Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veel rek in mijn ketting - Rohloff - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Veel rek in mijn ketting - Rohloff

Leon schreef:Bedenk dat de meeste troep aan de buitenkant zit, waar het voor kettingslijtage geen kwaad kan.
Leon

Heel goed, daar raak je de kern van deze materie leon.

Product manager van SRAM zegt:

"Cleaning of chains. The reason why we do not suggest leaving chains in a solvent tank is because it takes out all the lube between the pin and the inner plates. If we could make sure that people would then use a liquefied grease, then let it cool, we might suggest that people clean chains in a solvent tank. This is how we do it at our factory. We recommend that the user use cleaners that only attack the outer surfaces :idea: of the chain to take away the dirt and grime then re-lube. I personally have only used a rag to clean my chains for years and stay away from solvent tanks and jet washers. It's cheaper to replace a 10-15 dollar chain than it is to replace a Ti cog set and an XTR chainring set! "

Dat waren dus Sram(= o.a. good old Sedis) en Rohloff. Verbaas je niet als over een maand iemand hier zegt dat zonnebrandolie uiteindelijk het beste werkt, na ketting-reiniging door 2 x over de ketting te plassen, + 3 weesgegroetjes, er daarna siliconen er over :D . Dat deed zn opa ook en die is 96 geworden.

Verder wel een aardig stukje voor ketting-maniakken:

http://www.ctc.org.uk/resources/About_t ... achain.txt

Kan ik een 1/8" singlespeed ketting gebruiken voor een Rohloffnaaf??

Op de website van Rohloff staat:

" All 1/2"x1/8" bicycle chains are compatible with the Rohloff SPEEDHUB 500/14 sprockets.
However, these thicker chains are by no means stronger and not recommended for use with the Rohloff SPEEDHUB 500/14. "

Waarom is het ' not recommended ' ???

Froggy schreef:Kan ik een 1/8" singlespeed ketting gebruiken voor een Rohloffnaaf??

Op de website van Rohloff staat:

" All 1/2"x1/8" bicycle chains are compatible with the Rohloff SPEEDHUB 500/14 sprockets.
However, these thicker chains are by no means stronger and not recommended for use with the Rohloff SPEEDHUB 500/14. "

Waarom is het ' not recommended ' ???
Ze zijn inwendig breder, dus hebben ze veel speling op de dunne kransjes
Ze zijn ( als het bussenketting is) lastiger te smeren

Waarom worden zan dan wel nog gebruikt op baanfietsen etc? Zulke kransjes en tandwielen zijn inderdaad breder, maar waarom dan nog?
Wim

Wim schreef:Waarom worden zan dan wel nog gebruikt op baanfietsen etc? Zulke kransjes en tandwielen zijn inderdaad breder, maar waarom dan nog?
Wim
Traditie
De dikke tandwielen zijn sterker en stijver
De ketting is minder elastisch
Handige sluitschakels met boutjes
Kewl ;)

Kortom, het zou een goed plan zijn als de Rohloff sprockets breder waren, toch?
Wim

Wim schreef:Kortom, het zou een goed plan zijn als de Rohloff sprockets breder waren, toch?
Wim
Een busloze ketting is beter bestand tegen vuile omstandigheden en eenvoudiger te smeren.

m-gineering schreef:
Een busloze ketting is beter bestand tegen vuile omstandigheden en eenvoudiger te smeren.
Toch leuk om te lezen wat Rohloff daar over zegt: ( en om te constateren dat dit overeenkomt met Martens woorden)

Wie soll die Kette am besten geschmiert werden?
Alle modernen Schaltungsketten (8- bis 10-fach, Campa, Shimano, Sachs und Rohloff S-L-T 99) bestehen aus vier Einzelteilen je Kettengelenk: ->Außenlasche, Innenlasche, Bolzen, Rolle.

Diese Bauweise unterscheidet sich damit von der traditionellen Kettenbauweise, bei der auch noch eine Hülse als wichtiges Bauteil vorkam. Diese inzwischen an modernen Fahrrädern nicht mehr aktuellen Hülsenketten müssen zwischen den Laschen geschmiert werden, damit das Schmiermittel bis ins Kettengelenk gelangt. Schmierte man hingegen auf der Kettenrolle kam kein Öl ins Innere, da die beiden Innenlaschen zusammen mit Hülse und Rolle eine Einheit bildeten. Bei den oben erwähnten modernen, flexiblen = hülsenlosen Schaltungsketten erfolgt die Schmierung über die Rollen.

Wichtig ist, dass die Kette hinterher einige Male durchgedreht wird, damit der Schmierstoff in das Innere gelangt. Danach die Kette abwischen, damit dort kein Staub anhaften kann. Die Kettenreinigung sollte mit einem ölgetränkten Lappen erfolgen. Bei starker Verschmutzung ggf. vorher mit Wasser reinigen.
Bitte keine Ketten-Reinigungsflüssigkeiten oder Lösungsmittel verwenden. Schmutzpartikel im Kettengelenk sind kaum zu entfernen. Für die optimale Kettenpflege empfehlen wir Oil

http://www.rohloff.de/de/info/faq/faq_d ... index.html

Discussie over smeren op TOUR is ook zeer infomatief ( en altijd leuk om te zien hoe die Duitsers lekker tegen elkaar te keer gaan, maar ze komen daardoor wel steeds snel ter zake!!):

http://forum.tour-magazin.de/showthread.php?t=152824

Krijg overigens steeds meer sympathie voor Duitsers.
Wel eens naar de daken in Duitsland gekeken en geschrokken :oops: ?
Kijk eens naar deze documontaire, rechts boven video :idea: aanklikken in :

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht ... /40025880/

Zo, nu kom je deze gure November dag wel door, en met plezier.