Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 21 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Eh... even iets totaal anders...

Was gisteren op BikeMotion beurs in Utreg en daar waren een aantal merken bikepackingtassen te zien: Ortlieb, Revelate en Apidura. Het algemene idee bij de fietsenboeren was wel dat bikepacking gaat doorzetten. Niet alleen voor offroad maar ook voor racers die geen bagagedragers hebben en zo licht mogelijk op pad willen.

Zag daar ook het merk Ace Pac, mooi en doordacht gemaakte bikepacking tassen, komt uit Tjechië. Stand 9.G.031 meen ik me te herinneren.

Alles Cordura 500 gestikt. In de meeste tassen zit ook een verwijderbare drybag. Volgens de importeur zijn ze veel goedkoper dan de "grote"merken en ben je voor een compleet setje tussen de € 200-250 kwijt.

Ook zei hij dat Zwerfkei en De Vakantiefietser ze in hun collectie gaan opnemen. Leverbaar vanaf 1 november.

http://www.acepac.bike
http://www.acepac.bike/katalog-2016.pdf

@moderator: dit is toch niet te commercieel 8)
Interessant Smitty. Hier staat ook wat 'info': http://www.singletracks.com/blog/mtb-ge ... -market/2/
Wow ziet er vet uit! Ben benieuwd hoe goed die voorvork tassen blijven zitten.

Snapt iemand in wat voor soort eenheid de gewichten zijn uitgedrukt? Of bedoelen ze het maximale gewicht wat zo'n tas mag hebben?
blaaat schreef:
Snapt iemand in wat voor soort eenheid de gewichten zijn uitgedrukt?
Ja hoor, een gram is een duizendste deel van een kilogram. Maar dat bedoel je vast niet. Ik vind het ook wel licht allemaal, 250g voor zo'n bar roll bijvoorbeeld. Bedoel je misschien hoe ze dat voor elkaar krijgen, of bedoel je te vragen of de fabrieksopgave wel klopt?

Leuke tip Smitty!

Carl
Carl schreef:
blaaat schreef:
Snapt iemand in wat voor soort eenheid de gewichten zijn uitgedrukt?
Ja hoor, een gram is een duizendste deel van een kilogram. Maar dat bedoel je vast niet. Ik vind het ook wel licht allemaal, 250g voor zo'n bar roll bijvoorbeeld. Bedoel je misschien hoe ze dat voor elkaar krijgen, of bedoel je te vragen of de fabrieksopgave wel klopt?

Leuke tip Smitty!

Carl
Oops. Ik vond alles zo zwaar; las die gekke G als een 6. :roll: Niets gezegd.
Friso* schreef:Interessant Smitty. Hier staat ook wat 'info': http://www.singletracks.com/blog/mtb-ge ... -market/2/
Ja, deze stand is mij ook opgevallen, idd goed doordacht tassen (wat ik vaak mis bij andere merken). De groter rits garage vind ik wel slim, en ook hun ophang systeem voor de frame tas.

Afbeeldingimage by Shane Cycles, on Flickr

Dit ophangsysteem lijkt een mooi verbetering op mijn huidige systeem, en niet veel lastiger om te maken als goed is....Maar eerst een knappe naaimachine kopen.

Afbeeldingimage by Shane Cycles, on Flickr
Shane schreef: Dit ophangsysteem lijkt een mooi verbetering op mijn huidige systeem, en niet veel lastiger om te maken als goed is....Maar eerst een knappe naaimachine kopen.
Ik moest gelijk denken aan jouw tas Shane. Ziet er verder doordacht uit. Bedankt voor de foto's.
Yopie schreef:
Smitty schreef:Even Yopie pesten :wink:
Nou, dat is je dan mooi gelukt! Zat grommend naar de foto te kijken. :lol:

Leuke foto trouwens! Maak je de tas voor breder dan achter? Die van mij is voor 127mm breed en achter 70mm, scheelt best wel wat, iig een blikje bier want dat past niet achterin. Maar ik heb altijd 50cl blikjes, die passen zowiezo nooit in de breedte. En weet je al de maten, ben nl benieuwd of het echt veel scheelt, een XL of een S-frame.

