Leon schreef:Leopard schreef:De winkelier die garantie verschaft??? Blijkbaar ken je er helemaal niets van. Je moet misschien eens garantiebepalingen lezen.
Rustig maar.... Ik vermoed dat er hier een verschil is tussen Nederland en België. Zoek eens in .nl op consumentenrecht en je wordt overstelpt met duidelijke uitleg uit onverdachte bronnen. (
dat de consument met de winkelier te maken heeft , en niemand anders)
Dus opgepast als je iets in België koopt dan maar?
Leon
Ik kan je geruststellen : we moeten in België niet méér oppassen dan in NL als we iets kopen
.
De klant heeft met de winkelier te maken, ja zeker.
Maar de productgarantie wordt door de fabrikant gegeven, niet door de winkelier.
Zelfs als je winkelier ermee stopt of failliet gaat, blijven de productgarantiebepalingen van kracht. Je moet die dan wel via een andere verdeler/winkelier afdwingbaar maken, want dat is wat verreweg de meeste fabrikanten van consumptiegoederen voorschrijven.
Dergelijke productgarantie is zelfs meestal Europees afdwingbaar.
Als ik een Koga koop in Mechelen, en daarna naar Groningen zou emigreren, kan ik daar bij de lokale dealer terecht voor de garantie op zo'n Koga. Die mag vloeken als Turk, maar dat gaat geen zoden aan de (moer)dijk zetten
, hij zal de productgarantie moeten honoreren.
M.a.w. : de manier waarop roadster de relatie klant-winkelier-fabrikant voorstelde met name over het juridische, is inderdaad onjuist.