Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route

253 berichten
Voor relatief korte tochten (waarbij onderhoud aan verende vorken niet aan de orde is) is een verende voorvork natuurlijk erg prettig als de omstandigheden er om vragen.
Iemand die een jaar of langer we gaat, zal zich wel even achter de oren krabben voor 'ie een verende voorvork kiest...
AB schreef:1) Kun je ook uitdrukken in procenten hoeveel het scheelt met een ongeveerde voorvork...
Tot ca. 60% (referentie, klik op "pagina 266") Brede banden hebben ook effect. 60mm Big Apple op 2 bar t.o.v. een 37mm band op 4 bar: voor 36%, achter 25% (referentie, derde pagina, Comfort, 1) Tires).
AB schreef:2) En vergelijk je het dan met een ongeveerde voorvork van een racefiets (8 bar 23mm bandjes) of die van een Idworx Power/Off Rohler met Schwalbe Fat Alberts?
Geen idee, zie onderzoek waar aan gerefereerd wordt.
AB schreef:3) En is het zo dat je met een geveerde voorvork langer doorfietst totdat je brak bent en dat je dat met een ongeveerde voorvork niet doet? Beetje vergelijkbaar met autorijden in een snelle SUV die juist onveiliger rijden omdat ze zich onaantastbaar voelen...
Dat kan, of dat je meer geniet onderweg.
AB schreef:4) En aangezien ik niet van plan ben om de voorvork te behangen met 10kilo bagage (hoogstens 3 of 4kg, en misschien juist wel helemaal zonder voorvorkbagage als ik met de Extrawheel fiets; een onbehangen voorvork stuurt gewoon makkelijker en veiliger vooral in een Rockie afdaling) in hoeverre speelt dat dan een rol? In dat geval wordt het achterwiel maximaal belast.... maar niemand die tot dusver achtervering aanraadt?
Achtervering is momenteel nog niet zo gestandaardiseerd als voorvering.
AB schreef:5) Met welke snelheid afdalen (en bij welk gewicht) is het veiligst en geeft procentueel het minste voordeel ten opzichte van een ongeveerde voorvork?
Tot 20 km/u? Afhankelijk van de helling en het pad uiteraard... De oostelijke snelweg in Ecuador is op sommige stukken niet met 5 km/u te fietsen, vals plat naar beneden... :roll:
AB schreef:6) Spreek je vanuit je gevoel en intuitie of vanuit je eigen ervaring en statistieken?
Onderzoeken, ervaring, en links-en-rechts dingen opvangen.
AB, ik vroeg me af. Waarom wil nou persee de 'The Great Divide' befietsen?

Het is net als of je een weddenschap heb afgesloten om dit te doen en er geen andere plekken op de wereld zijn.
Leo van Lierop schreef:AB, ik vroeg me af. Waarom wil nou persee de 'The Great Divide' befietsen?

Het is net als of je een weddenschap heb afgesloten om dit te doen en er geen andere plekken op de wereld zijn.

Omdat het kan natuurlijk. Alsof de Rockies er voor niets liggen ;). Ze zijn er niet neergelegd om het regenwater de ene en de andere kant uit te laten stromen, ze zijn er neergelegd om er met je fietsje overheen te strompelen.

Toen mij door een vriendin op de Great Divide werd gewezen en een en ander op internet ontdekte, beantwoorde dat precies aan mijn gevoel van avontuur, zonder dat het onverantwoord avontuurlijk wordt (het is geen expeditie door de amazone, of de sahara)...., voor mijn gevoel dus behapbaar voor mijn persoontje. Amerika vind ik een fascinerend land met een prachtige grootsheid, maar ben er nog nooit geweest, hoogste tijd dus. En als klein jongetje ben ik al gefascineerd door die parken in Amerika (die fiets ik er ook nog even bij). De natuur, de stilte, al die dingen laat deze tocht in optima forma zien.

Een fietstocht over asfalt is ook mooi, maar onherroepelijk dat je dan veel autoverkeer tegenkomt. Door de bossen bergen en prairies en woestijnen lijkt me juist veiliger en avontuurlijker. Eigenlijk een soort ideaal optimum tussen bergwandelen en asfaltfietsen. En dan is landschapsfotografie ook nog een passie van me... dus win-win. En dan ook nog geen grote stad tegenkomen, maar heerlijke kleine christelijke dorpjes... daar kan deze heiden alleen maar van dromen.

