een aantoonbaar gegeven dat veel mensen die wel een keuze hebben, toch de auto gebruiken.
En je mag met de grote massa roepen dat de auto een melkkoe is, dit is aantoonbaar onjuist. Maar jij wenst die mening niet in vraag te stellen. (Het doet me denken aan de discussie over risicocompensatie.)
Begin nu eens met de onderzoeken hierover te lezen.
Yopie schreef: Neenee: zeg nooit nooit. :lol:
Weer lekker zwart-wit. Alsof het autoloos zijn altijd zo'n kommer en kwel is.
Maar dat sommige mensen andere keuzes maken, dat vind ik op zich geen probleem. Maar het lijkt me dan niet te veel gevraagd dat die mensen op zijn minst de kosten dragen die die keuzes teweeg brengen. Er is sowieso veel te weinig ruimte om iedereen die mogelijkheid te bieden.

En de morele vraag in welke mate mensen het recht hebben om de lucht die anderen in moeten ademen te vervuilen, mag die niet gesteld worden. Verdiep je maar eens in de toename van astmatische en vergelijkbare problemen bij kinderen.
Yopie schreef: Ik zou dus niet zonder auto kunnen, zou ik gelijk moeten verhuizen naar de stad en dat is wel het laaste wat ik zou willen. :shock:
Dat is te begrijpen, maar het blijft een keuze. Waarom zouden andere de kosten van die keuze moeten dragen?
Yopie schreef: vlees eten veroorzaakt enorme lucht- en grondwatervervuiling, is erg voedsel-, energie- en drinkwaterverspillend en verergert het wereldhongerprobleem. Dan vergeet ik even de gezondheidsaspecten van het eten van vlees en het gevaar van bv besmettelijke dierziekten (kost miljarden aan geld) en het dierenleed.
Ik heb geen auto en ik eet geen vlees.
Maar er is altijd iets 'ergers' te vinden, dus hoewel het correct is, is het nogal flauw om dat als een argument in deze discussie aan te brengen.
Bovendien gaat het voorbij aan het feit dat het probleem van overmatig autogebruik niet enkel broeikastgassen betreft. Het gaat ook om lawaaihinder, andere luchtvervuiling, ruimtegebruik, ...

Renaat
bert sitters schreef:Je kunt voor een dergelijke momenten ook een busje huren. Kun je in een keer nog veel meer meenemen.
Hier in Amsterdam bestaat het merendeel van de autobewegingen uit ritjes die korter zijn dan 7 km, de bestuurders hebben over het algemeen geen lichamelijke beperkingen en er worden nauwelijks goederen vervoerd. Dit zijn dus ritjes die ook gemakkelijk met de fiets gedaan kunnen en met de fiets ben je in Amsterdam echt sneller op de plek van bestemming dan met de auto.
Jaja, toe maar: ik heb wel een paar keer een busje gehuurd (voor verhuizingen), maar dan moet ik 26 km verderop in stad Groningen wezen en dan nog € 500,- borgsom betalen. Teveel tijdrovend. Bovendien gebruikt mijn vrouw onze Dacia dagelijks voor haar werk in Uithuizen.
En Amsterdam is plaats waar veel fietsen worden gestolen, iedere minuut wel een. Toen ik vroeger daar op school zat, ben ik twee keer mijn fiets kwijt geraakt. Eén daarvan had ik pas twee dagen en moet je m'n moeder eens aanhoren! Op een dag in 1972 fietste ik over de Rozengracht, werd ik daar zonder enig aanleiding aangevallen door een boom van een vent. Na een mokerslag met z'n vuisten vloog ik vijf meter door de lucht. Fietsbanden doorgesneden. Nooit meer Amsterdam! Nu bezoek ik Amsterdam alleen bij zeer hoge uitzonderingen, zoals op 24 maart jongstleden tijdens een schooljubileumfeest. Wat was ik blij dat ik daarna weer thuis op het Groninger platteland ben, bij mijn lief mokkel!
Revanho schreef:Het gaat ook om lawaaihinder (...)
Dit punt is eenvoudig op te lossen: iedereen in een Mercedes C63 AMG. Die maakt namelijk geen lawaai, die maakt muziek :D :P 8)
Henrie schreef:
Revanho schreef:Het gaat ook om lawaaihinder (...)
Dit punt is eenvoudig op te lossen: iedereen in een Mercedes C63 AMG. Die maakt namelijk geen lawaai, die maakt muziek :D :P 8)
Aaargh, autoliefhebbers. Renaat loopt gillend weg :wink:

Renaat
Martin E. van Doornik schreef: En Amsterdam is plaats waar veel fietsen worden gestolen, iedere minuut wel een. Toen ik vroeger daar op school zat, ben ik twee keer mijn fiets kwijt geraakt. Eén daarvan had ik pas twee dagen en moet je m'n moeder eens aanhoren!
Fietsdiefstal in Amsterdam (en vele andere grote steden, maar Amsterdam spant de kroon) is nog steeds een groot probleem. Ik heb geen heel recente cijfers meer, maar het aantal fietsdiefstallen is de laatste jaren wel gedaald en het is zeker geen fiets per minuut. (Huidige schatting: 50.000-80.000 fietsen/jaar. 1 fiets/minuut is > half miljoen fietsen per jaar.)
Twee degelijk sloten moeten gebruiken is niet aangenaam, maar kan al heel veel diefstal voorkomen.
Martin E. van Doornik schreef: Op een dag in 1972 fietste ik over de Rozengracht, werd ik daar zonder enig aanleiding aangevallen door een boom van een vent. Na een mokerslag met z'n vuisten vloog ik vijf meter door de lucht. Fietsbanden doorgesneden. Nooit meer Amsterdam! Nu bezoek ik Amsterdam alleen bij zeer hoge uitzonderingen, zoals op 24 maart jongstleden tijdens een schooljubileumfeest. Wat was ik blij dat ik daarna weer thuis op het Groninger platteland ben, bij mijn lief mokkel!
Dat zijn natuurlijk traumatiserende gebeurtenissen en zelf zou ik ook niet graag in Amsterdam wonen.
Maar je lijkt Amsterdam voor te stellen als een gevaarlijke stad vol met criminaliteit omdat je 40 jaar geleden daar iets erg hebt meegemaakt.
Natuurlijk is een stad niet te vergelijken met rustig platteland, maar wees blij dat er veel mensen in een stad wonen, anders was er geen rustig platteland meer.

Renaat
Robertjan schreef:Behalve in supermarkten, geven fietsers meer uit per bezoek aan een winkel dan wandelaars en automobilisten:
http://kellyjclifton.com/Research/EconI ... ov2012.pdf
In Vlaanderen zelf in supermarkten, niet per bezoek maar wel in het algemeen.

Renaat
Autorijdende mensen zijn goed voor de economie, niet zo miepen; neem die fietsen eens wat minder vaak mee in het vliegtuig ofzo 8) Er zijn legio redenen waarom mensen 'te' gemakkelijk de auto pakken, bijvoorbeeld omdat ze fietsen haten; moeten zij weten...

Matthie9000 is in het bezit van een auto maar kon het niet laten om gisteren als een echte bouwvakker met 2 massief vuren planken van 250x30x2.7 op zijn schouder van de praxis naar huis te lopen!