Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 28 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Dat was een heldere verheldering.
Wim
Alleen uitgaan van de framehoogte gaat niet, altijd even testen dus...
Een overjarig model levert voor mijn budget zo'n 100 euro op, daarmee en de feedback heb ik nu de volgende twee fietsen op mijn lijstje:

T100 (2012 model) 630,-
Stevens Galant Lite (2012 model) 630,- (dank voor de tip EnriceV)

Zijn er nog andere fietsen die ik mee kan nemen in de overweging? Dan probeer ik ze allemaal een keertje en maak daarop mijn besluit!
Ik denk dat dit het wel is, bij dit budget. De kwaliteit is vergelijkbaar, dus de keuze gaat afhangen van de pasvorm en het gevoel van het frame (strak en stijf, of iets soepeler en comfortabeler). Kijk ook hoe de fietsen rijden met tassen. Neem twee fietstassen vol oude kranten mee.
Kijk verder hoe breed de maximale bandbreedte is in het frame (eventueel met andere spatborden). Brede banden zijn comfortabeler, zeker voor de wat zwaardere rijder.
Wim
Wim schreef:Kijk verder hoe breed de maximale bandbreedte is in het frame (eventueel met andere spatborden). Brede banden zijn comfortabeler, zeker voor de wat zwaardere rijder.
Wim
Even in het schuurtje gekeken: bij de T100 gaat breedte 42 passen, zeker als je de spatborden eraf haalt. Bij breedte 47 wordt het een kanskaart, ook als je de spatborden eraf haalt. Een van de achtermannetjes komt dan erg dichtbij. Je mag van mij wel een 47-622 komen proberen :D
Leon
Nou ja, een nominale 42 of een echte 37 mm brede band is toch al weer heel wat meer dan een nominale 37 die in werkelijkheid dan misschien 33 mm wordt.
Wim
Om je nog meer schrik aan te jagen: de 26" banden op mijn 26"-fiets zijn nominaal 47 breed, maar in het echt 49 mm. De 37-622 zijn hier allemaal 36 mm breed. Het zijn allemaal hetzelfde type banden. (Schwalbe Marathon type ca. 2009)
Het blijft dus altijd een kwestie van inschatten, proberen en concluderen.
Leon
Ik heb ook het lijstje van Leon ingevuld (dank hiervoor). Ik weet gewoon niet zeker of ik een serieuze fietser ben of net niet. Moet ik gaan voor de instap fietsen of toch voor de middenklasse?


* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Woon/werk 20Km per dag. En verder in het weekend wat fietsen als ik zin heb en niet op de mountainbike stap.

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?En wat verwacht je van de levensduur: wil je een fiets die je een paar jaar goed gebruikt of moet hij echt heel lang of heel veel kilometers mee?

Heb met vorige fiets 10 jaar gedaan (sparta 4021). Wil iig dat er weinig onderhoud aan hoeft worden gedaan. Ga er niet mee door de pekel fietsen dus verwacht wel wat klwaliteit.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik heb maar 1 snelheid en dat is volgas. Ik fiets gewoon zo hard als ik kan. Daarom zoek ik een fiets die fijn en snel fietst.


* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Sportief vooral.

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Zeker, uit mijn werk is het donker in de winter als ik weg rij.

Variëren* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

nee, asfalt. Ik heb ook een Merida mountainbike voor offroard.

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Ik neem de fiets met de auto mee om daar te rijden, meestal frankrijk. Maar ik wil hier geen rekening mee houden omdat ik niet daar een land toe fiets.

* Je lichaamslengte
Ik ben 1,77

* Je gewicht
rond de 90 kilo

* Je lichaamsbouw.
Normaal vermoed ik, met uitzondering van een buikje ;) . Ben dus niet lang maar ik rij nu ook op een 56cm frame en dat gaat prima.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Alleen biddons. Edit: en mijn rugtas. Ik heb elke dag een rugtas van ongeveer 1 tot 2 kilo bij me)

* Waar woon je?
Apeldoorn. Ik heb geen probleem om ergens anders ver mijn fiets te kopen.

* Wat is je budget?

800 euro.

* Welke fietservaring heb je?
fiets een paar keer per week

Hoe ver fiets je gemiddeld per dag? Hoeveel jaar al?
20Km per dan (paar keer week) al heel lang.

