m-gineering schreef:ik denk dat de meeste leden teveel respect voor het vak van logo ontwerper hebben om iets in te sturen

ik weet niet hoe het met de meeste leden zit, maar dit lid zou juist ongezouten kritiek hebben geleverd op een keuze van een professioneel bestuur dat grof geld had betaald voor verschillende ontwerpen van gerenomeerde ontwerpbureaus.
Maar we hebben hier te maken met amateurs(?) die de moeite hebben genomen om in hun vrije tijd te schetsen, tekenen en Photoshoppen, een bestuur dat knopen moet doorhakken en dat alles op vrijwillige basis.
't is juist het respect, dat ik heb voor de inzenders van het nieuwe logo en de bestuur/vrijwilligers, waardoor ik eigenlijk terughoudend wil zijn in mijn kritiek...
... als het niet zo was geweest dat er minstens twee ontwerpen ontzettend veel beter waren dan het gekozen logo (vandaar ook het vraagtekentje bij amateurs hierboven).
Een half wereldbolletje/fietshelm als uiting van wat wij doen? Beetje mager. Uit mijn hoofd zijn er een kledinginzamelingsorganisatie en horecagroothandel met een vergelijkbaar logo.
HansvanderVeeke schreef:We hebben allemaal een kans gehad om iets in te sturen.
mee eens, het is mosterd na de maaltijd om nog met ontwerpen te komen.
HansvanderVeeke schreef: Uit die inzendingen kan gewoon het ontwerp met het meeste draagvlak.
en daar ontbreekt het nu aan.
Het gekozen logo is wel aardig, maar er zijn groenteboeren, banken en ontwikkelingsorganisaties die ditzelfde logo zouden kunnen voeren.
ik zou er best vrede mee kunnen hebben als ik zondag niet veel betere logo's had gezien.
mieke schreef:Voor zover ik zondag begrepen heb, worden de verschillende ontwerpen en de reden waarom dit logo het is geworden binnenkort in het blad gepubliceerd.
Daarnaast ging het niet alleen om welk logo de mooiste is, maar ook welke het meest functioneel is: op websites, forums, Facebook (en dat soort moderne media) moet het gewoon duidelijk en direct de redenen voor deze keuze duidelijk zijn.
ik ben bang dat functionaliteit het doorslaggevende criterium is geweest.
Ik denk dat mijn favoriete logo ongeveer 20 seconden in beeld was. Da's genoeg voor een goed logo. Waarschijnlijk viel deze af vanwege: te complex en te veel kleuren.
Maar er zat zo veel in: een fietser die tussen de velden over een kronkelige weg de wijde wereld tegemoet gaat.
Pas dat logo aan aan het doel. Zoals het gepresenteerd werd, was het prima voor posters en voor een stand op de beurs.
Haal de velden weg en je houdt de simpele zwarte contouren van een fietser op weg. Goed voor site en tijdschrift.
En het kan nog verder versimpeld worden: het beeld van die fietser op weg naar de horizon vond ik al zo'n sterk icoon. Het blijft ook overeind zonder de weg en de velden. Week dat los en je houdt nog steeds een goed logo voor een briefhoofd.