Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wilfried stuitert van Parijs naar Roubaix - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wilfried stuitert van Parijs naar Roubaix

@ AB,

Ketting kan altijd! je kunt van riem terug naar ketting, andersom kan niet.

Voor welke doeleinden gebruik jij jouw fiets[en] al ik vragen mag?

ps. wat maakt het geld bedrag uit als je het er voor over hebt?
Een auto is duurder! :wink:

Groet,
Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:@ M_NU

Maar als je een Santos [alu] hebt ipv staal en een riem ipv ketting dan scheelt je dat zo een paar kilo's.
Ik geloof nooit dat een riemaandrijving veel lichter uitkomt dan een kettingsysteem. DEe riem is wel lichter, maar de poulies, de framedeling, de snubber en het extra materiaal om de achtervork stijf genoeg voor de riem maken staat daar tegenover
Zijn er nog steeds problemen met de riem icm sneeuw eigenlijk of is dat inmiddels verholpen?

Als je tóch switcht van riem naar ketting zit je overigens wel met een frame die ze hebben vernaggelt (aangepast) zodat de riem past/werkt.
Een Rohloff in een superlichte fiets zou een oplossing zijn als je echt snel wil gaan randonneuren, maar naar mijn gevoel zit het gewicht dan nog steeds verkeerd, allemaal in dat achterwiel.
henkfietst52 schreef:@ M_NU

Kan ik me iets bij voorstellen.

Maar als je een Santos [alu] hebt ipv staal en een riem ipv ketting dan scheelt je dat zo een paar kilo's.
Dan hef je het verschil op.

Dat schakelen met Rohloff ken ik, even iets de druk er afhalen bij het schakelen, dat doe ik trouwens ook met een derailleur.
Ander voordeel met Rohloff is je kunt in stilstand schakelen.

Henk

kunst en fietswerk
AB schreef:Als ik het geld zou hebben zou ik die Idworx Road Marathon wel in mijn collectie willen hebben.
Zéker weten, knap ding! :D
Ik denk momenteel aan iets van Van Nicholas of zelfs Lynskey.
Goed afgestelde derailleurs lijken me op het schoonmaken/onderhouden na op vrijwel alle vlakken superieur aan rohloff; zeker bij randonneuren. Ook op 1200km hoef je met derailleurs onderweg vrijwel geen onderhoud te doen als je van te voren de zaak in orde hebt, ik snap nog steeds niet echt welk voordeel te behalen valt (behalve dat je dan een nieuwe fiets hebt :D).
Ik heb ze alletwee Matthie, ik kan je toch verzekeren dat een Rohloff wat minder onderhoud vergt. Verder heb je volkomen gelijk, beide systemen hebben hun voor - en nadelen op gebied van performantie, ik geloof evenmin in de superioriteit van één van de twee.
Matthie9000 schreef:Goed afgestelde derailleurs lijken me op het schoonmaken/onderhouden na op vrijwel alle vlakken superieur aan rohloff; zeker bij randonneuren. Ook op 1200km hoef je met derailleurs onderweg vrijwel geen onderhoud te doen als je van te voren de zaak in orde hebt, ik snap nog steeds niet echt welk voordeel te behalen valt (behalve dat je dan een nieuwe fiets hebt :D).
henkfietst52 schreef:@ AB,

Ketting kan altijd! je kunt van riem terug naar ketting, andersom kan niet.

Voor welke doeleinden gebruik jij jouw fiets[en] al ik vragen mag?

ps. wat maakt het geld bedrag uit als je het er voor over hebt?
Een auto is duurder! :wink:

Groet,
Henk

kunst en fietswerk
Alleen jij weet wat je gelukkig maakt. Ik zou persoonlijk verliefdheid op een fiets zeker meerekenen als je budget wat ruimer is. En geef nooit geld uit wat je niet kunt missen. Aan de andere kant, geld meenemen in je graf heeft ook zo zijn nadelen.
Maar wat mankeert er aan je huidige fiets? En wat wil je echt van je eventueel nieuwe fiets? Wil je gewoon lekker fietsen en geen tijd meer besteden aan onderhoud behalve zo nu en dan je remblokjes en velgen schoonmaken?

De Santos kost 4300euro? Dan heb je een opgedeeld frame als je teruggaat naar ketting (is dat een mogelijk nadeel, dont know?)..... Wil je breder dan 28mm bandjes dan moet je ook al weer verder kijken richting cyclocrossframes, 650b of monstercrossbikes. Persoonlijk denk ik dat voor asfalt/klinkers die 28mm ruim voldoende is, mits je je ruggegraat niet alle schokken op laat vangen (je hebt ook nog armen en benen). Als ik je zo hoor dan heb je al een keus gemaakt, dus wat let je? De Idworx is 1300euro goedkoper en schakelt ook goed in de regen/sneeuw/modder.... heb je de geometrie van de twee al vergeleken?

Persoonlijk gebruik ik mijn fietsen om mijn conditie te onderhouden en om wat van de wereld te zien. Aan een trekkingbike en racefiets/TTfiets zou ik dus genoeg kunnen hebben, ware het niet dat ik mijn fietsen nooit wegdoe uit pure nostalgie en ze nu afzonderlijk gebruik voor fietsreizen/bosritjes, relaxte zonnige zondagochtenden, forensen/boodschappen, cyclo's, tijdritjes, trainingsritjes en de tacx ;) Het houdt je van de straat :).

Afgelopen zomer in Durango die gasten van Race Across America (RAAM) en Race Across the West (RAW) gezien. De winnaar slaapt een uurtje per dag gedurende de acht dagen die hij nodig heeft om van oost naar westkust te fietsen...... gewoon op een racefiets (met ligstuur), maar met professionele begeleiding. En ik dacht dat Tour du Mont Blanc al gekkenwerk was.
Ik ben in iedergeval weer wat wijzer geworden hier op het forum. :D

Ach, ik ben een liefhebber van fietsen en alles wat er om heen hangt, het beheerst mijn leven een beetje, en soms wil ik wel eens iets anders.

Wat wijsheid is ga ik nog verder overdenken, dat zal voor mij een wijselijk besluit worden.
De keuze is nog niet gemaakt !! :wink:

In iedergeval dank voor alle informatie.


Henk

kunst en fietswerk