Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 24 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Als je, net als ik, slechts sporadisch van die tas gebruik maakt, is Apidura erg duur. Ik heb een KTM saddle bag Tour XL. Online reviews geven aan dat de waterdichtheid niet erg indrukwekkend is en dat je bij offroad gebruik snel slijtage hebt. Voor mij was het prijsverschil gecombineerd met sporadisch gebruik voldoende om de gok te wagen en voorlopig heb ik daar geen spijt van.

(nog maar 2 ritten gebruikt: 160 km en 410 km, beide hoofdzakelijk verhard. - in mijn geval bevat de zak wel enkel regenkledij, eten en herstelgerief, als je zwaar gaat laden kan ik me voorstellen dat duurdere tassen stabieler zitten).
De tas is inderdaad redelijk duur. Wel lijkt het me dat je voor je geld veel kwaliteit terug krijgt? Verder ben ik wel van plan om in de toekomst meer van deze tochten te gaan maken dus dan is de tas zijn geld naar mijn mening wel waard. Of heeft iemand nog andere zadeltassen met een inhoud tussen de 10 en 15 liter die een stuk goedkoper zijn?
https://www.alpkit.com/products/koala
Bevalt me goed. Is ook duurzaam. Alleen rechtstreeks bij Alpkit in de UK te bestellen.
Bikepack staat ook goed bekend. Ook direct bij de fabrikant (in Polen) te bestellen.
https://bikepack.pl/en/

Nog wat namen:
http://www.cyclingabout.com/complete-li ... facturers/
DennisM schreef:Als er iemand is die zich daar niks van aan trekt en buiten de gebaande paden denkt, ben jij dat wel Yopie. Valt mij toch een beetje tegen. ;)
Ha ik zou het ook zo doen, maakt mij idd niets uit hoe een (race)fiets eruit ziet. Als het maar geen bel heeft. En natuurlijk geen fietsstandaard, dat is ook not done. En witte tennissokken, daar was ook iets mee geloof ik. En hoe zat het ook alweer met geschoren benen, mag dat nou wel of niet? :D
Ik word trouwens op de racer met bikepacktassen altijd raar aangekeken, door wielrenners maar ook door wereldfietsers, schijnt tegen de regels te zijn. Net als een fatbike met 4 zijtassen die over asfalt hobbelt, schijnt ook niet te kunnen haha. Heerlijk!

Probeerde net een ethische wielrennercode te vinden die ik ooit eens las, maar vind het zo snel niet, jammer. Mss is die er ook voor bikepackers, zal later zoeken .. Denk zelf dat een bikepacker iig ongeschoren, ongewassen en een wilde blik in zijn ogen moet hebben. :wink:
rtimmers schreef:Ik denk op dit moment aan een zadeltas van apidura met een inhoud van 14L (kan wel nog flink kleiner gemaakt worden) in combinatie met een drybag van zo'n 5 liter aan het stuur. De lichte, maar grote kleding en schoenen dan in de zadeltas en kleinere dingen zoals eten, opladers, reparatieset, binnenbandjes dan in de drybag omdat het gewicht hiervan iets minder uitmaakt i.v.m. aluminium stuur
Klein rugzakje voor mobiel, opladers, geld, camera, energierepen etc is erg fijn. Dat heb je dan altijd bij je en is weer een zorg minder als je bv ff op een terrasje uitblaast. Een drybag is wdb wat lastig openmaken en door de spanbandjes krijgt het meegenomen broodje een beetje een andere vorm.

