Additionally, paste this code immediately after the opening tag: materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner) - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner)

150 berichten
Hoi Kelly,

De onderdelen zijn volgens mij enkel wat ouder, ik zie er in eerste instantie zeker geen problemen in.

Succes, met je nieuwe fiets!
Hoi,

De fiets zal nu nog een maandje binnen blijven staan bij mij, maar daarna ga ik hem volop gebruiken om te oefenen!

EnriceV: Bedankt voor de gouden tip! :)

Groetjes,
Kelly
Hoi opnieuw,

Binnenkort ga ik met de fiets naar de fietsenmaker om enkele aanpassingen te laten doen, zodat hij helemaal in orde is om mee te gaan naar Japan! (ik ga ervan uit dat ik binnen 3 maanden alsnog kan vertrekken)

Dit zijn de aanpassingen die ik voorlopig in gedachten heb:
- voordrager plaatsen
- 1 flessenhouder (en misschien nog 1 bidonhouder, als er plaats is)
- andere tandwielen, om in de bergen kunnen fietsen (geen idee wat en hoe)
- 1 achteruitkijkspiegel
- eventueel een ander zadel en/of stuur, maar daar ben ik nog niet uit.

Verder zal ik ook een nieuwe ketting kopen en een set banden, die ik er opzet net voor ik vertrek.

Graag had ik jullie bemerkingen gehad en eventuele tips? De specificaties vind je in eerdere reacties.

Alvast bedankt!

Lieve groetjes,
Kelly
Tandwielen: als ik het me goed herinner zit er een deore groep op je fiets. Waarschijnlijk met een standaard 11-32 cassette (kleinste tandwiel 11 tanden, grootste 32) en vooraan 22-32-44. Heb je daarmee niet genoeg dan kan je overwegen om een 11-34 of 13-34 te monteren. Ik ben met de standaard combinatie al in beladen toestand +20 % stukjes op gereden dus upgraden lijkt me niet zinvol.
Ketting en tandwielen vervang je overigens best tesamen, één setje moet voldoende zijn voor je reis (3 à 4000 kilometer is zeker mogelijk). Als je wil investeren in een ketting zweem en een cassette sleutel, kan je dit overigens zelf.

Voordrager plaatsen: jep, doen als je hem nodig hebt. Kan je overigens zelf perfect online bestellen en monteren. Dat ga je toch moeten doen om je fiets in de doos/zak te steken voor transport.

Flessenhouder is zinvoller dan bidonhouder, voorzie eventueel een snelbinder om een reserve fles tussen de twee achtertassen te kunnen leggen.

Noot: Kikitjah heeft een vlerick Darwin met Deore-groep op gemonteerd. Crankstel is dus meer dan waarschijnlijk 22-32-44, achter kan variëren tussen 30-34 afhankelijk van de voorkeur van de vorige eigenaar.
Hoi Kikitjah, leuke topic om te lezen, ik heb er even mijn eigen fietsvakantie-voorbereid sheet naast gelegd.

Het is denk ik een goed idee om voorafgaand aan de reis een nieuwe ketting te kopen, ik kan niet beoordelen of je tandwielen ook aan vervanging toe zijn, maar ik zou dat ook laten nagaan door je fietsenmaker; vaak lees ik dat aanbevolen wordt om beiden te vervangen; normaal gesproken pas wanneer je ketting 'door gaat slaan', uiteraard de ketting regelmatig schoonmaken en olien (niet te veel; dat trekt alleen maar vuil aan dat tussen je tandwielen gaat zitten).

Zadel is erg belangrijk vind ik, één van de dingen waar ik niet op zou bezuinigen. Ik hoor veel/goede ervaringen met Brooks (ik heb zelf mijn ogen gericht op een brooks flyer), bedenk wel dat ze ingereden moeten worden dus je kunt deze het beste zsm aanschaffen.