Niet dat je daar veel aan denkt als je de zoveelste helling vervloekt en kapot, vermoeid en uitgedroogd je de zwerm beren van je moet afslaan en aan het eind van de dag je kampeerplaatsje bereikt.... moet je die rottent ook nog opzetten...

Plus grote kans dat je een blessure oploopt, of schreindende schaafplekken op plaatsen waar je het niet wilt hebben door valpartijen of schurende kleding.... Zadelpijn, zere polsen, pijnlijke zolen, last van je schouders, nek, verbrande schouders.... nee dan is het niet leuk meer. En dan krijg je die weersomstandigheden er ook nog gratis bij, van hitte naar kou.... (handschoenen, muts, regenkleding mee, allemaal overbodige kilo's als je het niet gebruikt).... En het ergste zal het lopen worden als je niet kunt fietsen.... en dan moet je al die kilo's omhoog zeulen over die rotpaadjes vol rotsen en omgevallen bomen... Ben zelf nou ook niet bepaald een atleet op schoenen en heb zeker niet de bouw van een klimmer... Rijdt de Marmotte net binnen de 9 uur dan weet jij het wel.

Maar achteraf ben je dat allemaal vergeten en voel je weer een beetje alsof je hebt geleefd. Dus daarom denk ik. En afzien is achteraf het mooist, vooral in een mooie omgeving.

Plus dat ik er nu de tijd voor heb, en het me kan veroorloven....

Als je het rationeel bekijkt kun je beter thuis blijven inderdaad, (lang leve Google Earth) of een weekendje Schiermonikoog nemen.

Maar waarom hou jij van fietsreizen?
Robertjan schreef: Alberta en British Columbia behoren bij mijn weten nog altijd bij Canada...?
Oké, ik liep iets achter. Het stukje Canada is later toegevoegd, zoals op de site van Adventure Cycling is te lezen.
Daar staan ook adviezen mbt de uitrusting, zoals:
"The Great Divide Route is very hard on equipment. The weight of your gear exponentially multiplies the stress of riding steep, fast, rough downhills. Wheels, tires, and drivetrains (chains, cassettes, bottom brackets, chainrings) take a lot of abuse and might need replacing along the course of the entire route. Suspension equipment on the bicycle helps to mitigate the abusive nature of the terrain."
AB schreef: Santos met vering, brrrr, dan wordt ik net een Marco Meijerink en die fotografeert ook nog met Canon ;), nee kan als Nikonian echt niet!

Heb je ook wel eens ongeveerd gereden, zonder voorbagage en dan met dikke brede banden?
Hmm, misschien heeft Marco Meijerink dan wel een héél goede fiets uitgekozen (of gesponsord ? :wink: ).
Ikzelf heb totnogtoe alles ongeveerd gereden (ook de divide). Zelfs men mountainbike is volledig ongeveerd, hoewel die dit jaar nog vervangen wordt door een pareltje met voorvering (Santos (nl), Bulls (d) of Granville (b), daar ben ik nog niet uit).

In 'Westerse' landen rijd ik ongeveerd met voortassen (deze zomer nog de hoger Pyreneeën toppen over), in warmere, budgetvriendelijkere landen rijd ik ongeveerd met enkel bagage achterop.
Steeds met dikke banden.

Als je de route gaat rijden kan je dat nooit met enkel bagage achterop doen. Je moet door de zogenaamde 'divide desert', en daar had ik wel een kleine 20 liter water bij. Of je moet het wel heel rough doen zoals de 'continental divide racers', maar ik vermoed dat je het allemaal wel een beetje gezellig wil houden en een minimum aan luxe wilt (deftige tent, dito slaapmat en slaapzak, genoeg lekker en gevarieerd eten, fotomateriaal, boeken, ...)

Neem nu maar van mij aan dat je die continental/great divide echt niet zonder voorvering wil fietsen (het kan wel, maar je vraagt hier advies, right ?).

Ik heb ook men twijfels of die extra wheel wel stevig genoeg gaat zijn voor de klappen die ie te verduren gaat krijgen.

Mijn Tubus (voor)drager is gescheurd daar (en probleemloos vervangen door Tubus, maar 't blijft vervelend).