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
100KM vind ik fijn.

* Welke fietsen heb je (gehad)?
Sparta 4021 als eerste fiets met derailleur en een Merida mountainbike. Daarvoor gewone fietsen.
* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?

nee ik doe niets aan onderhoud. Schoonmaken en banden plakken! Wil er verder ook niets aan doen.

Edit: Onderhoud laat ik verder door een fietsenmaker doen. Ik kan opzich wel redelijk wat als het moet maar dingen als de tandwiel cassette vervangen etc. heb ik zelf niet zoveel zin in.

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

Nee wil nieuw.

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?

Ja de VSF T-300: http://www.fahrradmanufaktur.de/nl/prod ... snellingen
Of de VSF T-100: http://www.fahrradmanufaktur.de/nl/prod ... nellingen/


Ja de Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?


euh nee?

Ik heb geen haast met kopen maar ik wil wel zo snel mogelijk een leuke fiets.
Die VSF's zijn goede fietsen. 800 euro en geen onderhoud zijn echter niet verenigbaar, zeker niet met woon-werkverkeer erbij, dus dat wordt elk jaar een nieuwe fiets....
Veel fietsplezier.
Ik zou bijna aan een veringloze ligfiets denken voor dit gebruik, maar dat strookt niet met het budget en de onderhoudswensen... :( Of anders een racefiets.
Leon schreef:Die VSF's zijn goede fietsen. 800 euro en geen onderhoud zijn echter niet verenigbaar, zeker niet met woon-werkverkeer erbij, dus dat wordt elk jaar een nieuwe fiets....
Veel fietsplezier.

Sorry misschien heb ik het verkeerd begrepen maar de fiets krijgt uiteraard wel onderhoud. Alleen niet door mij persoonlijk. Mijn buurman is een fietsenmaker en die gun ik het onderhoud :)

* Wijzig mijn originele reaktie !*
Robertjan schreef:Ik zou bijna aan een veringloze ligfiets denken voor dit gebruik, maar dat strookt niet met het budget en de onderhoudswensen... :( Of anders een racefiets.
Inderdaad een racefiets. Dat was het eerste waar ik aan dacht. Om wat meer comfort te pakken zou ik 28 mm mandjes monteren en een spatbordje. Lampjes erop en lekker hard fietsen naar werk en weer naar huis.
Prima fietsen en veel waar voor je geld. Maar let wel op: dit zijn derailleurfietsen. Dat is fijn/noodzakelijk voor een tochtje in Frankrijk, maar heeft iets meer onderhoud dan een fiets met een naafversnelling. Laat hem binnen staan als er gepekeld is, en als je het goedkoop wilt houden leer je zelf de cassette (achtertandwielen) te vervangen (dat is echt makkelijk en scheelt flink wat geld).
Wim
bergbeklimmer schreef:
Robertjan schreef:Ik zou bijna aan een veringloze ligfiets denken voor dit gebruik, maar dat strookt niet met het budget en de onderhoudswensen... :( Of anders een racefiets.
Inderdaad een racefiets. Dat was het eerste waar ik aan dacht. Om wat meer comfort te pakken zou ik 28 mm mandjes monteren en een spatbordje. Lampjes erop en lekker hard fietsen naar werk en weer naar huis.
Ligt er wel aan waar je woont.
Ik heb een paar jaar bijna elke dag 20 km dwars door Amsterdam gefietst. Heb veel bij stoplichten moeten wachten, snelheid maken ging niet, even op de terugweg boodschappen meenemen lukte ook niet (rugzakje was altijd al vol), dunne racebandjes en zooi op de weg is ook niet ideaal.
Nee, ik vond er niets aan. :(
Yopie schreef:
bergbeklimmer schreef:
Robertjan schreef:Ik zou bijna aan een veringloze ligfiets denken voor dit gebruik, maar dat strookt niet met het budget en de onderhoudswensen... :( Of anders een racefiets.
Inderdaad een racefiets. Dat was het eerste waar ik aan dacht. Om wat meer comfort te pakken zou ik 28 mm mandjes monteren en een spatbordje. Lampjes erop en lekker hard fietsen naar werk en weer naar huis.
Ligt er wel aan waar je woont.
Ik heb een paar jaar bijna elke dag 20 km dwars door Amsterdam gefietst. Heb veel bij stoplichten moeten wachten, snelheid maken ging niet, even op de terugweg boodschappen meenemen lukte ook niet (rugzakje was altijd al vol), dunne racebandjes en zooi op de weg is ook niet ideaal.
Nee, ik vond er niets aan. :(
Ik heb ook een rugtas bij me nu ik er over nadenk. Ik heb nooit overwogen om deze in een fietstas te doen maar zou wel een een optie zijn... (ga dit even aanpassen in mijn initiële post, was even vergeten dat ik ook een rugtas meesleep )
De weg die ik fiets gaat idd dwars door het centrum maar ik fiets toch een beetje om de drukke kruispunten heen. Hele dunne banden van een racefiets zouden niet werken maar op mijn huidige sparta heb ik ook redelijk dunne banden... en dat is perfect :)
Wim schreef:Prima fietsen en veel waar voor je geld. Maar let wel op: dit zijn derailleurfietsen. Dat is fijn/noodzakelijk voor een tochtje in Frankrijk, maar heeft iets meer onderhoud dan een fiets met een naafversnelling. Laat hem binnen staan als er gepekeld is, en als je het goedkoop wilt houden leer je zelf de cassette (achtertandwielen) te vervangen (dat is echt makkelijk en scheelt flink wat geld).
Wim
ik rij afgelopen 10 jaar ook op derailleur fiets (sparta heeft een sachs derailleur, een stalen frame en magura remmen) en ik wil niets anders meer. Pekel is idd einde oefening maar de voordelen zijn gewoon gigantisch.