Afbeelding

Bij mij is A 267mm, B 445, C 533 en met D 70 en E 127 geeft dat ehm .. een bepaalde inhoud, geen flauw idee wat de m³ is. Weet wel dat er geen gasblikjes, pannensetje, rollen koek, zakken vol pinda's en nog meer lekkers in kan. :)
Ja, die grote halve liter blikjes zijn relatief lichter maar ik vind ze op een of andere manier niet lekker drinken. Raar idd want bier is bier, toch :wink: En Light bier levert ook geen gewichtsbesparing op 8)

Mijn frametas wordt (voorlopig) overal 100mm breed; dat kan goed met die fatte bracket, breder onderaan gaat niet anders komt de voorderailleur er tegen aan. Bovendien kan de tas in het midden nog wel 20mm uitdijen als ik de tussenschotten wijder zet. Ik kan hem vooraan wel breder maken maar dan klapt het stuurroltas er tegenaan; en het levert daar weinig ruimtewinst op.

Omdat de tas zo veel breder wordt dan de framebuizen (32-39mm) gaat hij overal waarschijnlijk erg doorhangen. Ben daarom bezig om er iets van een versteviging (kunstofplaten) in de 100mm randen te zetten. Dat maakt de tas wel wat zwaarder maar zal offroad veel beter blijven zitten.

Dit zal zeker niet de laatste tas zijn, die ik maak :roll: . Ongetwijfeld onstaan er gaande weg weer veel te veel nieuwe ideeen. Toch een rits, andere ophanging, vakindeling, asymetrische breedte, enz. Maar dat maakt het juist zo leuk. Met mijn stuurtas zit ik ook al op de v4.0 :lol:

Hier de binnenmaten van mijn framedriehoek:
A: 405mm
B: 570mm
C: 680mm
D en E: 100mm

Nu een kort wiskundig intermezzo over het berekenen van de inhoud. Omdat de hoek tussen A en B nagenoeg recht/90 grd is, kun je er de volgende formule op los laten:

(A x B)/2 = OPP (is de oppervlakte van de zijkant)
OPP x D = INH (inhoud)

Als D en E niet gelijk zijn, kies dan een soort gemiddelde dikte van je tas.
Let wel op, dat je met mm's uit komt op mm³; 1 liter is 1.000.000 mm³; dus als je er 6 nullen afhaald (delen door 1.000.000) kom je op liters (dm³) uit. Je kunt natuurlijk ook direct vanuit dm rekenen :idea: Ik zit ergens op 11,5 liter.


Trouwens, nog heel iets anders: jij had het over een slee achter je fiets, die je bij afdaling lachend komt inhalen :shock: Ik las in het verhaal van 2 idioten, die naar de zuidpool zijn gefatbiked, op dag 4, het volgende:

As far as my setup goes, I couldn't be more pleased with the performance of my Trek Farley 9.8. In conditions like these, weight is everything. I opted to pull nearly all my gear in my sled, which keeps my bike weight low. I am using a Thule arm from one of their chariot child carriers. In this system, it is impossible for the sled to overtake the back wheel.

Misschien heb je er wat aan, het hele verhaal is hier te vinden:
http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/story ... nous_ride/
Smitty schreef:Trouwens, nog heel iets anders: jij had het over een slee achter je fiets, die je bij afdaling lachend komt inhalen :shock: Ik las in het verhaal van 2 idioten, die naar de zuidpool zijn gefatbiked, op dag 4, het volgende:

As far as my setup goes, I couldn't be more pleased with the performance of my Trek Farley 9.8. In conditions like these, weight is everything. I opted to pull nearly all my gear in my sled, which keeps my bike weight low. I am using a Thule arm from one of their chariot child carriers. In this system, it is impossible for the sled to overtake the back wheel.