Wat die visums betreft heeft m-gineering gelijk, als je 'overland' de grens overschrijdt heb je een visum nodig (voor Usa, Canada kreeg ik gewoon een mooie decoratieve stempel, omdat ik er zelf ééntje vroeg).
Ik heb op de ambassade in Brussel zonder problemen een multiple entry visum voor 10 jaar voor Amerika gekregen :D (maar velen die voor me in het rijtje stonden hadden problemen).

De route zelf vond ik in het noorden het mooist (Canada, Montana, Wyoming, Idaho en noordelijk deel van Colorado).
Daarna wordt het wat minder groen, platter, maar ook dat desolate heeft wel iets.
Inmiddels een reactie van Gerrit Gaastra himself gekregen, en die raadt bij extreme trails de Mountain Rohler aan (dus met geveerde voorvork). Er bestaat dus de mogelijkheid om een volbloed ATB om te bouwen tot een soort reisfiets. Je krijgt dan zo’n soort situatie:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb echter ook met George gesproken. Zie zijn verslag hier, echt leuk verslag om te lezen:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... lit=divide
Hem een mail gestuurd en zijn antwoord is dan weer dat het geen enkel probleem is zonder geveerde voorvork, hij reed met 2.25 Alberts. En gezien de vele dirtroads was dat goed te doen, op zadelpijn na dus ;).

Hier nog een leuke fiets Monster X, en daar is de Transalp Challenge 2007 mee gefietst. Jaar daarop reed ie overigen met een hardtail ATB met geveerde voorvork.
Afbeelding

Als ik zo de conclusie trek dan is een geveerde voorvork zeer verstandig om als uitgangspunt te nemen voor deze tocht.
Echter dan toch besloten om voor de ongeveerde Off Rohler te gaan, omdat ik hem ook als 1) trekkingfiets wil gebruiken voor meer conventionelere routes en ook als 2) forensenfiets.
Kan er terzijnertijd altijd nog een echt mountainbikeje bijkopen.

Grtz!
AB
Wij zitten nu net bijna aan het einde van de Great Divide. Ik (karin) heb een geveerde vork en Marten heeft helemaal geen vering. We zijn onderweg van alles tegengekomen. Ook B.O.B. karren, welke best lastig kunnen zijn in erg zware en rocky afdalingen (hebben we begrepen)
Ga op pad, met brede goede banden en heel veel goede moet. Trappen moet je toch, geveerd of ongeveerd. Het is het dik waard. Wij hebben genoten, afgezien, gezweet en het heel koud gehad. Maar het is geweldig!!!
Leo van Lierop schreef:AB, ik vroeg me af. Waarom wil nou persee de 'The Great Divide' befietsen?

Het is net als of je een weddenschap heb afgesloten om dit te doen en er geen andere plekken op de wereld zijn.

Wat een geneuzel, AB vraagt om een serieus advies, krijg je dit..
Als ik de foto's bekijk dan zie ik vooral veel gravelwegen. Ergens las ik 80% dirtroad. Ik zou dan een goede 28" niet omruilen voor een mountainbike. Ik zou het gevoel hebben dat ik voor die 20" wat moeilijkere kilometers meer in moet leveren ten koste van de 80" gravel.

Ik kan me voorstellen dat Amerikanen vooral een MTB pakken, maar dat doen ze ook met auto's. Waar de Amerikanen de Willy Jeep ontwikkelden bedachten de Fransen de Eend...

I.m.o. is het enige sterke argument om een 26" te kiezen is de plaatselijke beschikbaarheid van reservewiel en of banden....

Het lijkt me een prachtige tocht en wens je veel plezier!!!!

Groeten
Eric
Hoi Eric,

Heb je een goede 28" trekkingbike in gedachten, merk, type?

Had het idee dat 26" wielen vooral sterker waren... en idd meer voorradig. Past evt. ook nog in mijn Extrawheel.

grtz
AB
eric190173 schreef:Als ik de foto's bekijk dan zie ik vooral veel gravelwegen. Ergens las ik 80% dirtroad. Ik zou dan een goede 28" niet omruilen voor een mountainbike. Ik zou het gevoel hebben dat ik voor die 20" wat moeilijkere kilometers meer in moet leveren ten koste van de 80" gravel.

