Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekke exped matjes - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Lekke exped matjes

Met Expeds aanschaffen zou ik wachten totdat duidelijk is hoe de nieuwste generatie eruit ziet. Ik heb twee keer een lek ventiel gehad, door kleine scheurtjes in het plastic. Mijn indruk is dat ze een te harde en daarmee te brosse soort plastic gebruiken. Op een ander forum suggereerde iemand dat de kwaliteitscontrole niet meer is wat ie geweest is, vanaf dat de productie sterk verhoogd is.

Lisette
De prijs van die matjes is mij nog niet duidelijk.

Maar het zal wel 100 euro etwas zijn.

Nu ja m'n tent heb ik indertijd vervangen omdat ik 's ochtends niet naar buiten kon kijker,tenzij ik helemaal uit de tent stapte.

En om andere redenen.

maar dat was uiteindelijk de belangrijkste reden, en wat gewicht.

Maar nem dat ik die tent een maand per jaar gebruik vind ik het dat waard, 30 ochtenden naar buiten kunnen kijken ipv naar een blauw zeil.

Ach ja deze kelk gaat voorlopig aan me voorbij, tot men een luchtmatras uitvindt/produceert die
met zonnenergie, overdag zichzelf oplaadt en 's nachts warmte geeft van de zonnecellen.

Bij mooi weer moet je natuurlijk nog iets anders met de energie kunnen doen.

Dan heb je isolatie en gewicht en volume als voordelen.

Nog even afwachten.

Groeten,

Willem
Ik zag vroeger wel van die EVA mat aan de rol van ik meen 3mm dik. Dat weegt niets en neemt ook niet veel ruimte in. Als je die nu zou combineren met zo'n Thermarest luchtbedje kom je toch al een heel eind in de kou...
Wat mij betreft neemt EVA altijd veel plaats in.

Eerst sliep ik op een matje van nog geen cm dik, en toch voor dat ding opgerold was.

Nu is het net iets meer dan 1 cm, het dragende deel is selfinflating, en ligt wat beter, maar je kan er in feite maar op 1 manier comfortabel op liggen. Op een perfect vlakke grond, valt dat mee, maar in alle andere gevallen, zoek je toch steeds naar een slaaphouding die comfortabel is, maar die vind je dus niet op zo een matje.

Het is nooit en en en. Bij kamperen is het of of of.

Maar goed, dit gezegd zijnde, het ging hier in feite over lekke exped matjes, en daar heb ik dan weer geen ervaring mee.


Groeten,

Willem
Zag dit draadje naar m'n zoektocht naar ervaringen met lekke exped matjes...

Net terug van vakantie in Scandinavie en daarna nog in Frankrijk. Op de fiets en altijd heerlijk gelegen op de exped downmat. Helaas hebben wij anderhalve week op half lege matjes moeten liggen. Halverwege de nacht lagen we ineens in alle houdingen met billen en rug op de grond, niet erg uitgerust wakker worden is dat..

Echter, we kunnen geen lek vinden, daarom verwachten we dat er toch iets mis ismet het ventiel, of de lekken alleen zichtbaar zijn met hoge druk erop (als wij er zelf op liggen...)

Ik heb veel goede verhalen gelezen over de service van Exped zelf.
Wij hebben onze matjes gekocht bij Bergzeit.de zo'n 2,5 jaar geleden (3 zomervakanties gebruikt). Iemand tips over hoe Exped te benaderen etc?


Gr Janneke
In eerste instantie de verkoper benaderen. Als dat niets oplevert bij Exped aankloppen. De Duitse consumentenbescherming is volgens mij minstens zo goed als de Nederlandse.
De eerste generatie downmats had problemen met de ventielen. Dat zou met de pumpmats opgelost moeten zijn. Zelf hadden wij ook daarmee toch weer een probleem (heel klein gaatje bij een las). Ik ben er nog niet van overtuigd dat Exped zijn kwaliteitscontrole problemen echt helemaal over de knie heeft (de matten komen uit China).
Wim
Hmz,
Heb bergzeit dan maar gemaild, hopelijk doen zij net zo makkelijk als de berichten die ik over Zwerfkei in NL heb gehoord... Zoniet dan maar naar Exped toe.

Wel jammer, was altijd laaiend enthousiast over de matjes, eigenlijk nog steeds. Onderweg ook nog mensen tegengekomen met delaminerende thermarest matjes, dus wat dat betreft, staat de score nog steeds 1-1 geloof ik ":-D
Voor mijn vriend heb ik vorig jaar als verrassing een Exped Downmat 9 pump DLX met zo'n geintegreerde pomp gekocht bij de Zwerfkei in Woerden. We hadden alletwee een Exped Downmat 9, maar mijn vriend vond het matje te klein.

