Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 26 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34544 berichten

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Michael W schreef:De Sibsey Windmill nabij Boston, England
Hoe heb je dat voor mekaar gekregen? Jouw antwoord is goed. The Trader Windmill in Sibsey, 10 km ten noorden van Boston, bouwjaar 1877.
Gewoon, het is of England en Spanje waar molens met meer dan 4 wieken staan. Spanje (of Mallorca) is dit niet gezien de bouwstijl dus gezocht op Windmill England. Dan rolt er vanzelf wel een molendatabase te voorschijn :wink:
En in Duitsland staat één molen met vijf wieken: Wendhausen nabij Helmstedt. Spaanse (ook Portugese) molens hebben meestal acht wieken (op Mallorca zes, een zelfde type zie je ook op Malta), waarbij echter vier voor de zeilvoering worden gebruikt. De andere vier blijven kaal en dienen voor steun van de touwen. In Griekenland zijn er twaalf wieken mét evenveel zeilen. De Don Quichot-molens in La Mancha zijn van een ander type met vier dwarsgetuigde hekwieken.

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:of Beesel?
Dat zit aardig in de juiste hoek, maar ik reken het niet goed 8)
Tip 51° 16' 28"

Martin E. van Doornik schreef:The Trader Windmill in Sibsey, 10 km ten noorden van Boston, bouwjaar 1877.
1877? Dat is een dikke eeuw nadat James Watt de stoommachine gemoderniseerd had en de Industriële Revolutie kon beginnen. Best bijzonder dus, dat zo laat in de 19e eeuw in Engeland nog ouderwetse windmolens gebouwd werden. Of zou er toen al zoiets als een 'Stoomenergie, nee bedankt!'-beweging hebben bestaan? :wink:

De tovenaar schreef:Cafe de Grens bij Reuver?
Café De Grens, Keulseweg 202, Reuver
Ligt o.a. aan het Pieterpad

Afbeelding

Afbeelding

Op welke berg ligt dit uitkijkpunt? Tip: een topografische kaart, liniaal en passer zijn wel handig ;-)

De tovenaar schreef:Pp welke berg ligt dit uitkijkpunt? Tip: een topografische kaart, liniaal en passer zijn wel handig ;-)
'

Valenberg ?

Afbeelding

Michael W schreef: Valenberg ?
Dat is snel! :D

Afbeelding

Hier een foto van het uitzicht:
http://freewebtown.com/minkoh/Panorama/uitkijkpunt.html

De tovenaar schreef:
Michael W schreef: Valenberg ?
Dat is snel! :D
Gewoon vanuit Radio Kootwijk 13 km naar het zuiden gaan en dan iets ten westen daarvan het hoogste punt nemen :wink:

Michael W schreef: Gewoon vanuit Radio Kootwijk 13 km naar het zuiden gaan en dan iets ten westen daarvan het hoogste punt nemen :wink:
dan fiets je wel hard 8)

Met mapsource is het inderdaad makkelijk, zo kon ik jouw cafe met de juiste breedtegraad ook snel vinden.

keesswart schreef:
Martin E. van Doornik schreef:The Trader Windmill in Sibsey, 10 km ten noorden van Boston, bouwjaar 1877.
1877? Dat is een dikke eeuw nadat James Watt de stoommachine gemoderniseerd had en de Industriële Revolutie kon beginnen. Best bijzonder dus, dat zo laat in de 19e eeuw in Engeland nog ouderwetse windmolens gebouwd werden. Of zou er toen al zoiets als een 'Stoomenergie, nee bedankt!'-beweging hebben bestaan? :wink:
Kan kloppen. Maar je moet niet vergeten dat de wind niets kost en een stoommachine is kostbaar in aanschaf en zo'n ding vreet veel kolen en dat kost ook geld. Bovendien werken de jaloeziekleppen op de wieken (zoals de foto van Sibsey duidelijk maakt) automatisch, al naar gelang van de windkracht draait de molen met een constante snelheid. Dus zonder geknoei met ouderwetse zeilen. In de provincie Groningen zie je ook veel molens met jaloeziewieken. Voorts zit er een zogenaamde windroos achter op de kap, die de wieken automatisch in de windrichting zet. Zo'n windroos zie je ook veel in Duitsland en Denemarken. Ik ben zelf opgeleid op een zo'n Duitse korenmolen (in Spetzerfehn, bij Aurich). Na het openen van de molendeur, de vang (rem) los, dan jaloeziekleppen dicht, gingen er slechts vier minuten voorbij tot het eerste meel uit de molenstenen stroomt. Daar kan geen stoommachine tegenop, die eerst gestookt en lang opgewarmd moet worden. Het was zo van dat de Müllermeister altijd tegen me zei: "Jeden Tag um fünf Minuten vor sieben Uhr aus Bett aufstehen und dann sofort mahlen!". Met een traditionele molen met zeilen en staart gaat er wel drie kwatier voorbij, voor hij op gang komt.... De Müllermeister van Spetzerfehn is nu al 79 jaar, maar maalt nog steeds dagelijks!!! Het is de meest produktiefste windkorenmolen van héél Duitsland.
Stoommachines zijn alleen rendabel voor grote bedrijven en spoorlijnen, een plaatselijke korenmolenaar daarentegen niet. Daarom zijn er om de concurrentiepositie van de molens te behouden, jaloeziewieken en windrozen uitgevonden, reeds voor 1800!

