Additionally, paste this code immediately after the opening tag: combipedalen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

combipedalen

Goed lezen. Ik schreef dat ik met deze schoenen op de tandem precies hetzelfde probleem had, ook al reed ik daar zonder plaatjes. Met gewone schoenen heb ik op de tandem nooit problemen gehad. Ik gebruik nu plaatjes met maximale float, dus ook daar valt niet veel te winnen. Wat ik wel gedaan heb (op advies van een amerikaanse brevetrijders site), is de plaatjes wat verder naar achteren monteren. Als je aanzet wordt de onderkant van je voet zo iets minder opgerekt. Dat had wel enig effect, en de conclusie zou dus kunnen zijn dat de zool niet stijf genoeg is. Maar met gewone schoenen heb ik dit nooit gehad, en evenmin met ouderwetse fietsschoenen voor toeclips. Een beetje surfen leerde me dat dit een klacht is die vaker geuit wordt over Shimano schoenen.
Wim

Als ik het dus goed begrijp, zijn shimano dingen het best om een berg mee op te fietsen, en toeclips gewoon om geen extra fietsschoenen mee te hoeven nemen. Zijn er nog voordelen aan de shimano pedaal, ik bedoel makkelijker uit te klikken dan de toeclip, in de bocht wanneer je de toeclips niet aan hebt.

Ik overweeg gewone brede pedalen aan te kopen, maar dan heb ik natuurlijk niet het dubbele effect van de toeclips of dat shimano produkt. omdat ik wel gewone schoenen aan wil.

Verder heb ik ook wel eens zo een banden gezien die over de pedalen liepen en waar je je voet dus in moest steken, leek wel op toeclips.

Ik heb geen van allen ooit in de praktijk getest, maar ik kwam in het heuvelrijke ommeland weleens te kort, dat ik niet genoeg kracht ontwikkelde en moest afstappen. Ik had natuurlijk enkel slecht sluitende sandalen, aan en bij, die bij elke heuvel bijna omklapten. Daar wil ik dus zeker iets aan doen. Sandalen met gesloten tip en 2-3 sluitingen. Maar kun je daar bvb mee in toe clips, of is dat enkel met gesloten schoenen.

Veel vragen, voor mij is uit voorgaande antwoorden geen echt duidelijk antwoord naar voor gekomen.

En iedereen zweert bij de manier waarop hij al jaren fietst, passend bij zijn/haar stijl van fietsen.

Mijn stijl van fietsen is niet competitief, maar bergop/wind tegen helpen soms alle beetjes.

Liefst draag ik sandalen, en die waterdichte sokken, de sandalen die ik van de zomer aan had, waren halve schoenen, alleen sloten ze niet stevig,

Bij minder zomerweer, goed doenbaar. Alleen had ik graag in de winkel al gemerkt dat de sluiting zo los kwam.

Verder zie je tegenwoordig amfibie schoenen, een kruising tussen sportschoen, sandaal en outdoorschoen, dat lijkt me wel wat, maar moest zo een ding dan ook nog eens als halve fietsschoen kunnen dienen, dat zou het helemaal zijn.

Willem

wwwillem schreef:Als ik het dus goed begrijp, zijn shimano dingen het best om een berg mee op te fietsen, en toeclips gewoon om geen extra fietsschoenen mee te hoeven nemen. Zijn er nog voordelen aan de shimano pedaal, ik bedoel makkelijker uit te klikken dan de toeclip, in de bocht wanneer je de toeclips niet aan hebt.
toeclips op een vakantiefiets zijn een ramp. Ze schrapen over de grond, je moet ze altijd eerst omrollen, als je op een helling probeert weg te rijden trap je ze plat enz enz.

Ik overweeg gewone brede pedalen aan te kopen, maar dan heb ik natuurlijk niet het dubbele effect van de toeclips of dat shimano produkt. omdat ik wel gewone schoenen aan wil.

Verder heb ik ook wel eens zo een banden gezien die over de pedalen liepen en waar je je voet dus in moest steken, leek wel op toeclips.
powergrips. Nadeel is dayt je ze op lengte moet maken voor een bepaalde schoen. Wil je met je dikke bergschoenen fietsen moet je eerst sleutelen
[/quote]

Hoi!

Ik gebruik zelf die powergrips. Ze hebben het voordeel dat je ze met alle types schoenen/sandalen kan gebruiken (de XL-versie) dus zowel mijn lompe categorie c-d schoenen maar ook mijn sandalen en nette schoenen. Maar het heeft helaas zoals m-gineering al opmerkte ook een nadeel: het verstellen van de bandjes voor verschillende schoengroten gaat niet zo snel want je moet een beetje sleutelen.

Maar ik had ze op mijn reis niet willen missen hoor, en na 14.000km zijn ze nog steeds ok :-)

Fiets de wereld (met powergrips),
Whisky