Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 23 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Ik zou niet op zo'n stugge Cannondale op vakantie willen. Stijf en sterk zijn overigens twee heel verschillende dingen. Sterk moet het met 90+15 kg best wel zijn. Of je dan ook heel stijf wilt is nog maar de vraag. Het zwakste onderdeel bij zulke fabrieksfietsen is overigens meestal het achterwiel. Ga hier nog maar eens lezen: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Wim
@Wim. Ik heb al heel veel nuttige info uit uw post gehaald. Maar hoe weet jij meteen dat die Canondale stug is? Heeft u daar ervaring mee?

Ik vind het verdomd moeilijk om het kaf van het koren te schikken. Waar ik in eerste instantie dacht dat een goede Tubus achterdrager en een goed gespaakt wiel zou volstaan, blijkt dat toch even anders uit te draaien.

Ik rij momenteel met een aangepaste Ridley crossfiets. Met 15 kg achterop vind ik staand klimmen maar niets. Ik heb het gevoel alsof de achterkant tegen wringt. Of dit het frame of het wiel (Mavic cxp22) is weet ik niet. Ik heb geen vergelijkingspunt met andere fietsen, want ik rij anders steeds op racefietsen.

Ik zoek een relatief lichte, betaalbare fiets die voor alledag kan dienen en waar je ook probleemloos op reis mee kan. Een race stuur is geen probleem. SRM hoeft niet voor mij.
Ik zie regelmatig heel mooie klassieke frames met racestuur passeren. Wat maakt dat deze fietsen beter/slechter zijn dan zo'n Canondale?

Blijkbaar is een tweedehands World Traveller dan toch niet zo'n slechte keuze?

NB: Europa en hoofdzakelijk asfalt, muv hier en daar een bos/kiezelpad.

Afbeelding
k_a_r_e_l schreef:@Wim. Ik heb al heel veel nuttige info uit uw post gehaald. Maar hoe weet jij meteen dat die Canondale stug is? Heeft u daar ervaring mee?
Cannondales zijn stijf, ander zouden ze niet heel blijven (en de touring frames zijn best betrouwbaar) Door de stalen voorvork zullen ze niet al te stoterig zijn, maar of je dat al acceptabel vindt ligt voor iedereen anders

Ik vind het verdomd moeilijk om het kaf van het koren te schikken. Waar ik in eerste instantie dacht dat een goede Tubus achterdrager en een goed gespaakt wiel zou volstaan, blijkt dat toch even anders uit te draaien.

Ik rij momenteel met een aangepaste Ridley crossfiets. Met 15 kg achterop vind ik staand klimmen maar niets. Ik heb het gevoel alsof de achterkant tegen wringt. Of dit het frame of het wiel (Mavic cxp22) is weet ik niet. Ik heb geen vergelijkingspunt met andere fietsen, want ik rij anders steeds op racefietsen.
Staand klimmen op een beladen vakantie fiets is anders als op een koersfiets, je moet de fiets namelijk recht houden en niet heen en weer smijten. Maar het moet wel kunnen, net als met losse handen rijden
Een cxp22 moet stijf genoeg zijn, mits goed gespaakt. Wel is de velg smal. dus een te brede band heeft niet genoeg steun

Ik zoek een relatief lichte, betaalbare fiets die voor alledag kan dienen en waar je ook probleemloos op reis mee kan. Een race stuur is geen probleem. SRM hoeft niet voor mij.
Ik zie regelmatig heel mooie klassieke frames met racestuur passeren. Wat maakt dat deze fietsen beter/slechter zijn dan zo'n Canondale?

Blijkbaar is een tweedehands World Traveller dan toch niet zo'n slechte keuze?

