Flix schreef: ↑ma 22 aug, 2022 18:09
joukon schreef: ↑ma 22 aug, 2022 16:35
Met de E komen mensen verder weg dan ooit. Dat zet bepaalde gebieden onder druk door massatoerisme.
Lijkt me een stelling die je niet kunt onderbouwen.
Met de E komen mensen verder weg dan ooit.
In mijn familie ben ik samen met een oudere broer een van de weinigen (heb 6 broers en 4 zussen) die fietsen als hobby hebben. Anderen binnen de familie fietsen soms een rondje mee. Waarbij de vraag steevast is; 'je rijdt toch niet te hard' en 'niet te ver'. Sinds een aantal jaren is hierin verandering gekomen dankzij de E. Dat wordt vast wel herkent door anderen.
Snelheid en afstand zijn met de E een relatief begrip.
Mijn oudste zus kan mij weer bijbenen met haar E. Afstand speelt voor haar veel minder een rol.
Het grote verschil tussen een gewone fiets en de E is dat de capaciteit van de accu het mogelijk maakt de afstand te vergroten. Uiteraard geldt hier dat hoe hoger het gewicht dat de accu en motor moet voortrekken, hoe korter de actieradius zal zijn. Eventuele bijrijders en tassen tellen hier ook mee.
Bij de meeste e-bikes ligt de accu die tussen de 200 en 600 Wh. Als vuistregel kan je aanhouden dat je per 100 Wh zo'n 12 tot 14 kilometer kunt rijden bij normaal gebruik (25 km/u, matige wind, zonder al te veel eigen inspanning). Dat betekent dat je met een lichte accu van 200 Wh ongeveer 25 km kunt fietsen met trapondersteuning op gemiddeld niveau. Een zwaardere accu zal je ruim 80 kilometer 'vooruitduwen'.
Dat komt aardig overeen met de afstanden die door mijn zus en haar partner afgelegd wordt.
Beiden durven weer mee te gaan als ik aan bied een fietstochtje door West Friesland te maken. Zij hoeven niet bezweet thuis te komen en hebben de volgende dag geen spierpijn. Dit hoor ik ook terug van vrienden die de E gebruiken in mijn omgeving.
Een buurman met hartklachten kwam juist dankzij de E weer veel meer buiten. Op de fiets was hij na een kilometer buiten adem vertelde hij.
Telkens als ik mijn fiets mee neem op doortocht door Amsterdam op weg naar West Friesland (mijn geboorte omgeving) valt mij op hoe druk het in het centrum is. Afgezien van de corona periode is die drukte weer als vanouds. Mijzelf stoort het overigens niet.
De E heeft meer ruimte nodig dan de gewone fiets omdat er meer snelheid gemaakt kan worden dan gemiddeld. Je moet meer rekening houden met de ander die langzamer rijd. Of juist veel sneller gaat. Vaak ontzie ik dan ook weer die centrum ring. Mijd de toeristische gordel. Dat zal je ook aantreffen in de Zaanstreek waar de molens een dankbare attractie zijn. Of neem de Posbank op zondagen. En enkele doorgaande routes op de Veluwe zoals de Ginkelse heide. De Biesseltsebaan tussen Groesbeek en Nijmegen. Aangelegd naast een voormalige spoorlijn (aanrader) is het stijgingspercentage iets van 2%. Die is veel minder steil dan de Zevenheuvelenweg of de Oude Holleweg waar soms opvallend veel E fietst.
De fietspaden zijn veelal niet berekend op zoveel massa gebruik. Het is wel gezellig zo met zijn allen samen overigens.
Gisteren terug gekomen van 4 dagen Lowlands met 60.000 bezoekers was weer een fijn feestje.
Ik bedoel maar, drukte is relatief.
"We" staan 3 uur of langer in de rij om in vliegtuig te stappen. Wie dat als gezellig ervaart zal 'drukte' veel minder ervaren als 'last'.