Een mooi initiatief en een mooie discussie.
Persoonlijk geloof ik niet dat een subsidie op fietsen zal leiden tot meer fietskilometers. Dan zul je de fietskilometers zelf moeten subsidiëren, maar hoe?? En dan ook nog alleen de fietskilometers die autokilometers vervangen. Nee dat wordt niets.
Waar ik wel in geloof is in betere voorzieningen, bv. (gratis) de fiets in de trein, hogesnelheidsfietspaden, dus zonder obstakels en betere en meer fietsenstallingen.
Ook geldt het principe "jong geleerd, oud gedaan". Stimuleer dat kinderen op de fiets naar school gaan, ontmoedig de aanschaf van een brommer (belasting?)
Nog een paar puntjes uit de voorgaande discussie.
De eerste privatiseringsgolf vond al in het tijdperk Lubbers plaats. De paarse kabinetten hebben die trend doorgezet en door het CDA zijn ze bepaald niet afgeremd...
Goedkoop of gratis openbaar vervoer leidt niet alleen tot meer verplaatsingen, maar vooral toch tot andere verplaatsingen. Het voorbeeld van Hasselt heeft laten zien dat wel degelijk een belangrijke groep automobilisten de bus is gaan nemen.
Ten slotte nog dit. Een brief schrijven is misschien een begin, maar toch ook een vrij gemakkelijk en waarschijnlijk weinig effectief middel om iets te bereiken. Het valt bijvoorbeeld op dat er in Nederland geen critical mass beweging is, althans ik heb er nog niet over gehoord en ook niet gezien op deze website:
http://critical-mass.info/international.html#europe