keesswart schreef:
Martin E. van Doornik schreef:The Trader Windmill in Sibsey, 10 km ten noorden van Boston, bouwjaar 1877.
1877? Dat is een dikke eeuw nadat James Watt de stoommachine gemoderniseerd had en de Industriële Revolutie kon beginnen. Best bijzonder dus, dat zo laat in de 19e eeuw in Engeland nog ouderwetse windmolens gebouwd werden. Of zou er toen al zoiets als een 'Stoomenergie, nee bedankt!'-beweging hebben bestaan? :wink:
Mwah, 't is ENGELAND!

Daar doen ze wel vaker voor een normaal mens onbegrijpelijke dingen.

Zie:
Tekstbord en even naar beneden scrollen tot een foto van een tekstbord.

En ook:
locomotief en op de pagina even naar beneden scrollen tot in het Spoorwegmuseum.

Peter

Wie is er ooit wel eens tijdens het fietsen bij uitgekomen. Let wel je mag er niet over fietsen het is een wandel'pad'.
afbeelding

Bob&Marguérite schreef:Wie is er ooit wel eens tijdens het fietsen bij uitgekomen. Let wel je mag er niet over fietsen het is een wandel'pad'.
Nee, ik heb nog nooit de Moerputtenbrug (ofwel het Halve Zolenlijntje) gezien !!

Michael W schreef:
Bob&Marguérite schreef:Wie is er ooit wel eens tijdens het fietsen bij uitgekomen. Let wel je mag er niet over fietsen het is een wandel'pad'.
Nee, ik heb nog nooit de Moerputtenbrug (ofwel het Halve Zolenlijntje) gezien !!
Kan het nog sneller :twisted:

Bob&Marguérite schreef: Kan het nog sneller :twisted:
Ik type helaas maar met 1 vinger :wink:
Reclame

Over spoorbruggen gesproken, hier heb ik in 1970 onderdoor gefietst en later nog enkele malen. De foto maakte ik op een smoorhete dag in 1995, maar waar :?: www.mijnalbum.nl/Album=JGBKYDSL

Martin E. van Doornik schreef:Over spoorbruggen gesproken, hier heb ik in 1970 onderdoor gefietst en later nog enkele malen. De foto maakte ik op een smoorhete dag in 1995, maar waar :?: www.mijnalbum.nl/Album=JGBKYDSL
Ergens in Wallonië ?

Michael W schreef:Ergens in Wallonië ?
Ergens bij Luik, Liege staat op de affiches :lol:

De tovenaar schreef:
Michael W schreef:Ergens in Wallonië ?
Ergens bij Luik, Liege staat op de affiches :lol:
Goed geraden. De indrukwekkende spoorbrug staat in Liège. Als je vanuit het centrum van Liège langs de noordoever van la Meuse (Maas) richting Huy (Hoei) fietst, kan je die spoorbrug niet missen. Als ik in Wallonië ben, schrijf ik de namen in het Frans.
De straat ziet er verlaten uit, het was dan ook België's nationale feestdag op 21 juli 1995, maar wat was het met 33 graden smoorheet :oops: en ik was onderweg naar Aachen in Duitsland. Al gauw ten oosten van Liège een gemene klim van 9 kilometer omhoog.