Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht fietsen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht fietsen

Han schreef:Het heeft een paar weekendjes gekost om een rondje Nederland te maken. Gefietst met zeer weinig bagage. Bij elkaar zo' n 1.200 km in 10 dagen. Paar foto's:

http://goo.gl/tEm9F

Zijn er meer liefhebbers van light gewicht fietsen?
Mag ik zo vrij zijn om de ondertitels van drie foto's te corrigeren?
27e foto: Kortrijk near Utrecht. Dit is de poldermolen van Westbroek bij Maarssen. Ik ken de molenaar aldaar persoonlijk en hij is tevens instructeur voor de Utrechtse molenaars. Kortrijk hoort bij Breukelen, met de wipmolen en ernaast dat gedrocht van een Chinees restaurant aan de A2.
60e foto: Deventer Old City Hall. Dit is de Waag van Deventer.
70e foto: Hallum ligt niet in Groningen, maar in Friesland.
Ik vind de bagage veel te minimaal, goed voor één weekend. Ik wil iedere dag schoon ondergoed hebben.
Hallo Martin,

Bedankt voor de correcties.

De onderschriften bij de foto’s zijn gebaseerd op de GPS-gegevens van de iPhone. Meestal zijn ze nauwkeurig. Als de plaatsnaam te klein is om herkend te worden, dan voeg ik zelf de naam toe van de dichtbijzijnde grote stad. Maar soms vergis ik me!

Wat ik neem is idd minimaal. Voor korte weekenden heb ik ook schone ondergoed mee maar dat is alleen om erin te slapen. Ik fiets liever zonder. s’Avonds is er altijd gelegenheid in de B&B of Hostels om te douchen en vuile fietskleren te wassen. De volgende dag zijn ze meestal droog. Als het niet droogt dan heb ik toch reserve fietskleren mee.
Han schreef:Hallo Martin,

Bedankt voor de correcties.

De onderschriften bij de foto’s zijn gebaseerd op de GPS-gegevens van de iPhone. Meestal zijn ze nauwkeurig. Als de plaatsnaam te klein is om herkend te worden, dan voeg ik zelf de naam toe van de dichtbijzijnde grote stad. Maar soms vergis ik me!

Wat ik neem is idd. minimaal. Voor korte weekenden heb ik ook schone ondergoed mee maar dat is alleen om erin te slapen. Ik fiets liever zonder. s’Avonds is er altijd gelegenheid in de B&B of Hostels om te douchen en vuile fietskleren te wassen. De volgende dag zijn ze meestal droog. Als het niet droogt dan heb ik toch reserve fietskleren mee.
Bedankt voor je antwoord. Ik weet niet eens wat een iPhone is! Tijdens mijn fietstochten overnacht ik vaak in hostels, wat ik altijd zelf jeugdherbergen noem. Je hebt ook handdoeken, toiletspullen, regenkleding, een stuurtas met papieren en fotobenodigdheden nodig, en het allerbelangrijkste: fietsgereedschap. Bij elkaar al gauw 14 kilo bagage. Afgelopen voorjaar heb ik in beautiful England gefietst, zie de foto's op http://www.mijnalbum.nl/Album=RODN6O3D
Martin E. van Doornik schreef: Bedankt voor je antwoord. Ik weet niet eens wat een iPhone is! Tijdens mijn fietstochten overnacht ik vaak in hostels, wat ik altijd zelf jeugdherbergen noem. Je hebt ook handdoeken, toiletspullen, regenkleding, een stuurtas met papieren en fotobenodigdheden nodig, en het allerbelangrijkste: fietsgereedschap. Bij elkaar al gauw 14 kilo bagage. Afgelopen voorjaar heb ik in beautiful England gefietst, zie de foto's op http://www.mijnalbum.nl/Album=RODN6O3D

Wat een mooie foto's, Martin. Engeland staat hoog op mijn lijstje!

iPhone is een mobiele telefoon die meer kan dan alleen telefoneren. Die van mij kan ook e-mailen en Internetten. Er zit een kompas, een wereldkaart, adressen van hostels, EHBO handleidingen ... en belangrijk een GPS. Laatste gebruik ik om te bepalen waar ik ben en om mijn route te plannen. Kortom zeer handig ding. Ik heb hem hangen aan het stuur in een waterdichte hoes.