NB: Europa en hoofdzakelijk asfalt, muv hier en daar een bos/kiezelpad.
Zo'n Koga WT is wel een erge tractor, vergeleken met wat je nu hebt. Wat jij zoekt lijkt me toch echt meer een Audax fiets
Ik zou eerder denken aan een Surly Cross Check of Long Haul Trucker. Koop dat als frame en laat hem naar wens opbouwen, met bijvoorbeeld een naafdynamo. Een Thorn Club Tour is ook een mooie snelle vakantiefiets (ietsje duurder -opbouw door m-gineering). Bij dit alles heb je gelijk handgebouwde wielen die je zo sterk kunt laten maken als nodig is, en geen rare moderne onderdelen die het al na een paar duizend km begeven.
Wim
Veel hangt ook van de berijder af.
Ik zet 64 kilo op de weegschaal; doe daar 15 kg bagage bij en ik zit nog maar aan 79kg.
In mijn geval moet een Light Runner van Koga wel kunnen vind ik.
Mijn terrein van fietsreis beperkt zich tot asfalt en normaal berijdbare fietspaden.

Nog een voorbeeld die het mooi illustreert:
mijn vouwer Dahon Vitesse D7 (met nexus 7), men schrijft voor rijder en bagage: 105kg.
Ik mag mijn ganse kleerkast meenmemen, terwijl een zwaardere persoon zich zal moeten beperken tot zijn tandenborstel!
Beste allen,

Ik lees nu al een paar weken me eop het forum en vond het eens tijd om mijzelf aan te melden.

Ik ben op zoek naar een fiets


Mijn ingevulde vragenlijst:

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Woon- werkverkeer en dagtochtjes.

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?En wat verwacht je van de levensduur: wil je een fiets die je een paar jaar goed gebruikt of moet hij echt heel lang of heel veel kilometers mee?
Ik ben er zeker van dat ik hem ga gebruiken. ik ben sowieso afhankelijk van de fiets als zijnde woon- werkverkeer.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Meestal stevig doorfietsen.

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Ertussenin ook mogelijk?

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Yep..

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Variërend van asfalt tot gravel en schelpenpaadjes.

Waar gaan de vakanties naar toe?
In eerste instantie alleen binnenland.

Je lichaamslengte
178 cm

Je gewicht
75kg

Je lichaamsbouw.
Zover ik weet ben ik normaal geproportioneerd.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Tel alles mee, dus ook de tassen zelf en gevulde bidons. Om een idee te geven:
- Dagbagage: 3 - 8 kilo.

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Oosterhout, Noord-Brabant

Wat is je budget?
+- €800,-

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:

Welke fietservaring heb je?
Hoe ver fiets je gemiddeld per dag? 5-6 km per dag
Hoeveel jaar al? 3 jaar

Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Vroeger 50-60km. Tegenwoordig 20-30 km. Fiets gemiddeld 20-30 km/h.

Welke fietsen heb je (gehad)?

MTB's en mijn huidige fiets is een stadsfiets

En wat was je ervaring met deze fietsen?
De stadsfiets (Nexus 8) is na 3 jaar al versleten en heft voor mij ene te klein bereik!

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Yep, yep en misschien

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Zou alleen bij de fietsenmaker en mogelijkheid zijn ivm fietsplan.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Ja, de Stevens x6 Lite Tour
http://www.stevensbikes.de/2013/index.p ... lang=nl_NL
of de Stevens X6 Lite.
http://www.stevensbikes.de/2013/index.p ... lang=nl_NL
Beide 2013 modellen.

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Vind ik niet belangrijk.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Aangezien mijn huidige fiets behoorlijk op zijn eind is, wil ik er niet al te lang meer mee wachten!

Ik hoop dat jullie mij aan de hand van bovenstaande antwoorden ene beetje in de juiste richting kunnen helpen! Ikzelf weet na weken zoeken echt niet meer wat wijsheid is; een aangeklede of een 'kale' fiets..
De aankleding moet denk ik minstens omvatten:
spatborden
verlichting
misschien kettingkast

In deze prijskasse is Fahrrdamanufaktur ook interessant. Lees verder dit: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf

Wim
Zoals wim zegt: voor woonwerk verkeer, zou ik zeker voorzien in verlichting en spatborden. De fietsen die je voorstelt zijn derailleur fietsen. Het valt ook te overwegen om voor een naafversnelling te gaan.

Ben je tevreden met 3 versnellingen: de goede oude sturmey archer naven zijn in mijn ervaring vrijwel onsterfelijk. Het alternatief is een Alfine naaf met groter bereik.