Misschien heb je er wat aan, het hele verhaal is hier te vinden:
http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/story ... nous_ride/
http://trek.scene7.com/is/image/TrekBic ... 47,247,247

Benieuwd wat het nut is van dit stopbord op de zuidpool, kan mij niet voorstellen dat daar veel verkeer langs komt :lol:.
Benieuwd wat het nut is van dit stopbord op de zuidpool, kan mij niet voorstellen dat daar veel verkeer langs komt .
zou ook een airstrip kunnen zijn
dat heb ik mee gemaakt op Fraser eiland in Australië
ook zo een soort bord midden op het strand
het strand is daar snelweg en airstrip in een
Smitty schreef: Nu een kort wiskundig intermezzo over het berekenen van de inhoud. Omdat de hoek tussen A en B nagenoeg recht/90 grd is, kun je er de volgende formule op los laten:

(A x B)/2 = OPP (is de oppervlakte van de zijkant)
OPP x D = INH (inhoud)

Als D en E niet gelijk zijn, kies dan een soort gemiddelde dikte van je tas.
Let wel op, dat je met mm's uit komt op mm³; 1 liter is 1.000.000 mm³; dus als je er 6 nullen afhaald (delen door 1.000.000) kom je op liters (dm³) uit. Je kunt natuurlijk ook direct vanuit dm rekenen :idea: Ik zit ergens op 11,5 liter.
Aha! Dan kom ik op 6.7 liter, heb dan 114mm als E-D gemiddelde genomen. Scheelt behoorlijk met een XL frame, bijna de helft. :shock: De breedte van de tas maakt ook erg verschil, leuk die vette fatbikes! Op de racer heb ik nl een 50mm tas, breder kan niet want dan komen je benen ertegen, en dat zou dan maar 2.9 liter geven. Waardeloos die gewone fietsjes. :P

Heb die van jou nog eens berekend met 114mm breedte, dan wordt ie 13.1 liter, is toch 1.6 L winst en dat zijn veel biertjes. :) Niet een idee om dan toch breder te gaan, ook omdat je mss vaak zonder stuurtas gaat fietsen? De framebag die ik heb heeft trouwens geen versteving in de bodem, is niet nodig want hij zakt niet door (onderframebuis is 37mm).
Trouwens, nog heel iets anders: jij had het over een slee achter je fiets, die je bij afdaling lachend komt inhalen :shock: Ik las in het verhaal van 2 idioten, die naar de zuidpool zijn gefatbiked, op dag 4, het volgende:

As far as my setup goes, I couldn't be more pleased with the performance of my Trek Farley 9.8. In conditions like these, weight is everything. I opted to pull nearly all my gear in my sled, which keeps my bike weight low. I am using a Thule arm from one of their chariot child carriers. In this system, it is impossible for the sled to overtake the back wheel.

Misschien heb je er wat aan, het hele verhaal is hier te vinden:
http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/story ... nous_ride/
Inderdaad slim bedacht, de trekstang van een fietskar gebruiken. Bij mij gaat dat helaas niet omdat ik zelf ook het trekpaard ben, dus 't moet om mijn middel kunnen. Of liever om het bovenlichaam/borst maar dat vraagt weer om een harnas of eigenlijk een speciale rugzak. Wat een gedoe dat fietsen, je rolt steeds van het ene in het andere. Sommige noemen het leuk upgraden maar ik heb er soms echt genoeg van, het lijkt alsof er nooit een eind aankomt. Of zeur ik nu weer?

Zag trouwens dat ie de achterrem heeft verwijderd, waarvoor is dat? Dat hij de voorrem mechanisch inplaats van hydraulisch heeft gemaakt snap ik heel goed bij die kou, maar je achterem verwijderen? Maar ik zal later in het fatbike-draadje verder gaan want ben geloof ik weer uitermate offtopic bezig.
Nog steeds druk bezig met het maken van mijn bikepacking tassen en kwam al speurend deze lijst tegen:

http://www.cyclingabout.com/complete-li ... facturers/

Let vooral op bij Andrew the Maker, die frame bag met bierblikjes... lijkt me wel wat :lol:
Smitty schreef: http://www.cyclingabout.com/complete-li ... facturers/