Afgelopen vakantie is de las geknapt tussen het 'deflate-ventiel' en de compartimenten met het dons. We konden het matje nog wel leeg laten lopen, maar dan moesten we wel steeds veertjes plukken. Ongelooflijk overigens hoeveel van dat spul in zo'n matje zit. Onze omgeving leek soms net op een kippenboerderij. De veertjes deden we wel zoveel mogelijk in een zakje, die we daarna dan weggooiden, maar het is zo licht......

Ik heb nog geen contact opgenomen met de Zwerfkei, maar ik ben benieuwd wie hier nog meer last van heeft.

Overigens is 1 van de andere (kleinere) matjes ook lek. Het lukt me alleen niet op te sporen waar het lek zit. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Riep ik een tijdje geleden nog dat wij al 2 jaar problemeem-vrij waren.....
Nu is er ook eentje bij ons lek. Dit weekend lag Douwe beide ochtenden op de harde ondergrond in Groningen/Drente. We hebben hem in bad gehouden maar kunnen geen gat ontdekken. Toch was hij vannochtend weer leeggelopen.

Is dit een gevalletje garantie en moeten we terug naar de Zwerfkei?
Ook wordt ik nu onzeker over mijn andere matje. Over een anatal maanden gaan we weer de woestijn in en hoe groot is de kans dat mijn matje ook dit mankement krijgt? Lekker handig! Omdat deze lichting matjes dus kennelijk met problemen kampt wil ik eigenlijk opteren vor twee nieuwe matjes. Zou dat werken?

Ze hebben maar liefst vijf jaar garantie http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf
De lekke mat van abennen was dus een nieuwe versie met de ingebouwde pomp. Ook wij hebben een probleem gehad met die las op de naad van de pomp. Ik heb overietgns de stellieg indruk dat de problemen allen amar vorkomen bij de donsgevuide matten, en niet bij de matten met synthetisch materiaal. Ik kan me daarvan geen enkele bericht op het web herinneren. Misschien komen die vanwege het andere materiaal wel uit een andere Chinese fabriek. Ik weet het echt niet.
Wim
De lekke mat van abennen was dus een nieuwe versie met de ingebouwde pomp.
Dat is niet helemaal waar:
De mat met ingebouwde pomp is wel stuk (veertjes in deflate-ventiel), maar niet lek.
De lekke mat betreft een mat waarvan de opbergzak als pomp dient (gekocht in 2008)
Die van ons is er ook een met opblaaszak en veren.
Helaas moet ik melden dat ook mijn twee jaar oude exped synmat (geen dons dus) met ingebouwde pomp sinds afgelopen vakantie steed sneller leeg loopt, en inmiddels elke nacht bijgepompt moet worden :evil: . Ik kan geen lek ontdekken, en vermoed dan ook dat het op een of andere manier via het interne ventiel gebeurt.
Steeds meer Exped-problemen komen boven water drijven... Ik heb ze niet geteld, maar het lijkt er op dat het percentsgewijs boven het retourgemiddelde ligt... :roll:
Bestaat er een goed alternatief voor dat heerlijk maar kwestbare matje?
Mischien dat de zwerfkei ons dat alternatief wil geven.
Blanche schreef:Bestaat er een goed alternatief voor dat heerlijk maar kwestbare matje?
Mischien dat de zwerfkei ons dat alternatief wil geven.
Misschien de Exped Synmat zoal Wim al schreef. Die ligt net zo lekker en is ook heel warm. Maar is ietsje goedkoper dan de dons.
Blanche schreef:Bestaat er een goed alternatief voor dat heerlijk maar kwestbare matje?
Mischien dat de zwerfkei ons dat alternatief wil geven.
Blanche

ik hoor graag hoe dat afloopt, ben namelijk ook een nieuw matje aan het overwegen...
jimvdberg schreef:
Blanche schreef:Bestaat er een goed alternatief voor dat heerlijk maar kwestbare matje?
Mischien dat de zwerfkei ons dat alternatief wil geven.
Misschien de Exped Synmat zoal Wim al schreef. Die ligt net zo lekker en is ook heel warm. Maar is ietsje goedkoper dan de dons.
Dank je Jim maar een paar antwoorden hierboven staat een synmat met dezelfde problemen.

Blanche

ik hoor graag hoe dat afloopt, ben namelijk ook een nieuw matje aan het overwegen...
Blanche schreef:Bestaat er een goed alternatief voor dat heerlijk maar kwestbare matje?
Mischien dat de zwerfkei ons dat alternatief wil geven.
Haike schreef:Blanche ik hoor graag hoe dat afloopt, ben namelijk ook een nieuw matje aan het overwegen...
Ik hou je op de hoogte via dit draadje!
Blanche schreef:Dank je Jim maar een paar antwoorden hierboven staat een synmat met dezelfde problemen.
Ja nu zie ik het, jammer. Er zijn meer merken dan Exped en Thermarest, maar hier op dit forum hoor je daar weinig over.