Zware dingen zoals gereedschap, slotje of gevulde bidons/camelbak kan het best in een frametas(je). Is een betere gewichtsverdeling, het mag vaak nat worden en een framebag is door de rits makkelijk te openen. Ik prop er ook vaak een uitgetrokken shirtje of handschoenen in, hoef ik niet af te stappen enzo.
Dan zou een VAUDE Triangle Bag weer een uitkomst kunnen bieden in het frame.
Een frametas zou inderdaad kunnen, maar ik weet niet zeker of dat past. Ik vind het op langere tochten namelijk wel handig om twee 0,75L bidons mee te nemen
Als je Yopie's suggestie volgt en een rugzakje zou gebruiken voor waardevolle spullen die je liever bij de hand hebt op een terrasje, kun je in dat rugzakje ook gelijk een 2/3-liter waterzak stoppen. Het enige probleem daarmee is het vullen in het toilet van een café/restaurant/bar/friettent/hotel.
Dat zou wel de makkelijkste oplossing zijn, maar ik gebruik liever geen rugzak, omdat ik daar nogal snel last van mijn onderrug door krijg. Maar misschien kan ik wel een ander klein frametasje zoeken voor de waardevolle spullen
Ik zou in ieder geval niet te veel verschillende tassen meenemen. Meer tassen is meer gewicht, voor je het weet ga je er quasi handige dingen in stoppen omdat er toch nog ruimte over is en wat je niet hoeft te kopen, kost ook geen geld.

Denk bijvoorbeeld ook na of je aparte schoenen gaat meeslepen voor naast de fiets (weegt weer een kg en schoenen zijn rare dingen om in te pakken), of dat je het die paar dagen wel op je raceschoenen afkunt, evt. met van die rubber afdekklepjes voor je plaatjes (beviel mij goed). Als je goeie atb-schoenen hebt, kun je ook spd's op de racefiets zetten. Op atb schoenen kun je 's avonds immers prima nog een stukje lopen.
atb schoenen heb ik helaas niet. Gewone schoenen lijken me wel handiger voor s'avonds. Het inpakken is inderdaad redelijk onhandig. Daar moet ik nog eens hard over gaan nadenken voor die tijd
's Zomers kun je natuurlijk ook volstaan met een paar teenslippers. Maar goed, ik weet niet hoe veel je s' avonds nog denkt te moeten/willen lopen.
Ik wil wel nog wat gaan lopen s avonds. Ik weet ook niet of ik steeds eet bij het hotel of dat ik een leuk restaurant vind in de stad/dorp. Ik heb zojuist een aantal dingen gewogen. Een korte broek, een t-shirt, een zweethempje, een onderbroek, twee paar sokken en een paar gewone schoenen wegen samen 1400 gram. Als ik dit in de zadeltas vervoer kunnen daar ook nog wat toiletspullen en wat andere kleine dingen bij
rtimmers schreef:Een frametas zou inderdaad kunnen, maar ik weet niet zeker of dat past. Ik vind het op langere tochten namelijk wel handig om twee 0,75L bidons mee te nemen
Dit vraagt natuurlijk om een foto van je mooie fiets, dat snap je wel. :P
Er zijn, zoals Felix al zei, ook triangel frametasjes, die passen bijna altijd. Ze zijn wel een stuk kleiner dan een volle framebag maar daarbij wegen ze niet veel en kosten ook weinig. Ik heb zelf een Xtreme XL op de racer en dan is er nog ruimte voor twee bidons in het frame.
rtimmers schreef:Dat zou wel de makkelijkste oplossing zijn, maar ik gebruik liever geen rugzak, omdat ik daar nogal snel last van mijn onderrug door krijg.
Ook een klein rugzakje? Ik heb zelf bv een kleine 11L die maar 590gram weegt. Er kan ook 3L water in maar dat gebruik ik bijna nooit, heb meestal petflesjes die ik in beekjes of koffietenten vul.
Ik dacht eerst ook dat een rugzak niks was omdat ik liever de wind over m'n rug voel (een raar soort vrijheidsgevoel) en dacht dat ik er zweterig en moe van zou worden (ben ook maar een lichtgewicht van 58kg). Maar het was gewoon ff wennen en nu zou ik niet meer zonder kunnen. Ik heb nu op lange tochten een 25L+5L en dat gaat ook super (weegt leeg ook maar 925gr), mijn rug/buikspieren zijn er sterker door geworden (altijd meegenomen) en tis in de winter veel kouder zonder rugzak.