Let vooral op bij Andrew the Maker, die frame bag met bierblikjes... lijkt me wel wat :lol:
Wow, dat bikepacking wordt steeds populairder, wat een lange lijst is het al! Ik heb er een paar uitgehaald, als eerste de bierblikjes natuurlijk. :D

Afbeelding

Afbeelding

Deze Tanner Goods vallen ook erg op, leuk hoor. Vraag me wel af hoe zwaar ze zijn met dat leer en canvas, maar maakt mss weinig uit als je voor 'klassiek' gaat.

Afbeelding

De GreenGuru valt ook op, weet niet goed wat ik ervan vind, iig vrolijk.

Afbeelding

Bij de Ortliebs moest ik gelijk aan Blaaat zijn waarschuwing denken. Hoe stap je hier trouwens van je fiets af, of ben ik zo'n stijve hark dat ik dat niet snap?
blaaat schreef:Waar ik jullie voor wil waarschuwen: Ortlieb Seatpack, vreselijk product; grote tassen die je maar zeer beperkt kan vullen (tot ongeveer minimum vulling), omdat deze zo erg doorknikt dat het bij gehobbel je achterwiel raakt.
Afbeelding

En op deze fiets moet je als man niet van je zadel glijden want dan word je wrs gecastreerd of iets van dien aard. :shock:
Hm. Ik heb de Ortlieb seatpack en dit is mijn eerste ervaring met dit soort tassen. Nog maar een keer gebruikt maar dat beviel prima. Wel klopt het dat je bij dit soort tassen je been extreem hoog moet zwaaien... of gewoon met gebogen been over de top tube heen. Die is bij een mountainbike toch veel lager dan de stang van een herenfiets. Over de vulling: die is bij al deze tassen vergelijkbaar. Ik vond het erg meevallen maar dat hangt af van je verwachtingspatroon.

Just my $0.02
Yopie,

Ik vond die multo-colore tassen ook zeer appart. Deed me erg aan Lego kleuren denken (waar ik vroeger ook fietsjes van gebouwd heb :wink: ) maar het zou ook niet misstaan bij de kleurige Samen klederdracht in Lappi.

Bikepacking.com heeft ook weer een mooi overzicht gemaakt:

Complete Guide to Bikepacking Bags

Part 1: The Basics, opens with definitions for each type of bag or pack, with tips on what to look for when purchasing.
Part 2: Six Example Kits, outlines a variety bikepacking bag kits with specific bag recommendations, based on our own experiences.
Part 3: How We Pack, offers packing tips as well as notes from five seasoned bikepackers including Joe Cruz, Cass Gilbert, Lael Wilcox, and Skyler Des Roches
(mis Yopie nog :wink: )
Part 4: Bag Makers is a list of companies wordwide that make bikepacking bags, what they make, and where it’s fabricated.

http://www.bikepacking.com/plan/guide-t ... king-bags/

Leuk om te zien hoe iedereen zelf zijn ideeën heeft over inpakken, lekker eigenwijs :D
Smitty schreef: Deed me erg aan Lego kleuren denken (waar ik vroeger ook fietsjes van gebouwd heb :wink: ) maar het zou ook niet misstaan bij de kleurige Samen klederdracht in Lappi.
Hee zo had ik het nog niet gezien. :D Wordt dan in stijl naar de Samen wintermarkt in Jokkmokk, weer eens wat anders dan in 't zwart. Maar eigenlijk vind ik zwart toch nog steeds de beste kleur, lekker onopvallend en stoer. :)
Bikepacking.com heeft ook weer een mooi overzicht gemaakt:
http://www.bikepacking.com/plan/guide-t ... king-bags/
Ah weer leesplezier! Bijna alle tassen komen uit de USA, duurt lang voordat Europa wakker word, hoe komt dat toch? Ze missen iig heel wat geld zo.

