Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 279 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

36114 berichten
JanH schreef:
do 03 jan, 2019 21:02
Ik heb veel torens voorbij zien komen, maar uiteindelijk gevonden:
a0.JPG

"Toren van het voormalige Gouvernement, tegenwoordig onderdeel van de Universiteit Maastricht."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oud_Gouvernement

Gevonden met Google op "wapens op toren".

-Jan
Jan, je hebt de juiste oplossing gevonden! De foto heb ik in 2013 speciaal voor Raad plaatje! gemaakt. Ik was onderweg per fiets naar Liège (Luik), vanwaar ik de trein naar Ettelbrück (Lux.) heb genomen. Toen die toren van het (nu oude) provinciehuis werd gebouwd, waren de kritieken niet mals: de burgerij van Maastricht vond hem veel te lelijk en niet goed passen tussen de historische kerktorens. Vanuit het Vrijthof ziet men hem tegen de zijkant aan staan, dwz. dwars op de nok. Ook tijdens TV-uitzendingen van André Rieu op het Vrijthof ziet men die toren schuin rechts boven het podium staan.
Het is 'em hier: met de vlag in de top op de achtergrond: https://www.google.nl/maps/@50.8493753, ... 312!8i6656

De volgende foto mag jij plaatsen!
Bedankt Marten. Ik ben vrij lang bezig geweest op internet. Was een leuke opgave.

Nieuwe foto.
Dit zag ik in mijn spiegel (onmisbaar op de fiets):
a4.JPG
Welke kerk en in welke plaats.

Uitvergroting:
a31.JPG
-Jan
Dat zou wel eens good old St Lubentius kunnen zijn. Dietkirchen / Limburg an der Lahn.
https://www.google.com/maps/place/Limbu ... d8.0795783

Onmiskenbaar Duitse Romanische bouwstijl, ook nog op een fels, snel klaar.
Zucht, dacht ik dat ik een lastige had, nog wel in spiegelbeeld.... :)

Jij bent, CarlW.
(hoe heb je het zo snel gevonden?)

-Jan
Wel, zoals ik zei: Romanische kirche, zwei turme, fels als zoektermen en toen ging het snel. Dat zogenaamde rombisch dak is typisch Duits dus wist ik meteen in welke taal te zoeken en overigens is deze basiliek best een spectaculair monument, dus goed gedocumenteerd.

Bon nu ga ik ook eens een poging wagen voor een echt moeilijke, zullen wel zien wat het geeft. Toch al een tip; er is een link met het beeld in mijn avatar.

Bijlagen

Het straatbeeld ziet erg Belgisch uit, neigt naar Wallonië. Jambe de Bois is een biermerk. Op Google gezocht naar de vestigingsplaats van de brouwerij: Dottenijs, Moeskroen, Henegouwen? Op Streetview kon ik de kleine rotonde echter niet vinden. Bij het uitzoomen van satelliet zijn er ook geen beboste heuvels in de omgeving te zien, zoals op de achtergrond van de raadselfoto.
Zo te zien een zeer recente foto, want aan de deur van het witte trapgevelhuis hangt een Kerstkrans....
Martin E. van Doornik schreef:
vr 04 jan, 2019 10:30
Het straatbeeld ziet erg Belgisch uit, neigt naar Wallonië.
Helemaal juist. De link met Jambe dB is symbolisch, gaat niet over bier.
Ik gok ergens langs de bovenloop van de Senne / Zenne.
Geen band met de Zenne.
CarlW schreef:
vr 04 jan, 2019 10:42
Geen band met de Zenne.
O, ik dacht dat dat de link naar je profielfoto was.

#denknietzomoeilijk
willem.m schreef:
vr 04 jan, 2019 10:50

O, ik dacht dat dat de link naar je profielfoto was.

#denknietzomoeilijk
Dat klopt, maar het gaat om waar Brasserie de la Senne zelf naar verwijst met de naam en de tekening op het etiket.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jambe-de-Bois en de inzender CarlW van deze raadselfoto woont in Brussel.
Overbodig. Marten kwam net met hetzelfde.

-Jan
Geen zin om verder te zoeken, kan wel half Wallonië zijn. Ik ga nu in m'n schuur timmerwerk doen....
Goed idee. Ik kom ook niet achter de link met Wallonië,

-Jan
De naamgever van het bier raakte zijn been kwijt bij Waterloo, zit daar de link?
Gezien de profielfoto misschien een belangrijke plaats ten tijde van de Belgische Revolutie?
Of Jean-Joseph Charlier / Jambe de Bois is geboren en gestorven in Luik (Sainte-Walburge).

-Jan
Belgische revolutie is de link. Met de boom.

De te vinden plek ligt op een lus die ik vaak rijd van 100km, vertrek en aankomst centrum Brussel.
Er is destijds gevochten in de buurt van Leuven, maar de enige boom die in dat verband op internet wordt vermeld is de vrijheidsboom in Leuven die overduidelijk niet op de plek van je plaatje staat. Ik geef op...