Ook met 10 kilo of minder kun je toeren. Een lijstje van wat ik standaard meeneem staat hier, inclusief toiletspullen, handdoek ...: http://goo.gl/YPEBz Meestal is dat voldoende voor een paar dagen. En dat past allemaal in een 23 liter Carradice zadeltasje. Geen bagagedrager nodig! Ik gebruik geen stuurtas.

Waardevolle papieren zijn op mijn lichaam. En de camera is in de iPhone. Alleen aan de fietsframe zijn een bidon en een kleine tasje met pompje en wat gereedschap bevestigd. Dat is alles! Voor extra onvermijdelijke bagage gebruik ik een zelfgemaakte tasje bevestigd aan het stuur of een zeer licht rugzakje.

Je fiets ziet er jaren 70' uit - leuk - en ook de tas mag er wezen. Is die waterdicht?
De combinatie sandalen en dikke sokken is ook leuk. Is die ook in de winter aan te raden?

Groet,
Han, heb je ook ergens een paklijstje staan van wat je in zo'n lichtgewichtsituatie meeneemt?
Standaard heb ik de volgende spullen in de tas. Beweeg met de muis over de items om te lezen wat het is : http://goo.gl/aiQtV

Soms worden spullen toegevoegd aan of afgehaald van de lijst, afhankelijk van de tour. Of ze worden vervangen als ik nieuwe spullen koop of uitprobeer!
Han schreef:Je fiets ziet er jaren 70' uit - leuk - en ook de tas mag er wezen. Is die waterdicht?
De combinatie sandalen en dikke sokken is ook leuk. Is die ook in de winter aan te raden?

Groet,
Mijn fiets is een gele Giant FCR, nieuw gekocht op 28 augustus 2003, dit type fiets was in 2002 de Fiets van het Jaar. Alleen was het stuur met 60 cm veel te breed, ik heb van iedere uiteinde 5 cm afgezaagd.
De groene zijtas is van Karrimor uit 1977 (twee stuks). Hij heeft op mijn vele fietstochten (in 285 jeugdherbergen overnacht 8)) zoveel meegemaakt en zit vol herinneringen dat aan een vervanging niet valt te denken. Het aluminium NL-bordje achterop is van 1973. Regen? Geen probleem. Een grijze vuilniszak er overheen trekken (alleen de haken prikken er doorheen voor de bagagedrager). En een plastic boodschappentas over de stuurtas. Altijd droog!

Afbeelding
Deze foto is in augustus 2002 genomen in Frankrijk, de fiets was een zilvermetallic Batavus. Later helemaal versleten en naar de schroothoop gebracht.
Voor droge voeten in de winter:

De gamaschen biedt enige bescherming bij het fietsen in de regen of op paden met veel modder en water. In de winter zijn ze ook een stukje warmer. Ik heb ze laatst geprobeerd en het werkt goed. Alleen de bandjes die ze mee verkopen om onder de voeten te bevestigen, zijn lang en stijf. Onpraktisch en gevaarlijk als ze ook nog de pedalen en de ketting raken. Ik heb ze vervangen door Velctro bandjes. De gamaschen bedekt nu de achterste helft van de schoenen. Geen vuil of water meer die erin kunnen vallen. En de fietsbroek is stukje schoner. Nu nog uitzoeken hoe het voorste gedeelte van de schoenen ook droog blijft bij slecht weer:

http://goo.gl/BFahB
De velcro van de gamashen zoals boven beschreven is na een paar tochtjes toch niet ideaal gebleken. Er blijft vuil achter na fietsen in regen en modder waardoor het niet meer zo goed sluit, als het droog wordt.

Oplossing: weggeknipt en vervangen door een los elastieken haarbandje om de enkel, werkt ook prima!

En o zo warm in de kou!
Op de beurs van afgelopen maart in Bussum was er de lezing "Alles wat je thuislaat is mooi meegenomen" van Bert van Sprang over hoe je alle kampeerspullen in 2 tassen kunt inpakken:

http://tinyurl.com/8yfu3to

Heeft iemand die nog ergens om te raadplegen?

Alvast bedankt
Voor liefhebbers van klein en licht:

Ik heb geprobeerd een paklijstje van onder de 10 kilo bij elkaar te krijgen om een week zelfvoorzienend te fietsen en of te wandelen bij goed weer met een temperatuur van rond 10 graden s nachts, 20 - 25 overdag. Het lukt maar net, extra voedsel en water niet mee gerekend.