Ik kan me voorstellen dat Amerikanen vooral een MTB pakken, maar dat doen ze ook met auto's. Waar de Amerikanen de Willy Jeep ontwikkelden bedachten de Fransen de Eend...

I.m.o. is het enige sterke argument om een 26" te kiezen is de plaatselijke beschikbaarheid van reservewiel en of banden....

Het lijkt me een prachtige tocht en wens je veel plezier!!!!

Groeten
Eric
pedalman schreef:
Leo van Lierop schreef:AB, ik vroeg me af. Waarom wil nou persee de 'The Great Divide' befietsen?

Het is net als of je een weddenschap heb afgesloten om dit te doen en er geen andere plekken op de wereld zijn.

Wat een geneuzel, AB vraagt om een serieus advies, krijg je dit..
Niet echt. Ab heeft geen ervaring met dergelijke vakanties. Dus was ik benieuwd naar zijn motivatie om een dergelijke tocht te doen.
AB schreef:Hoi Eric,

Heb je een goede 28" trekkingbike in gedachten, merk, type?
Ah, volgens mij zoveel mensen zoveel wensen....

Ik hou van simpel en sober. Persoonlijk zou ik eerder een 'soepele' stalen fiets kiezen dan een stijfe alu met voorvering, maar beide kan 'goed' zijn. Is maar net wat je voorkeur is. Feit is dat een 28" makkelijker rolt en rustiger fietst. Je levert in op wendbaarheid..

Als ik mijn ogen dicht doe en zou fantaseren verschijnt er een stalen frame met ruimte voor dikke banden, Rohloff naaf en V-brakes.

Overweeg je toch je bagage mee op de fiets mee te nemen (gewichtsvoordeel), dan zou ik echt voor een 'trekking' frame gaan. Dan heb je een iets langere achtervork en mogelijkheden voor een lowrider. Neem je Extrawheelmee, dan zou je ook een 29-er (mountainbike met 28" wielen) kunnen overwegen (dat schrijvende besef ik me dat onderdelen in de US minder een probleem zullen zijn dan in het verleden..)

Veel plezier met uitzoeken....
Als je de hele GDMBR doet dan mag je rekenen op ruim 3500 km onverharde weg van allerlei soort (maar denk niet dat het overal glad en hard is) en een slordige 70.000 hoogtemeters. Dan ga je alles goed overwegen, lijkt me.
Ik wil niet in herhaling vallen, maar sommigen maken dan toch voor mij onlogische keuzes. Zoals:
eric190173 schreef:Ik zou het gevoel hebben dat ik voor die 20" wat moeilijkere kilometers meer in moet leveren ten koste van de 80" gravel.
Ik heb inmiddels aardig wat onverharde paden befietst met eerst een 28 inch standaard reisfiets en het laatste jaar met een 26 inch reisfiets met Rohloff en dikke banden. Bij serieuze onverhard-plannen ga ik zeker een verende voorvork monteren. Voor meer comfort natuurlijk. Maar vooral voor meer controle over de fiets bij flinke oneffenheden. En dat is m.i. geen overbodige luxe. The great divide lijkt mij een typisch geval van serieus onverhard.

Bij jouw lengte gaat het bij de keuze 26 inch of 28 inch vooral om de beschikbaarheid van onderdelen. Ook best belangrijk bij zo'n tocht (en als je daarna in Zuid-Amerika gaat fietsen).

De optie van Jan om ter plaatse een niet te dure MTB te kopen en na afloop te verkopen klinkt nog steeds goed. Vliegen met de fiets is ook niet gekoop en gedoe met kans op schade. Kun je daarna alsnog je droomfiets kopen.
Jan Eleveld schreef:Als je de hele GDMBR doet dan mag je rekenen op ruim 3500 km onverharde weg van allerlei soort (maar denk niet dat het overal glad en hard is) en een slordige 70.000 hoogtemeters. Dan ga je alles goed overwegen, lijkt me.
Ik wil niet in herhaling vallen, maar sommigen maken dan toch voor mij onlogische keuzes. Zoals:
eric190173 schreef:Ik zou het gevoel hebben dat ik voor die 20% wat moeilijkere kilometers meer in moet leveren ten koste van de 80% gravel.
Onglad en onverhard sluiten 28" niet uit......