Stevens is een optie voor alle shimano aandrijvingen, ik weet niet of er nog veel fietsen met sturmey archer naven gebouwd worden.
't Is de tijd van het jaar dat er massaal goedverzorgde hybrides op Marktplaats gaan verschijnen. Van mensen die zich realiseren dat ze wéér de hele zomer niet gefietst hebben.

Met een mooie, stalen Koga van een jaar of tien koop je voor schrikbarend weinig geld een prima fiets. Koga's zijn bijna altijd vertroeteld, dus in prima staat.

.tsooJ
Allereerst bedankt Allen voor het meedenken!

Ik heb wel nog wat aanmerkingen, want ondanks mijn zorgvuldig ingevulde wensenlijst krijg ik toch een iets ander advies dan de richting waar ik het zoek.

Ik heb nu dus een stadsfiets met een nexus 8 naaf. Zoals gezegd in mijn verhaal, is het bereik niet voldoende niet voor mij. Dus een alfine met maar 3 versnellingen meer (en tevens ook andere prijsklasse) is niet echt waar ik aan dacht.
Ik Ben best bereid om wat onderhoud te doen, dus ik heb geen moeite met een derailleur.

Wat betreft de fahradmanufaktur.. Beginnen deze fietsen niet bij 1200 euro? In mijn verhaal geef ik tot ongeveer 800 euro te willen gaan.

En wat de betreft fietsen van marktplaats. Ik wil het via het fietsenplan doen, en dat gaat lastig via marktplaats. en zijn die oude Kog'a sniet 'loodzwaar' ?

En tot slot bedankt voor de link Wim, maar ik had deze PDF al een aantal weken terug met veel plezier doorgelezen.. ;)
ItaloMike schreef:Allereerst bedankt Allen voor het meedenken!

Ik heb wel nog wat aanmerkingen, want ondanks mijn zorgvuldig ingevulde wensenlijst krijg ik toch een iets ander advies dan de richting waar ik het zoek.

Ik heb nu dus een stadsfiets met een nexus 8 naaf. Zoals gezegd in mijn verhaal, is het bereik niet voldoende niet voor mij. Dus een alfine met maar 3 versnellingen meer (en tevens ook andere prijsklasse) is niet echt waar ik aan dacht.
Ik Ben best bereid om wat onderhoud te doen, dus ik heb geen moeite met een derailleur.
sorry, had alleen zien staan dat je Nexus had. (bestaat van 3 tot 8 ). Derailleur zal het dan worden
Wat betreft de fahradmanufaktur.. Beginnen deze fietsen niet bij 1200 euro? In mijn verhaal geef ik tot ongeveer 800 euro te willen gaan.
Neen hoor, deze bijvoorbeeld valt perfect binnen je budget, heeft alle features en geen voorderailleur wat als voordeel heeft dat de kettingkast minder problemen zal opleveren. Er zijn nog verschillende andere mogelijkheden zoals bijvoorbeeld deze of deze
En wat de betreft fietsen van marktplaats. Ik wil het via het fietsenplan doen, en dat gaat lastig via marktplaats. en zijn die oude Kog'a sniet 'loodzwaar' ?
Fietsenplan gaat inderdaad niet, maar oude Koga's zijn niet zwaarder dan nieuwe. Staal is niet lichter geworden :-)
Bedankt voor de informatie!

Uiteindelijk heb ik via een fietsenshop in de buurt een Stevens Super Flight 11, waarvan de Alfine 11 voor een Nexus 8 was vervangen gekocht. Alle overige onderdelen zijn wel gewoon Alfine, dus netjes afgemonteerd. Hierdoor kon ik de fiets met een fikse korting meenemen! Eerst was ik sceptiscch, maar na de proefrit was ik al snel om.. Nexus 8 op zo'n fiets is niet te vergelijken met een stadsfiets met dezelfde versnellingsgroep..

Dus uiteindelijk toch maar voor 'onderhoudsvriendelijke versnellingen' gekozen..
Neen hoor, deze bijvoorbeeld valt perfect binnen je budget,
De Dualdrive vind ik persoonlijk fijn om mee te rijden.
Alle versnellingen zijn bruikbaar, nooit scheve kettinglijn.
Eén voorblad, geen voorderrie.
Akkoord, er zullen versnellingen zijn die het zelfde verzet opleveren, maar dat is nu eenmaal eigen aan derrie's.

ik wist niet dat VSF eentje in zijn gamma had (dank u Enrice V), ik reed de Moulton TSR27 en dat schakelsysteem is daarbij prima meegevallen.