Dit een plaatje van internet, ik heb een herenmodel maar voor het idee:

Afbeelding
Ik lees woon werk verkeer, licht voor 's winters, maar ook niet rijden in de pekel... Hoe dat samen gaat, is me onduidelijk.
Ik zou als je inderdaad niet rijdt in sneeuw en pekel, voor een racefiets met spatbordjes en iets bredere bandjes gaan./ Als je wel door weer en wind gaat, zou ik toch een naafversnelling (shimano 8 premium) overwegen. En een naafdynamo, meest betrouwbare lichtbron.
Polling schreef:Ik lees woon werk verkeer, licht voor 's winters, maar ook niet rijden in de pekel... Hoe dat samen gaat, is me onduidelijk.
Dat betekend dat ik in de winter wil fietsen mits het niet sneeuwt want dan pak ik de auto :)
Ik zou als je inderdaad niet rijdt in sneeuw en pekel, voor een racefiets met spatbordjes en iets bredere bandjes gaan./ Als je wel door weer en wind gaat, zou ik toch een naafversnelling (shimano 8 premium) overwegen. En een naafdynamo, meest betrouwbare lichtbron.
Een racefiets weet ik niet... Zou ik ook wel eens een paar dagen willen proberen !
Inplaats van een echte racefiets denk ik dan toch eerder aan iets als een Surly Cross check. Dan heb je bijna een racefiets, maar ook ruimte voor 37 mm banden en spatborden, en een drager. Een snellere forenzenfiets is moeilijk te bedenken voor normaal geld, en je kunt er ook mee op bospaadjes spelen.
Wim
Wim schreef:Inplaats van een echte racefiets denk ik dan toch eerder aan iets als een Surly Cross check. Dan heb je bijna een racefiets, maar ook ruimte voor 37 mm banden en spatborden, en een drager. Een snellere forenzenfiets is moeilijk te bedenken voor normaal geld, en je kunt er ook mee op bospaadjes spelen.
Wim
heb ik ook naar gekeken maar voor 800 euro red ik dat denk ik niet met een frame wat minimaal 450 euro kost...?
Klopt. Voor 800 euri is de keus beperkt. Het is tegenwoordig eigenlijk te weinig voor een fiets die ook een tijdje meegaat en echt fietsplezier geeft. Voor de duidelijkheid, dit is geen pleidooi voor echt dure fietsen, maar voor 1200 euri krijg je als je slim koopt heel veel meer fiets dan voor 800, en zeker ook een fiets die twee keer zo lang meegaat.
Wim