zie ook: http://www.velonews.com/article/97597
Jan Eleveld schreef:Als je de hele GDMBR doet dan mag je rekenen op ruim 3500 km onverharde weg van allerlei soort (maar denk niet dat het overal glad en hard is) en een slordige 70.000 hoogtemeters. Dan ga je alles goed overwegen, lijkt me.
Ik wil niet in herhaling vallen, maar sommigen maken dan toch voor mij onlogische keuzes. Zoals:
eric190173 schreef:Ik zou het gevoel hebben dat ik voor die 20" wat moeilijkere kilometers meer in moet leveren ten koste van de 80" gravel.
Indrukwekkende statistieken die Great Divide. Gelukkig hoeft de tocht natuurlijk niet binnen 20 dagen afgelegd te worden, kan ook in een maandje.

Resteert zo'n 70.000/30=2300hm per dag, net geen half marmotje per dag. Maar ja, dan wel over onverharde wegen... Toch maar een extra maand hiervoor uittrekken ;).

Kan iemand iets zinnigs zeggen over het nadeel van een geveerde voorvork (ten opzichte van een ongeveerde starre vork) bij het beklimmen van een steil gravelpad, dansend in het zadel. Heft dat het voordeel van de afdaling per saldo weer een beetje op? Op het asfalt vind ik het namelijk ronduit irritant om met een geveerde voorvork (trek t400) staande in de pedalen te klimmen.... blijf dan maar meestal in het zadel zitten.
Dat is nogal persoonlijk........... :D

Die discussie ga ik hier niet weer voeren :roll:.
Robertjan schreef:Dat is nogal persoonlijk........... :D

Die discussie ga ik hier niet weer voeren :roll:.
Je kunt natuurlijk je betoog overslaan en meteen met je persoonlijk eindoordeel komen.

Toevoegend: ik daal liever een singletrack of steile weg iets rustiger en veiliger af, dan dat ik deze snel afjakker omdat ik een stabieler rijdende fiets met geveerde voorvork heb. Vooral als ik dat nadeel kan inhalen in de klim waarbij ik geen onnodig energie verlies bij staand klimmen. Volgens mij kun je namelijk efficienter klimmen met een starre vork... vooral als je fiets ook nog eens een lange achterbrug heeft en je een lang persoon bent (1.90). Net datgene wat een Power Rohler / Off Rohler juist zo geschikt maakt ten opzichte van bijvoorbeeld een Mountain Rohler.
AB schreef:Kan iemand iets zinnigs zeggen over het nadeel van een geveerde voorvork (ten opzichte van een ongeveerde starre vork) bij het beklimmen van een steil gravelpad, dansend in het zadel. Heft dat het voordeel van de afdaling per saldo weer een beetje op? Op het asfalt vind ik het namelijk ronduit irritant om met een geveerde voorvork (trek t400) staande in de pedalen te klimmen.... blijf dan maar meestal in het zadel zitten.
In het zadel dans ik nooit...
Een geveerde vork moet eigenlijk een lock-out hebben. Dan kun je ook nog eens op de pedalen gaan staan, zonder dat je fiets te veel deint. Met hobbelige onverharde wegen heb ik ook bergop mijn vering altijd aan staan.
Conclusie: een goede uitschakelbare geveerde vork heeft geen nadelen.
Jan Eleveld schreef:
AB schreef:Kan iemand iets zinnigs zeggen over het nadeel van een geveerde voorvork (ten opzichte van een ongeveerde starre vork) bij het beklimmen van een steil gravelpad, dansend in het zadel. Heft dat het voordeel van de afdaling per saldo weer een beetje op? Op het asfalt vind ik het namelijk ronduit irritant om met een geveerde voorvork (trek t400) staande in de pedalen te klimmen.... blijf dan maar meestal in het zadel zitten.
In het zadel dans ik nooit...
Een geveerde vork moet eigenlijk een lock-out hebben. Dan kun je ook nog eens op de pedalen gaan staan, zonder dat je fiets te veel deint. Met hobbelige onverharde wegen heb ik ook bergop mijn vering altijd aan staan.
Conclusie: een goede uitschakelbare geveerde vork heeft geen nadelen.
Klinkt goed. Waarom heeft Gerrit dan een trekkingbike zonder voorvering uitgebracht?