Wat betreft een stuur (ik weet niet wat je nu hebt) is het wat ik begrepen heb belangrijk dat je een stuur kiest die je op verschillende manieren vast kan houden; een vlinderstuur óf een stuur met aan weerszijden van die uiteinden (bar ends). Ik denk dat het vooral ook een kwestie van persoonlijke voorkeur/gewenning is; vind het zelf ook moeilijk. Het allerbeste is het denk ik om je fietshouding (en instelling van zadelpositie/hoogte, stuurpositie/hoogte) aan te laten meten bij iemand die daar ervaring mee heeft omdat het wel belangrijk is (met oog op ergonomie; preventie van rug/kont klachten) dat je goed zit; zeker als je zo intensief gaat fietsen. Maar je kunt ook gewoon gaan fietsen en inbussleutels meenemen en dan je zadel/stuur steeds anders afstellen.

Ik wil zelf graag één bidonhouder (grote bidon) en één flessenhouder; ik denk dat dit voldoende is. Zorg ervoor dat het niet een aparte bidonhouder is waar alleen maar één soort bidon op kan (van hetzelfde merk).

Zorg voor een goede pomp (één met slangetje bijvoorbeeld van topeak) en een setje reparatiespulletjes voor (pech) onderweg; er staat hier een mooi overzicht, kun je bijvoorbeeld in een klein zadeltasje doen ofzo.

Overweeg een stuurtas; ik vind ze wel erg duur maar het schijnt zeer handig te zijn. Ik ga zelf waarschijnlijk een set van 5 tassen kopen (2 voor, 2 achter 1 stuurtas), het zal een flinke uitgave zijn maar ik hoor van alle kanten dat je ook niet op (goede, waterdichte fietstassen moet bezuinigen!).
Als je met voor- én achtertassen gaat fietsen, kun je niet genoeg kleine 'versnellingen' (zogenaamde "verzetten") hebben. Dan moet je denken aan een voortandwiel van bijv. 26, 24 of 22 tandjes i.c.m. achter een kransje met 28, 32 of misschien zelfs 34 tandjes.
Zelf heb ik op m'n 'tank'/'tractor' een voortandwiel van 22 en een achterkransje van 32 tanden. Voor is dus minder tanden dan achter. Dat wordt ook wel gekscherend koffiemolen of granny gear genoemd.
Met deze combinatie was ik in staat om met volledige bepakking over een afstand van zo'n 100km (wv. 65 onverhard keienpad) van 0m tot zo'n 4500m boven zeeniveau te klimmen. Dit ter indicatie van dat het ook echt nut heeft op een gewone fiets. Had je een ligfiets gehad, dan had het advies anders geweest.
Tevens kon ik met deze verhouding in Noorwegen nog vrij soepel een helling van 8% omhoog met alleen achtertassen. Ik zat ongeveer middenin de groep qua snelheid.

Met flink wat bagage heb je genoeg gewicht in de strijd om niet te hoeven bijtrappen bergaf. Dan wil je waarschijnlijk ook niet als een gek naar beneden (tenzij je mountainbiker bent... :oops:). Grote verzetten zijn dus niet nodig. Ooit heeft iemand verzonnen dat het voor wielrenners in bijv. de Tour de France wel handig kan zijn om 11 tandjes achter te hebben. Dat is voor de meeste fiets"toeristen" niet nodig. Mocht dat er op zitten, dan is het wellicht handig om niet kleiner dan 12, 13, of zelfs 14 tandjes te gaan.

Dit tezamen kan betekenen dat er misschien wel 3 kransjes vervangen zouden moeten worden (de "11" of de "12" zijn ook sluitkransjes, waardoor het opvolgende kransje ook automatisch vervangen moet worden). Misschien dus zaak om een hele nieuwe "cassette" (pakketje samengestelde kransen) te laten monteren. Dat kan dan goedkoper uitpakken dan 3 losse nieuwe.
_____________________________________________________________________________

Voor w.b. de tassendragers zijn er enkele kwaliteitsmerken welke zich bewezen hebben. Als je i.i.g. voor de achterdrager zorgt dat je een Tubus hebt, dan is dat i.h.a. in orde. De voordragers zouden het liefst ook lang mee gaan natuurlijk, maar wellicht dat Cordo o.i.d. het ook nog heel aardig doet. (kostenbesparing).
_____________________________________________________________________________

Qua achteruitkijkspiegel is er ook zo'n kwaliteitsmerk. B+M. Duur, degelijk, en natuurlijk Duits.
_____________________________________________________________________________