Commentaar is welkom:
http://tinyurl.com/chhrs2s
- Niets van EHBO?
- Papieren, plannen, geld, ...?
- Zwitsers zakmes: als het een 'multifunctioneel' ding is, neemt men meestal onnodig gewicht mee, want de meeste functies worden nooit gebruikt.

Enkel geschikt bij gegarandeerd droge en warme omstandigheden:

- Wat doe je bij regen?
Niet alles is waterdicht ingepakt en een nat slaapmatje lijkt me niet fijn.
Je hebt geen regenkledij, of draag je die altijd?

- Geen echte slaapzak. Bij 10 graden zal die binnenslaapzak voor velen niet volstaan.

Renaat
Han schreef:Voor liefhebbers van klein en licht:

Ik heb geprobeerd een paklijstje van onder de 10 kilo bij elkaar te krijgen om een week zelfvoorzienend te fietsen en of te wandelen bij goed weer met een temperatuur van rond 10 graden s nachts, 20 - 25 overdag. Het lukt maar net, extra voedsel en water niet mee gerekend.

Commentaar is welkom:
http://tinyurl.com/chhrs2s
Een laptop van 2.5kg in een lichtgewicht kampeeruitrusting? eeuuhmm....

Ter vergelijking, hier mijn lichtgewicht paklijst 11.5kg voor fietsen in de zomer; met wat schaafwerk op de tassen zit je ook op 10kg ;-)
Matthie9000 schreef: Een laptop van 2.5kg in een lichtgewicht kampeeruitrusting? eeuuhmm....
Daar maakt hij vast ook z'n foto's mee 8)
Er zijn idd wat lichtere laptops op de markt, ben nog op zoek naar de juiste.
Ik dacht laatst aan een mini iPad, maar dat kan nog niet tippen aan wat ik nu gebruik.

Wat gebruiken julie?
Revanho schreef:- Niets van EHBO?
- Papieren, plannen, geld, ...?
- Zwitsers zakmes: als het een 'multifunctioneel' ding is, neemt men meestal onnodig gewicht mee, want de meeste functies worden nooit gebruikt.

Enkel geschikt bij gegarandeerd droge en warme omstandigheden:

- Wat doe je bij regen?
Niet alles is waterdicht ingepakt en een nat slaapmatje lijkt me niet fijn.
Je hebt geen regenkledij, of draag je die altijd?

- Geen echte slaapzak. Bij 10 graden zal die binnenslaapzak voor velen niet volstaan.

Renaat
Ha Renaat,

De lijst is idd geschikt voor goed weer, bevat alleen spullen die in de rugzak passen.

Dus kleren w.o. een waterdicht jas, lichtgewicht sportschoenen, geld, portemonnee, telefoon... draag ik zelf.

Dat Zwitsers mesje is een heel klein ding, heeft maar 3 functies: mes, volk en lepel.

Katoenen slaapzak liner is helemaal dicht, voegt 2 a 3 graden toe bij een buiten temperatuur van 12 graden s nachts, en de tent kan volledig dicht. Dat is voldoende!
Han schreef: Dus kleren w.o. een waterdicht jas,
Maar meestal heb je die jas toch niet aan, vermoed ik?
Han schreef: Dat Zwitsers mesje is een heel klein ding, heeft maar 3 functies: mes, volk en lepel.
Op die manier :) Bij een Zwitsers mes stel ik mij natuurlijk andere zaken voor.
Han schreef: Katoenen slaapzak liner is helemaal dicht, voegt 2 a 3 graden toe bij een buiten temperatuur van 12 graden s nachts, en de tent kan volledig dicht. Dat is voldoende!
Ik denk niet dat het voor mij (en vele anderen) zou volstaan, maar dat blijft iets heel persoonlijks.

Renaat
Revanho schreef:Ik denk niet dat het voor mij (en vele anderen) zou volstaan, maar dat blijft iets heel persoonlijks.
Renaat
Geen camera mee, dat kan toch echt niet lijkt mij !! :wink:

Of zit hij ergens onder verstopt ?
Michael W schreef: Geen camera mee, dat kan toch echt niet lijkt mij !! :wink:
Of zit hij ergens onder verstopt ?
Exact, portemonnee, telefoon en camera zitten in broekzak !
Revanho schreef: Bij een Zwitsers mes stel ik mij natuurlijk andere zaken voor.
Renaat
Er bestaan talloze modellen, van een piepklein tandenstoker tot een zwaar ding van 16+ functies. Op deze foto is mijn favoriet :
http://tinyurl.com/6mmt76z