Afbeelding

Ik heb er deze uitgehaald, wil die nl op de racefiets uitproberen. Heb nu de drybag veel meer naar boven en naar achteren maar dit fietst mss beter, nog beter. :) Denk alleen niet dat het gaat lukken met de volle 13L drybag, die gaat mss buigen of dubbel knakken. Maar tis wel een mooi idee, en bijna gratis. 8)

Ik kwam er eentje tegen die nog niet op de lijst staat, de supergoedkope Limberlost DIY stuurharnas (5$ downloaden) maar je kunt hem heel makkelijk zelf maken, hoe staat duidelijk aangegeven op hun site. Je hebt alleen een stukje polyethyleen/plastic, een stukje tyvek, wat webbingband, draad en 3 gespen nodig. En dan maar knippen en plakken, net als in de kleuterklas. Met dit bv als resultaat:

Afbeelding

Het leuke is dat je het harnas kunt aanpassen aan je stuur, kan handig zijn als je zoals ik veel op het stuur heb zitten. Ik zit daarom nu ook aan een voordrager te denken want heb in de winter vaak geen plaats voor het harnas. Shifters, remhendels, lampen, accu's, kmtellertje, gps, pogies, twee feedbags en dan nog de leren handvaten en de bar-ends. Er ontbreekt alleen nog een ligstuurtje, maar die ligt al klaar. :D

Nog een mooie foto waar ze geloof ik allemaal een DIY Limberlost hebben:

Afbeelding
Hey hey Yopie,

Via jouw link naar de Limberlost DIY harnas kom ik op de site van Limberlost terecht, waar ik even niets kan vinden. Ik had al wel deze in mn favorites staan en uitgebreid bekeken :D :

http://bicycletimesmag.com/how-to-make- ... l-harness/

2 PE platen van 0,035 inch vind ik wel wat aan de dikke kant, samen is dat iets van 1,8mm, toch? Voor mijn 14 cm brede framebag (waarover later meer :wink: ) heb ik tegen het doorzakken als versteviging 2mm plaat gebruikt en dat buig je niet zo maar even rond. Bovendien gaat dan de meeste kracht in het ombuigen van de PE plaat zitten en niet in het vasthouden van de kanozak. Dus 1-1,5mm lijkt me meer dan voldoende.

Wel opletten dat de plaat tijdens het hobbelen over offroad pistes niet gaat snijden/schuren in de kanozak.

Het gebruik van 2 dunnere platen ipv van 1 dikke heeft als voordeel dan dunne platen makelijker te snijden zijn. Ik heb de 2mm electrisch gezaagd ook omdat er rondingen in zitten. Trouwens, ik heb altijd gehoord dat PE/PP niet te verlijmen is, hoe doen ze dat dan?

Verder een geweldig mooie lo-tec oplossing :D
Je kunt op de Limberlost site bij 'Gear' op 'See all gear posts' klikken, vervolgens klik je op 'Make your one handlebar harness': http://limberlost.co/2016/03/28/make-yo ... l-harness/ Althans zo werkt het bij mij. :)

Ik wil er ook eentje voor op de racefiets maken, had al in de schuren gekeken voor iets stevigs maar alles is of te dik of te dun. Moet denk ik iets kopen maar dat wil ik natuurlijk niet, tis veel leuker iets te hergebruiken. :)

Je waarschuwing 'kijk uit dat het niet in de drybag gaat snijden" had ik nog niet over nagedacht, hoe doen die stoere offroadriders op die foto dat dan? Iets om de ronde hoeken plakken houdt vast niet lang.
Met een schuurpapiertje de randen wat afronden? Zeg maar hetzelfde als wat je zou doen met een vierkante houten balk die je wilt verven, daar rond je de hoeken ook af ("kanten breken" heet dat geloof ik?) zodat de verf beter op de hoek blijft zitten.

En anders is er altijd duck tape :)
Yopie schreef:Afbeelding

Ik heb er deze uitgehaald, wil die nl op de racefiets uitproberen.
Ik ben benieuwd hoe lang je nodig hebt om een gat in je tas te schuren.

Groetjes,

Carl