Ander zadel/stuur zou ik hoe dichter bij de start van de reis, hoe meer mee oppassen. Je bent nu gewend in een bepaalde positie te zitten. Tenzij je problemen ondervindt die aan materiaal te wijten zijn (niet aan eventuele ongetraindheid), zou ik die niet te veel veranderen.
_____________________________________________________________________________

I.t.t. Enrice heb ik nooit problemen gehad met het gemonteerd laten van m'n voordrager bij luchttransport. Maar dat is een keuze die eenieder voor zich maakt. Er zijn verhalen bekend van verladers, waar je een hartverzakking zou krijgen... Maar dat is zowel met een doos als met fietszak. Hoewel er ook mensen zijn die tientallen malen zonder problemen hebben gevlogen.
_____________________________________________________________________________

Over de flessenhouder nog. Zelf vind ik het erg prettig niet te hoeven stoppen om te drinken. Dan is een bidonhouder wel erg prettig. Er bestaan ook mogelijkheden deze aan het stuur te bevestigen. Let op: dat betekent wel extra gewicht aan je stuur!

_____________________________________________________________________________

Succes met alle overwegingen en voorbereidingen. :wink:
Hoi iedereen,

Bedankt voor jullie snelle antwoorden en mijn excuses voor mijn laat antwoord!
Met de tips die jullie gegeven hebben kan ik zeker weer een heel stukje verder!

Mijn achterdrager is een Tubus, dus dat zit sowieso al goed. Qua stuur/zadel aanpassingen maakt het nog niet zo heel veel uit, daar ik op dit moment nog niet veel op mijn fiets heb kunnen zitten. Hij staat immers op het 1ste verdiep en het is een redelijk lastig werk om hem telkens van boven naar beneden en terug te krijgen. (Er is maar héél weinig plaats om hem beneden te laten staan, er staan al 3 fietsen (waarvan 1 van mij). Nu het beter weer wordt zal ik hem waarschijnlijk wel vaker bovenhalen als ik langere tochten wil gaan fietsen!

Ik ben ook stilaan aan het denken in verband met mijn fietsmateriaal, sleutels en dergelijke dus meer. Het handigste lijkt mij om een multitool te kopen, maar ik ben er nog niet goed uit welke dingen echt noodzakelijk zijn en welke je eigenlijk totaal niet nodig hebt. Natuurlijk is het dan ook moeilijk om te beslissen welke multitool je gaat kopen. Iemand een idee waar ik mee geholpen zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Lieve groetjes,
Kelly
Hoi Kelly,

Leuk om te zien dat je gewoon stug doorzet en langzaam maar zeker alles tegenkomt. Over paklijsten en het meenemen van materiaal is al veel geschreven hier op het forum. Er zijn mensen die (haast) niks meenemen en er van uitgaan dat ze onderweg alles kunnen aanschaffen. Maar er zijn ook mensen die haast een reserve fiets meenemen :-)

Mijn paklijst met betrekking tot gereedschap kun je hier zien. Die is redelijk uitgebreid. Ben nog aan het afvallen ermee. Misschien heb je er wat aan.
Hoi Hans,

Ik blijf inderdaad doorzetten! :)

Ik heb al vele paklijsten doorgenomen en alles wat van enig belang zou kunnen zijn in mijn persoonlijke paklijst gezet. Jammer genoeg ben ik op het vlak van fietsgereedschap een absolute leek en is het voor mij Chinees. Als ik het een beetje goed door heb is het belangrijkste in een multitool wat inbussleutels (de juiste wel te verstaan, maar wat zijn deze voor mijn fiets?!), schroevendraaiertje, kettingpons en een steeksleutel.
Klopt dit een beetje?

Ik ben tot hiertoe voornamelijk op zoek geweest naar Topeak multitools, maar jouw merk lijkt me ook wel goed te doen, dus dat ga ik ook nog eens uitpluizen!

Als ik mijn multitool heb dan kan ik dit aanvullen met andere, noodzakelijke dingetjes, maar ik wil graag eerst de multitool (kwestie van geen dubbele dingen te hebben).

