Als je met voor- én achtertassen gaat fietsen, kun je niet genoeg kleine 'versnellingen' (zogenaamde "verzetten") hebben. Dan moet je denken aan een voortandwiel van bijv. 26, 24 of 22 tandjes i.c.m. achter een kransje met 28, 32 of misschien zelfs 34 tandjes.
Zelf heb ik op m'n 'tank'/'tractor' een voortandwiel van 22 en een achterkransje van 32 tanden. Voor is dus minder tanden dan achter. Dat wordt ook wel gekscherend
koffiemolen of
granny gear genoemd.
Met deze combinatie was ik in staat om met volledige bepakking over een afstand van zo'n 100km (wv. 65 onverhard keienpad) van 0m tot zo'n 4500m boven zeeniveau te klimmen. Dit ter indicatie van dat het ook echt nut heeft op een gewone fiets. Had je een ligfiets gehad, dan had het advies anders geweest.
Tevens kon ik met deze verhouding in Noorwegen nog vrij soepel een helling van 8% omhoog met alleen achtertassen. Ik zat ongeveer middenin de groep qua snelheid.
Met flink wat bagage heb je genoeg gewicht in de strijd om niet te hoeven bijtrappen bergaf. Dan wil je waarschijnlijk ook niet als een gek naar beneden (tenzij je mountainbiker bent...
). Grote verzetten zijn dus niet nodig. Ooit heeft iemand verzonnen dat het voor wielrenners in bijv. de Tour de France wel handig kan zijn om 11 tandjes achter te hebben. Dat is voor de meeste fiets"toeristen" niet nodig. Mocht dat er op zitten, dan is het wellicht handig om niet kleiner dan 12, 13, of zelfs 14 tandjes te gaan.
Dit tezamen kan betekenen dat er misschien wel 3 kransjes vervangen zouden moeten worden (de "11" of de "12" zijn ook sluitkransjes, waardoor het opvolgende kransje ook automatisch vervangen moet worden). Misschien dus zaak om een hele nieuwe "cassette" (pakketje samengestelde kransen) te laten monteren. Dat kan dan goedkoper uitpakken dan 3 losse nieuwe.
_____________________________________________________________________________
Voor w.b. de tassendragers zijn er enkele kwaliteitsmerken welke zich bewezen hebben. Als je i.i.g. voor de achterdrager zorgt dat je een Tubus hebt, dan is dat i.h.a. in orde. De voordragers zouden het liefst ook lang mee gaan natuurlijk, maar wellicht dat Cordo o.i.d. het ook nog heel aardig doet. (kostenbesparing).
_____________________________________________________________________________
Qua achteruitkijkspiegel is er ook zo'n kwaliteitsmerk. B+M. Duur, degelijk, en natuurlijk Duits.
_____________________________________________________________________________
Ander zadel/stuur zou ik hoe dichter bij de start van de reis, hoe meer mee oppassen. Je bent nu gewend in een bepaalde positie te zitten. Tenzij je problemen ondervindt die aan materiaal te wijten zijn (niet aan eventuele ongetraindheid), zou ik die niet te veel veranderen.
_____________________________________________________________________________
I.t.t. Enrice heb ik nooit problemen gehad met het gemonteerd laten van m'n voordrager bij luchttransport. Maar dat is een keuze die eenieder voor zich maakt. Er zijn verhalen bekend van verladers, waar je een hartverzakking zou krijgen... Maar dat is zowel met een doos als met fietszak. Hoewel er ook mensen zijn die tientallen malen zonder problemen hebben gevlogen.
_____________________________________________________________________________
Over de flessenhouder nog. Zelf vind ik het erg prettig niet te hoeven stoppen om te drinken. Dan is een bidonhouder wel erg prettig. Er bestaan ook mogelijkheden deze aan het stuur te bevestigen. Let op: dat betekent wel extra gewicht aan je stuur!
_____________________________________________________________________________
Succes met alle overwegingen en voorbereidingen.