Over de materiaalkeuze voor het frame zijn veel meningen, en iedereen heeft daarin gelijk. Het is een kwestie van voorkeur.
Aluminium is zeker stevig zat voor een fietsvakantie, waar dan ook. Het is wel 'wat' gevoeliger voor metaalmoeheid. En om een dunnere en lichtere buis net zo stevig te krijgen als een stalen buis, worden deze heel stoer 'oversized' gemaakt (zie je de marketing?). Hierdoor blijven de hoogwaardige alu frames nog nét iets lichter dan staal.
Wel heeft alu de eigenschap (heel) stijf te zijn.
Staal is dunner, en kan afhankelijk van de legering ook makkelijker in Verweggistan gerepareerd worden als je echt in de rimboe zit (verwijderd van een grotere stad). Het is ook makkelijker werken voor maatbouwers, vandaar dat ik ook stalen reisfietsen heb. Zoals gezegd kunnen de frames een klein tikje minder licht zijn dan hoogwaardige alu frames, maar veel scheelt het niet.
Afhankelijk van de soort heeft staal een wat levendiger karakter. Het buigt heel lichtjes waardoor trillingen al in het frame worden weggehaald. Zo heb je als het ware meters demping, i.p.v. 100mm! Sommigen vinden staal ook gewoon mooier dan die dikke alu buizen.
Titanium combineert veel van de voordelen van zowel alu als staal: licht, levendig, resistent tegen metaalmoeheid. Het enige nadeel lijkt de prijs te zijn. Een fiets als mijn recentste zou in titanium wellicht € 5000 gekost hebben... Maar dan heb je ook wat!
Carbon is niet bruikbaar als framemateriaal voor een reisfiets. Één tik er tegen en het frame kan naar de schroothoop. Echt voor mensen die gesponsord worden door een sponsor, eigen bedrijf of een werkgever hebben die geld over heeft.
Aluminium is zeker stevig zat voor een fietsvakantie, waar dan ook. Het is wel 'wat' gevoeliger voor metaalmoeheid. En om een dunnere en lichtere buis net zo stevig te krijgen als een stalen buis, worden deze heel stoer 'oversized' gemaakt (zie je de marketing?). Hierdoor blijven de hoogwaardige alu frames nog nét iets lichter dan staal.
Wel heeft alu de eigenschap (heel) stijf te zijn.
Staal is dunner, en kan afhankelijk van de legering ook makkelijker in Verweggistan gerepareerd worden als je echt in de rimboe zit (verwijderd van een grotere stad). Het is ook makkelijker werken voor maatbouwers, vandaar dat ik ook stalen reisfietsen heb. Zoals gezegd kunnen de frames een klein tikje minder licht zijn dan hoogwaardige alu frames, maar veel scheelt het niet.
Afhankelijk van de soort heeft staal een wat levendiger karakter. Het buigt heel lichtjes waardoor trillingen al in het frame worden weggehaald. Zo heb je als het ware meters demping, i.p.v. 100mm! Sommigen vinden staal ook gewoon mooier dan die dikke alu buizen.
Titanium combineert veel van de voordelen van zowel alu als staal: licht, levendig, resistent tegen metaalmoeheid. Het enige nadeel lijkt de prijs te zijn. Een fiets als mijn recentste zou in titanium wellicht € 5000 gekost hebben... Maar dan heb je ook wat!
Carbon is niet bruikbaar als framemateriaal voor een reisfiets. Één tik er tegen en het frame kan naar de schroothoop. Echt voor mensen die gesponsord worden door een sponsor, eigen bedrijf of een werkgever hebben die geld over heeft.