Bedankt voor je snelle antwoord, altijd fijn! :)

Groetjes,
Kelly
Belangrijkste wat ik je mee kan geven is dat je even kijkt naar welke maten en welk soort boutjes/moertjes je hebt. En neem dan alleen die sleutels mee. Dat kan lichter zijn dan een gereedschaps-multitool.

Als je dat gereedschap bij elkaar hebt, controleer dan even of je daarmee alles kunt los- en vastdraaien op je fiets. Daarnaast vind ik plakkers, bandenlichters en een pompje een must.

Zelf vind ik mijn Leatherman multi-tool (ondanks zijn gewicht) gewoon handig en heeft hij sentimentele waarde voor mij. Het was een geschenk van Mevr. vd Veeke :wink:
Hoi Hans,

Zoals verwacht zal ik dus vooral de fietsenmaker moeten stalken om te ontdekken welke sleutels en dergelijke ik vooral nodig zal hebben. Ik vermoed immers dat niet alle boutjes en moertjes vermeld staan op het factuur.

Plakkers, bandenlichters en een pompje zullen sowieso mee gaan! Waarschijnlijk zullen er nog wel wat dingen meegaan, vooral voor mijn gemoedsrust, maar daar ben ik nog niet uit.

Zo'n multitool van Leatherman zou ik ook wel cadeau willen krijgen, maar ik zal er maar niet op hopen.

Bedankt voor je duidelijke hulp! Op dit moment heb ik héél veel dingen aan mijn hoofd (een mogelijke verhuis, examens komen er stilaan aan, de situatie in Japan en nog héél veel voorbereiding) waardoor logisch nadenken vaak niet meer zo vanzelfsprekend is!

Maar ach, als alles goed gaat zit ik binnen 3 maanden op het vliegtuig en dan kan het grote avontuur beginnen!

Lieve groetjes,
Kelly
Als ik jou was zou ik toch eens een cursus gaan volgen. In schilde of in Herverlee kan je regelmatig een basiscursus volgen van de vakantiefietser (de Belgische wereldfietsers).
http://www.vakantiefietser.be/fietsherstelcursus.asp
Kettingpons tik je voor geen geld bij decathlon op de kop.

Multitools bevatten alle maten in een dikke bundel, waar je, zeker als je geen grote handen hebt en niet erg sterk bent, niet alles mee los krijgt. Ik ben dus voorstander van aparte sleutels, ook omdat je dan enkel die maten meeneemt die je nodig hebt. Bij brico of gamma vind je erg goedkope setjes die voldoende stevig zijn. Soms zit er aan één kant een soort afgeronde inbuskop waardoor je lastige hoeken beter kan bereiken. Maten: 3 - 4 - 5 - 6 - 8 (of in volgorde: ortliebtassen - bagagedragers - remhendels - stuur- en zadelpen - cranks).

Steeksleutels heb je tegenwoordig zelden nodig. Maatje 10 en 8 worden gebruikt om spatborden vast te zetten, 15 voor de pedalen. Dat laatste heb je normaal niet nodig, 10 en 8 kunnen nuttig zijn maar zou ik niet als noodzakelijk beschouwen.

PS: check de maten wel nog ff op jouw fiets, want ik schrijf nu alles vanbuiten op misschien zit ik er knal naast :P
Ik vind de lijst van m-gineering erg goed (onderaan).

- Losse inbussleutels ipv multitool: vind ik handiger omdat de tool zelf (die vast zit aan de imbussleutels) in de weg kan zitten, losse inbussleutels kun je kwijtraken maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Ik neem zelf 1.5 t/m 8 mee, 10 heb je soms ook nodig. Ik ben gewoon mn hele fiets bij langs gegaan en heb gekeken welke inbussleutels waar op pasten...
- NBT2 heb ik nog niet maar wil ik tzt wel aanschaffen, ik heb er de 95% creativiteitskosten wel voor over :D
- Ik gebruik mn zwitsers zakmes als schroevendraaier (zit ook een schaartje op en nog wat dingen, sowieso handig om een dergelijk mes/multitool te hebben)
- Boutjes e.d. moet ik ook nog halen; geen idee wat handig is though; zal eens een keer (wederom) mn hele fiets afspeuren naar boutjes die er mogelijk af kunnen trillen.

