Aah, eindelijk feiten...
52mm dus, wel raar dat Op Pad met 74mm komt. Maar of dat "te laag" is daar kan ik niet over oordelen door gebrek aan technische kennis, wel kan ik zeggen dat Avaghon Series nog een lagere naloop heeft en das ook een reisfiets. De VSF scheelt niet meer dan 5 a 6 mm met andere reisfietsen. (Er vanuit gaande dat de andere waardes in Op Pad wel correct zijn)
Wim zei eerder dat de 57cm T400 vergelijkbaar is met een 62cm framesize, ik kan me ook voorstellen dat de lengte zadel-stuur voor mij doorslaggevend is in de handproblemen daar 57cm eerder mijn maat is. Maar door het 12 graden gebogen stuur komt het stuur ongeveer 5cm dichterbij, waardoor die afstand gecorrigeerd wordt. Lijkt mij zo, als leek
@Schlauch ik heb wel eerder te kennen gegeven dat ik zonder problemen met losse handen kan fietsen! En met mijn gewicht (door naar links of rechts te hellen) de bochten doorkom. Het stuur zal niet zomaar omslaan. Met bepakking (voortassen en stuurtas) ben ik toch wat voorzichtiger om met losse handen te fietsen!! Maar ik denk dit dit voor elke reisfiets geldt?!?!
Een ander stuur verandert niet alleen de positie van je handen en armen, maar verandert ook het koppel (de krachten) waarmee je stuurt, én het gewicht op het voorwiel.
Dat merk ik dat de krachten veranderd zijn met die 12-5=7 graden verschil. Ik voel voor het eerst in mijn fietscarriere de spieren van mijn bovenbenen
Als dit niet helpt voor de handen dan heb ik nog een truukje achter de hand en dat is het zadel met de punt iets hoger zetten (staat nu horizontaal) misschien dat ik dan wat meer aan het stuur trek. Het blijft volgens mij toch allemaal een beetje millimeterwerk om de ideale positie te krijgen voor de lange ritten.
Trouwens, met losse handen kunnen rijden op de fiets heeft ook te maken met het soort band wat je erop hebt liggen, ik merk dat je met een Marathon XR profiel je je handen beter aan het stuur kunt houden, maar met een asfalt band met glad wegcontact je gerust met losse handen kunt fietsen. Verder is de snelheid van groot belang op het evenwicht van de fiets, hoe sneller je gaat hoe groter de naloop moet zijn.
Even nagezocht... racefiets heeft een naloop van 6cm, touring 5.5cm en een stadfiets 5cm.
http://www.ergonomiesite.be/antropometr ... p_maat.htm