De Dahon Speed TR maakt er ook gebruik van.
Ook ik heb even wat vragen. Ik wil in de zomer door Noorwegen op de fiets. Onderandere de Rallarvegen. Ik ben nu al een tijd opzoek naar een goede tweedehandsfiets. Is erg weinig te vinden en wat er is zijn vaak erg slechte versleten fietsen voor veel geld. Ik heb met verschillende zaken gesproken en iedereen zegt het zelfde: Iedereen met een beetje goede fiets houd deze door de crisis. Erg balen.

Nu heb ik besloten dat ik dan maar een nieuwe koop. Ik heb ongeveer 400 euro te besteden voor de basis fiets (mountainbike). De versnellingsgroep maakt me hierbij weinig uit.
Ik rij liever dan de eerste set op die erop zit en update daarna de set dan dat ik tijden zoek naar een fiets die toch niet bestaat in mijn budget. Na de aankoop gaat de fiets behoorlijk verbouwd worden. Een ongeveerde voorvork, lowrider, spatborden, achterdrager, verlichting, kettingscherm en andere kleine dingen worden er dan door mezelf opgezet. De fiets gebruik ik daarna de hele lente en zomer thuis voor mijn ritjes zodat ik de fouten en zwakheden in het ontwerp/ onderdelen kan vinden en verbeteren.

Nu zoek ik alleen de startfiets dus...

Ik had zelf de Trek 3500 in gedachten. Dit leek mij een mooie stevige en simpele fiets die een goede basis zou zijn qua frame. Weten jullie echter nog andere basisfietsen die een goed startpunt zouden kunnen zijn?
Lennart-Tampico schreef:Ook ik heb even wat vragen. Ik wil in de zomer door Noorwegen op de fiets. Onderandere de Rallarvegen. Ik ben nu al een tijd opzoek naar een goede tweedehandsfiets. Is erg weinig te vinden en wat er is zijn vaak erg slechte versleten fietsen voor veel geld. Ik heb met verschillende zaken gesproken en iedereen zegt het zelfde: Iedereen met een beetje goede fiets houd deze door de crisis. Erg balen.
Dat is inderdaad balen. Aan de andere kant: is dit ook niet de tijd dat veel fietsenmakers massaal hun 'oude' voorraad in de aanbieding hebben, omdat alle fabrikanten inmiddels de 2013-lijn hebben geintroduceerd? Dus, nu je toch voor een nieuwe fiets gaat, kun je wellicht ergens voor een prikkie een goeie nieuwe fiets op de kop te tikken...
Na de aankoop gaat de fiets behoorlijk verbouwd worden. Een ongeveerde voorvork, lowrider, spatborden, achterdrager, verlichting, kettingscherm en andere kleine dingen worden er dan door mezelf opgezet.
De meeste mtb's hebben tegenwoordig geveerde voorvorken. Kun je die zomaar vervangen door een ongeveerde? Ja, het zal best passen natuurlijk, maar er zit natuurlijk nogal wat ruimte tussen het voorwiel en het frame (ruimte die nodig is om te kunnen veren). Als je dezelfde houding op de fiets wilt behouden, dan zul je die ruimte dus moeten behouden. Wellicht dat daar oplossingen voor zijn, maar dat weet ik niet (ik zou ook lekker die geveerde vork laten zitten, maar dat is een ander verhaal)...
Ik had zelf de Trek 3500 in gedachten. Dit leek mij een mooie stevige en simpele fiets die een goede basis zou zijn qua frame. Weten jullie echter nog andere basisfietsen die een goed startpunt zouden kunnen zijn?
Ik denk niet dat het veel uitmaakt welk merk je voor deze prijs kiest. Het zijn, zoals je al aangeeft, instapmodellen. Zolang het frame goed is, kun je er alles aan upgraden wat je maar wil. Ik heb zelf goede ervaringen met Cube-fietsen (en dus Cube-frames), dus ik neem zomaar aan dat de instap-Cubes ook prima frames hebben. Focus lijkt mij ook een goeie optie...