Je verhaal komt alleen een beetje over op mij alsof je zelden een moer hebt aangedraaid, ik denk wel dat het slim is om er wat handigheid mee te krijgen (cursus of gewoon zelf aan de slag) voordat je in de middle of nowhere staat (het koud krijgt) en niet weet waar te beginnen. Ik doe dat zelf door systematisch allerlei onderdelen van mn fiets los te maken, schoon te maken/vervangen/invetten en weer vast te maken. Ik heb nu een versnellingkabel vervangen en ingesteld, v-brakes remmen schoongemaakt/ingesteld, balhoofdstel schoongemaakt en nog een aantal zaken en snap nu veel beter hoe alles werkt. Met een paar goeie links als m-gineering leesvoer en Bicycle Tutor (videos kom je echt een heel eind, daarnaast kun je nog op dit forum zoeken en (domme en minder domme :D) vragen stellen!
Hoi hoi,

Wederom bedankt voor de antwoorden!

Even ter verduidelijking: ik heb wel degelijk moeren aangedraaid, maar dan op een auto en niet op een fiets ;) (en ettelijke(!) Ikea-meubels in elkaar gezet, maar dat is niet echt relevant ;)) De NBT2 heb ik gekocht op de fietsherstelcursus in Kiel Windeweer, dus die heb ik wel ;)

Ik ben zeker van plan om voor ik vertrek nog veel te sleutelen aan mijn fiets, maar ik heb ook niet veel zin om geld te gaan uit geven aan een hoop materiaal als blijkt dat ik er daarna de helft niet van nodig heb. Ik heb op dit moment enkel een (zeer) basis setje van de Ikea, waar wel wat schroevendraaiertjes en dergelijke inzitten, maar niet echt veel voor aan je fiets te knutselen! Ik heb dus eigenlijk zo goed als niets materiaal en kan dus ook niet even alles gaan uittesten, vandaar mijn vraag ;)

Los gereedschap is misschien inderdaad wat handiger, ik zal het allemaal eens rustig bekijken en uitzoeken!

Bedankt voor de tips!

Groetjes,
Kelly
Kikitjah schreef: Zoals verwacht zal ik dus vooral de fietsenmaker moeten stalken om te ontdekken welke sleutels en dergelijke ik vooral nodig zal hebben. Ik vermoed immers dat niet alle boutjes en moertjes vermeld staan op het factuur.
Kelly,

Je hebt geen fietsen maker nodig. En ook geen factuur. Alleen je fiets en wat gereedschap. Je kijkt welke boutjes, moertjes en imbussen er op je fiets zitten en welke sleutels erop passen. Die heb je nodig om mee te nemen. Dit geeft je ook meteen een beetje 'sleutelgevoel' voor je fiets. En ik weet dat je het kunt want ik heb je bezig gezien bij de sleutelkursus van Marten. Probeer het eens. En als je er dan niet uitkomt, dan kun je altijd nog je fietsenmaker stalken :-)
Hoi Hans,

Ik heb enkel een fiets en gereedschap nodig. Dat klopt, maar dat is ook juist mijn vraag ;)
Ik heb immers geen gereedschap en kan dus ook niet zomaar gaan sleutelen.

Maar binnen een maand ga ik nog eens naar mijn moeder en dan kan ik daar misschien wel wat sleutelen (haar vriend heeft wél gereedschap). Natuurlijk moet ik dan nog een maand wachten en de tijd begint te dringen... (omwille van de duizend andere dingen die nog in orde moeten geraken).

Ik denk dat ik echter wel een globaal beeld heb gekregen waar ik verder mee kan!