Ik zou eigenlijk niet weten hoe het zonder rugzakje moet. Daar zit alles in wat ik nodig hebt, zoals smartphone, eten, tussendoortjes, camera, ID, kaarten, kompas, mes, zonnebril, zonnebrandcreme of juist vettig zalfje voor extreme kou en noem maar op. Lijkt me onhandig om dat verspreid in drybags te hebben, maar mss ben ik wel de onhandige hier, kan natuurlijk ook. :)
Afbeelding
Kijk even naar de Albert van Porcelain Rocket. Die zit alleen aan je zadel(rails) vast en niet zadelbuis.

Eigenlijk bedoelt voor dropper posts. Maar hé, dat komen ze toch niet controleren :wink:

Zie wel dat jouw zadelbevestiging iets anders is, dus het wordt nog puzzelen 8)

Afbeelding
Dat is een oplossing voor een niet bestaand probleem met die racefiets.
Pedalero schreef:Dat is een oplossing voor een niet bestaand probleem met die racefiets.
Jij vindt het geen oplossing, OK, prima. Rik schrijft een stuk terug, dat hij een grotere zadeltas zoekt die liever niet tegen zijn carbon frame en zadelpen aankomt. Het lijkt mij dus wel handig :wink:
Hiermee voorkom je ook dat je met je bovenbenen de tas raakt, wat ik erg irritant vind.
Smitty schreef:
Pedalero schreef:Dat is een oplossing voor een niet bestaand probleem met die racefiets.
Jij vindt het geen oplossing, OK, prima. Rik schrijft een stuk terug, dat hij een grotere zadeltas zoekt die liever niet tegen zijn carbon frame en zadelpen aankomt. Het lijkt mij dus wel handig :wink:
Ik kan alleen terugvinden dat Rik vraagt of het een probleem is een zadeltas icm carbon te gebruiken, maar misschien zie ik iets over het hoofd. De krachten van het gewicht werken met die Pocelain Rocket op dezelfde manier op de zadelpen en het frame (iets sterker zelfs, want de tas hangt net iets meer naar achteren) als bij een reguliere zadeltas, dus daarin is ook geen winst te halen.

Bert:
Ik merk nooit iets van een zadeltas en heb toch stevig ontwikkelde bovenbenen.
Bert van Sprang schreef:Hiermee voorkom je ook dat je met je bovenbenen de tas raakt, wat ik erg irritant vind.
Huh, de tas raken die achter je kont zit, dan moet je toch hele rare benen hebben? Of mss als je ver van achteren over het zadel hangt? Ik heb zelf iig nog nooit de tas gevoeld.
Smitty schreef:Kijk even naar de Albert van Porcelain Rocket. Die zit alleen aan je zadel(rails) vast en niet zadelbuis.
Vind het een slim idee, had het nog niet eerder gezien. Leuk ook om de groei in het bikepacking mee te maken.
Had wel deze dropperpost oplossing een keer gezien :D :

Afbeelding

Afbeelding

Ook Arkel heeft nu een zadeltas op de markt, de Seatpacker 9L of 15L, ook geschikt voor dropper posts en is idioot duur, nl 220euro. Lijkt mij offroad eigenlijk niets doordat hij zo lang uitsteekt en zou de stof bij de beugel niet snel doorschuren door het constante bewegen? Mss is het ook meer voor een snelle asfaltfiets, maarja daar heb je weer geen dropperpost nodig. En zal hij boven 29" of dikke fatbanden passen (niet iedereen heeft een xl-frame of een hoge zadelstang), denk iig dat m'n fatbike hem bij een diepe kuil snel aan flarden trekt. Zal hij ook aan elk zadel kunnen, ik heb bv een smal titanium racezadeltje en niet een brede Brooks. Maar denk dat de tas op zo'n zadelframepje wel mooi strak zit, maar weegt ook wat, 720gram. (ja wat een kritiek heb ik he? :P).


Nog een reclamefilmpje dan. :)

Afbeelding

Deze tas die de hele zadelpen in beslag neemt is ook apart, lijkt me iig beter fietsen dan de lange Arkel omdat hij dichter op de fiets zit. Wat is dat eigenlijk voor draadje wat bij de zadelstang zit?

De tas was ook wat geweest voor deze bikepacker :D :

Afbeelding