Ik zou zelf wel een fiets met remschijven nemen, want dat vind ik fijner/beter remmen dan de gemiddelde velgrem (hydraulische velgremmen uitgezonderd wellicht, maar die zal je niet vinden binnen jouw budget)...
Mijn fietsmaat Stefan heeft nog een best wel mooie Koga staan?

Koga Terraliner, zwart, 57 cm, 12 jaar oud. Heeft Pyreneeen doorstaan :-). Goede fiets, schappelijke prijs, wel wat nieuwe onderdelen nodig.
Een Cube aim 26 met v brakes is echt niet verkeerd voor 499 euro adviesprijs. Ik zou er ook niet veel aan veranderen: geen voordrager, geen kettingscherm, verende vork laten zitten, wel een goede achterdrager zoals een OMM Red Rock. Het enige wat in Noorwegen kapot zou kunnen gaan is het achterwiel. Als je dit wilt ondervangen, laat dan een handgebouwd wiel maken met Sputnik/SP19 velg en een LX naaf.
Wim
Bedankt allemaal! Ben helaas maar een klein kereltje dus heb een kleiner frame nodig.
Voordrager zal vrees ik wel nodig zijn. Ga in mijn eentje weg en zal dus alles zelf moeten meenemen. Daarnaast fotogek dus daar zal ik wat moeten opofferen qua rijcomfort om spullen mee te kunnen nemen. Dank voor de tips en reacties!

Trouwens nog een vraag: Schijf of velgremmen? Ben zelf meer van de velgremmen. Bij schijfremmen denk ik altijd aan zingende remmen en lastig onderhoud. Is dit terecht of niet?
Lennart-Tampico schreef:Daarnaast fotogek dus daar zal ik wat moeten opofferen qua rijcomfort om spullen mee te kunnen nemen.
Daar hebben ze tegenwoordig heel mooie compactcamera's voor uitgevonden ;)
Trouwens nog een vraag: Schijf of velgremmen? Ben zelf meer van de velgremmen. Bij schijfremmen denk ik altijd aan zingende remmen en lastig onderhoud. Is dit terecht of niet?
Ik heb twee fietsen met schijfremmen, en beide zijn geruisloos. Ze gaan alleen zingen als er rotzooi tussen de schijf en het remblokje komt. Dat gebeurt in de praktijk alleen als je flink door de modder heen rijdt. Als je weer op verhard (of in ieder geval niet modderig) terrein komt, duurt het even voordat de blokjes weer schoon zijn, en dan zijn ze ook weer geruisloos. Als ze blijven zingen, ook als alles schoon is, dan zijn de blokjes domweg niet goed afgesteld. Dat komt nogal precies, want de afstand tussen remblok en remschijf is heel klein, maar het is goed te doen...

Of het onderhoud lastig is, weet ik niet, want ik heb er nog geen onderhoud aan gehad. Maar ik denk dat het niet lastig is, want de schijf zelf zit met een paar boutjes vast. Die heb je dus zo vervangen. De blokjes (die je waarschijnlijk vaker zult moeten vervangen dan de schijf), zijn volgens mij ook makkelijk te vervangen. Het enige wat misschien wel lastig is, is het hydraulische systeem. Maar dat is niet voorbehouden aan schijfremmen...
Henrie schreef:[
Ik heb twee fietsen met schijfremmen, en beide zijn geruisloos. Ze gaan alleen zingen als er rotzooi tussen de schijf en het remblokje komt
Of als de afdichtingen te zwaar gaan lopen......

Mechanische schijfremmen zijn wat beter stil te krijgen maar remmen wat minder, hydraulische remmen remmen beter maar zijn zeer temperamentvol.

Mijn score tot nu toe (en zoveel fiets ik niet):
- set Hope mini V, originele blokken remden voor geen meter, bleven aanlopen weggedonderd
- set Magura Louise: geloof dat ze nu dicht zijn, er is wel een keer olie uit de klauw over een blok gelopen. (de blokjes kun je dan weggooien)
- set Shimano SLX: klauw lek, moet een nieuwe op, losse afdichtingen worden niet geleverd
- set Set Shimano LX: goed