Bedankt en tot mijn volgende vraag ;)
Kelly
Overzichtje om aan de slag te kunnen

Gereedschap voor fiets onderhoud (onderweg):
- Inbussleutels 1.5, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10 (ofterwijl een inbussleutelset die je bij de gamma kunt halen), voor het losmaken van allerlei onderdelen, alleen de groottes meenemen die daadwerkelijk te gebruiken zijn op je fiets).
- Schroevendraaier: kruis ('phillips') én plat; zit op elk (zwitsers) zakmes/multitool
- Kettingpons: om een ketting te openen/sluiten en schakels toe te voegen/verwijderen
- Bandplakset: bandenlichters, lijm, schuurpapiertje, pakkers
- Spaaksleutel: voor het los/vastdraaien van spaken
- Next best thing: voor het losmaken van de casette zonder allerlei zware tools
- Fietspomp (voor onderweg een kleine met een slangetje)
- Bahco (instelbare moersleutel) of een losse steeksleutel met vaste grootte 8/10 (of wat je ook nodig denkt te hebben)

Voor onderhoud en reserve:
- Kettingolie (voor het smeren van de ketting, ook meenemen voor onderweg)
- Kruipolie (voor het losmaken van vastzittende onderdelen zoals spaken in de velg)
- Vet (voor het smeren van lagers, balhoofdstel, etc)
(- Schoonmaakmiddel/ontvetter, speciaal voor fietsen)
- Poetsdoeken
- Reserve remblokjes
- Reserve binnenband (meenemen voor odnerweg, evt reserve opvouwbare buitenband)
- Tie-wraps, reservemoeren/boutjes/etc, touw/ijzerdraad/garen (noodreparaties)

Gereedschap (niet per sé nodig of alleen voor thuis):
- Pedaalsleutel (15mm steeksleutel met lange arm) voor het losmaken van de pedalen. deze heb je ook nodig indien je de fiets meeneemt in het vliegtuig!
- 32/36 sleutel: voor het losmaken van het balhoofdstel; bij halfords kun je een combisleutel halen 30/32 ene kant en 34/36 andere kant
- Tang (om remkabels e.d. mee door te kunnen knippen)
- Steeksleutelset
- Cassetteafnemer: soort handvat met een ketting eraan, voor het fixeren van de casette (de tandwielenset achter)
- Freewheelafnemer: deze steek je in de casette; je hebt ze met handvat en zonder (waarbij je een steeksleutel of baco gebruikt om de casette los te draaien in combinatie met de bovenstaande casetteafnemer).
- Haken om de fiets aan op te hangen of (beter) een standaard om te fixeren
- Speciale schoonmaakborstel waarmee je makkelijk tussen tandwielen e.d. komt

Nogmaals, op bicycletutor.com staat in videos en in duidelijke taal uitgelegd hoe je allerlei reparaties/onderhoud zelf kunt doen.
Matthie9000 schreef: Gereedschap voor fiets onderhoud:
- Tang (om remkabels e.d. mee door te kunnen knippen)
Een nieuwe kabel werkt ook wel met een te lang eind tot je iemand met een tang gevonden hebt
- Baco (instelbare steeksleutel) of losse steeksleutels met vaste grootte (8/10)
[pedant]Een baco is een bacardi -cola -over smaak valt niet te twisten- maar het lijkt me geen nuttige aanvulling van de gereedschapsset.
Of bedoel je een lomp stuk ijzer van Bernt August Hjort & Company, ook dat zou ik thuis laten
m-gineering schreef: Een nieuwe kabel werkt ook wel met een te lang eind tot je iemand met een tang gevonden hebt
True, deze is meer op zijn plek in de thuiscategorie!
m-gineering schreef: [pedant]Een baco is een bacardi -cola -over smaak valt niet te twisten- maar het lijkt me geen nuttige aanvulling van de gereedschapsset.
Of bedoel je een lomp stuk ijzer van Bernt August Hjort & Company, ook dat zou ik thuis laten
Maar met bacardi cola kun je toch goed roest verwijderen ;). Een kleine baHco (dr zit er één in de ikea set :oops:) lijkt me nog wel handig, maar ik moet toegeven dat ik hem zelf ook nog nooit onderweg gebruikt heb en dat ik thuis liever sleutels pak met vaste grootte ivm gevaar op slippen/doordraaien (krijg je een balhoofdstel vol krassen van :D).

Aanvullingen op de lijst van ervaren fietsenmakers zijn natuurlijk welkom, ik doe ook maar een poging om het beetje kennis dat ik heb te delen :D.
Als je gaat vliegen heb je meestal toch wel iets nodig om de pedalen eraf te halen en er weer op te zetten.
Wim