Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke woon-werkfiets met naafversnelling? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Welke woon-werkfiets met naafversnelling?

Vandaag dan eindelijk mijn Ghost TR 7600 op kunnen halen, net een heel klein stukje gefietst en ik ben nog steeds blij met mijn keuze. Zo juist nog de spatborden uitgelijnd want dat was niet netjes gedaan, de pedalen vervangen en 2 Ortlieb front roller tassen afgesteld. Morgen even met SPD schoenen de fiets uitproberen en dan maandag eindelijk op een fiets met spatborden naar mijn werk.
steks schreef:Vandaag dan eindelijk mijn Ghost TR 7600 op kunnen halen, net een heel klein stukje gefietst en ik ben nog steeds blij met mijn keuze. Zo juist nog de spatborden uitgelijnd want dat was niet netjes gedaan, de pedalen vervangen en 2 Ortlieb front roller tassen afgesteld. Morgen even met SPD schoenen de fiets uitproberen en dan maandag eindelijk op een fiets met spatborden naar mijn werk.
Nice! Wordt wel wat kouder nu dus trek die overschoenen of winterschoenen maar uit de kast!
Ja, dat klopt, overschoenen gebruik ik al, maar dat zijn alleen maar windstoppers dus moet ik ook nog een paar dikkere kopen. Wel heb ik al wat dikkere handschoenen en een helm hoesje voor als het regent, dus vanaf deze week is het de bedoeling vrij regelmatig te fietsen naar mijn werk.
Zo'n 10 maanden en een kleine 2000 km verder wil ik kort mijn bevindingen opschrijven. Over de fiets in het algemeen ben ik zeer tevreden het compromis tussen sportiviteit en comfort is voor mij precies juist. De afwerking is netjes, de alfine schijfremmen werken super en ik ben erg blij met de naafdynamo, dat is zoveel beter dan klooien met batterijen.

Wel zijn er twee minpunten, het gekozen verzet is veel te zwaar, de 11de versnelling te zwaar om een normale cadans (>60 rpm) te hebben bij snelheden van 45 km/u. Dus zelfs heuvel af en wind mee kom ik niet voorbij versnelling 8 of 9. Aan de andere kant van de naaf vind ik dat het verschil tussen de 1ste en 2de versnelling net te groot is, de overige interne verhoudingen vind ik prima. De 2de versnelling vind ik soms nog net te zwaar om om de stijlste bruggen in de Rotterdamse haven makkelijk boven te komen, maar de 1ste versnelling is veel te licht.
Voor een echte wereldfietser is het verzet te zwaar denk ik, ik rijd er hooguit 20km aan een stuk mee en met nog een 2kg aan bagege.

Een ander minpunt is de kwaliteit van de wielen, de spaaknippels zitten niet in het verlengde van de spaken, maar komen haaks uit de velg, m.a.g. 4 maal een gebroken spaak in het achterwiel. Inmiddels is het achterwiel herspaakt door de winkel. Nu maar hopen dat ze dat goed hebben gedaan, want toen ik hem ophaalde zat de binnenband tussen de velg en de buitenband ter hoogte van het ventiel en de bobbel die dat veroozaakte hebben ze kennelijk niet gezien.
Kan je niet een kleiner voortandwiel monteren?
Misschien heb je dan meer aan de versnellingen na 8.
Wel wordt 1 - 2 -3 dan misschien weer te licht.
Maar het is natuurlijk het proberen waard.
Tandwielen aanpassen is een optie, maar voor mijn doeleinden is het net goed en het aanpassen levert ook weer problemen op met de chainglider.
Gisteren terwijl ik op mijn werk was liep de achterband met veel gesis in een tiental seconden leeg, er zat een flinke scheur aan de velgkant van de binnenkant. Kennelijk hebben ze af fabriek een 28-42/622 binnenband geplaatst in een 50/622 buitenband, vooraan is dat ook zo. Niet echt netjes allemaal.
steks schreef:Wel zijn er twee minpunten, het gekozen verzet is veel te zwaar
Kloppen de verhoudingen wel met de specificaties in de folder? Gezien de andere akkefietjes zou het me niet heel erg verbazen als de juiste tandwielen niet op voorraad waren en ze er maar wat anders op hebben gezet.

Het verschil tussen 1 en 2 is tweemaal zo groot als het verschil tussen de andere versnellingen, dat zit nu eenmaal ingebakken in deze naaf.
Leon
In de specs staat alleen dat het voortandwiel 38T is, het achtertandwiel is niet opgenomen in de lijst. Het voortandwiel heb ik nog niet bekeken, het achtertandwiel is 18T. Dat is het kleinste tandwiel dat past, 23T is het grootst mogelijke tandwiel dus er is wel flink wat te "corrigeren". Zelf heb ik eigenlijk alleen de 1ste versnelling soms nodig bij een flink viaduct waar ik weleens vol wind tegen heb als ik nachtdienst heb gehad dus ik laat het gewoon zo tot ik een nieuwe aandrijflijn nodig heb, maar als vakantiefiets is 38/18 veel te zwaar in combinatie met 28" wielen, dan zou ik minimaal 38/21 willen.
Ik heb even gekeken en ik heb inderdaad een 38/18 verhouding op de fiets zitten. Maar dit komt uiteindelijk door de techneuten van shimano, de naaf is zo ontwikkeld dat hij in de middelste versnelling het meest efficiënt is en met snelheden tussen de 25 en 28 km/u zit ik in ze 6de of 7de versnelling, dus is vertanding eigenlijk goed. Rohlof heeft dat dacht ik beter aangepakt en is het meest efficient in de 11de versnelling (of in elke geval ergens boven in).