Georg schreef:
Toch blijft het zo dat het materiaal veel minder krachten te verwerken heeft bij minder bagage, wat weer leidt tot kleinere kans op malleur.
Nog los van het feit dat een fiets lekkerder fietst als die lichter is, wat dat betreft is 1 kilo al een groot verschil. Alle reden om minder kilo's mee te nemen.
Nu moet iedereen dat zelf weten natuurlijk, maar ik vind; met relatief weinig bagage kun je toch heel comfortabel reizen. De fiets is makkelijker te manouvreren/tillen.
Kortom; travel light!
Precies (!), alleen kun je dat niet zomaar zeggen, want voordat je het weet ben je iemand die zijn eigen mening, ervaring en geloof als de waarheid predikt. Of nog erger, voordat je het weet ben je iemand die niet begrijpt dat andere mensen op een andere manier gelukkig kunnen zijn.
Paar kilo meer of minder overbodig lichaamsgewicht maakt nog niet zo heel veel uit in de bergen, vooral niet als je er een het-is-geen-wedstrijd-maar-wel-lekker-vakantie mentaliteit op na houdt, dat snapt iedereen uiteraard. Maar voor de discussie is het wel een beetje een dooddoener. Zo kun je alles wel goedpraten.
Paar kilo meer of minder fiets+bagage+eetvoorraadgewicht geeft echter wel een ander fietsgevoel. Een licht fietsje acceleert nou eenmaal beter... en dat doe je veel tijdens een fietstocht (zelfs in NL). Bij klimmen in de bergen doe je dat zelfs continue. En accelereren kost veel energie. Vergelijk het maar met het benzineverbruik van een auto. Er is een verschil tussen stadskilometers en snelwegkilometers. In de bergen verbruikt een auto dus ook stukken meer, dat maak je niet meer goed in de afdaling. Als ik een koude overgang maak van het vlakke NL naar een bergachtig gebied, dan duurt het (bij mij althans) wel een week voor ik een beetje gewend ben aan de omstandigheden (kramp in de kuiten, hamstrings, zere rug, spierpijn in de armen, etc). Al die extra verbruikte energie moet ook weer aangevuld worden..... met een goede nachtrust en een lekkere pot eten (daar heb je dus extra tijd voor als je eerder de camping/hostel haalt).
Maar wat me altijd het meeste opvalt aan het eind van een fietsreis (bij mij althans, aangezien ik begin als Dik Trom) is:
1) de enorme conditieverbetering
2) ca. 10kg (=10%) minder lichaamsgewicht.
Dan gaat de progressie dubbel op: je hebt een grotere motor en minder te versjouwen..... En elke keer denk ik weer achteraf; had ik deze fysieke progressie maar meteen aan het begin van de vakantie gemaakt
.
Iemand die het allemaal niet zoveel uitmaakt, neemt toch gewoon lekker zijn barbeque-setup en tuinstoel mee, ieder zijn ding. Wel met de aantekening dat 10% extra gewicht/hellingspercentage niet automatisch 10% langere reistijd betekent. Er bestaat nog steeds zoiets als de verminderde meeropbrengst, vooral bij lange inspanningen rond omslagpunt. Doe maar eens een conconitest. Maar zolang je nog soepel genoeg kunt pedaleren, je fiets nog in balans weet te houden, zo nu en dan een eet-/drinkpauze inlast en ook nog genoeg tijd hebt, kom je die berg ook wel met 10kg extra omhoog.
Tot slot: een zwaarder persoon kan relatief makkelijker meer dood gewicht fietsend verplaatsen (bagage/fiets/eetvoorraad), dan een lichter persoon. (eea afhankelijk van bmi-index, vermogen, epo, trainingsjaren, ervaring, etc). Een zwaarder persoon is immers al een beetje gewend/aangepast aan extra bagage.
Wat een wetenschap, beetje fietsen met bagage
. Maar goed dat de factor plezier niet in kilojoules uit te drukken is.