Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ultralight kamperen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

ultralight kamperen

210 berichten

Hmm, een verschil van zo'n 12 kilogram is toch wel veel. Bijna het dubbele... Ook al heb ik nog geen keukenweegschaal om het allemaal te wegen.
Maar ik begrijp ook dat Jim nog niet het normale eten wat hij dagelijks koopt erbij telt. En 2 liter water vind ik altijd wat weinig, aangezien ik veel drink en zweet.
Enfin, ik denk dat de verschillen erin zitten door de gebieden waar ik soms doorheen trek: minder winkels etc.

Ik heb daarom ook alleen al aan eten en drinken 8100 gram staan, ipv. 900... Daarbij heb ik wel 4 liter water, en Jim neemt onderaan toch 2 liter mee. Dat verkleint het verschil weer, maar het blijft groot.
Een spiegelreflex en een videocamera (600gr. incl lader?) is ook een aanzienlijk verschil van zo'n 1800 gram... Maar een langere reis wil je toch lang na kunnen genieten.
Verder is met name de tent een verschil. Ik zit i.v.m. enig gewenst comfort (zwakke onderrug) toch al gauw aan de 2 kg. Maar misschien toch die van 3 kg maar eens meenemen op de volgende reis...

Enfin, toch niet zo verkeerd, zeker inachtnemend dat ik een gewicht voor eten en drinken heb ingevuld wat tijdens een langere reis (maanden/jaren, ook erg hoog en woestijn en jungle, dus koud en warm en desolaat) toch wel gemiddeld in de tas zal zitten.

jimvdberg schreef:Wat betreft gereedschap heb ik een mooie kleine box, klik hier, met imbussleutels, kettingpons, (echt eentje die heel goed werkt), bandenplakset en nog meer. Voor mij voldoende.
Ziet er handig uit. Maar ik zou zelf enkele dingetjes willen veranderen aan zo'n doosje. Is daar ruimte voor bij dit doosje?

Ik denk ter verandering andere kettingpons (staal!), kleine kruiskop erin, NBT II erin, pedaalsleutel erbij, en Power Links voor de ketting. Zou daar genoeg ruimte voor zijn?

Robertjan schreef:Ziet er handig uit. Maar ik zou zelf enkele dingetjes willen veranderen aan zo'n doosje. Is daar ruimte voor bij dit doosje? Ik denk ter verandering andere kettingpons (staal!), kleine kruiskop erin, NBT II erin, pedaalsleutel erbij, en Power Links voor de ketting. Zou daar genoeg ruimte voor zijn?
Deze toevoegingen vallen reuze mee en zijn heel slim, dus daar hoef je zeker niet op te bezuinigen, integendeel.
Kettingpons: een kettingpons heb je niet vaak nodig. Er zit echt een goede in het doosje, maar je kan altijd iets anders daarvoor in de plaats meenemen. Kruiskop: dat zal je apart mee moeten nemen. Voor NBTII is wel plek. Pedaalsleutel neem je apart mee (staat ook op mijn bagagelijst apart). Powerlinks kunnen weer wel in het doosje.
jim

Ik zit naar winter isojasjes te kijken.
De eerste keus die je moet maken is dons of synthetisch.
Dons is lichter en draagt heerlijk maar kan helaas slecht tegen vocht.

@stijn (en ook anderen)
Gebruik je je donzen jack ook voor het fietsen?
Is dit niet veel te warm?
Wordt het niet vochtig?
Gebruik je ook een donzen broek?

Ik zou aan de volgende methode denken (is tegenwoordig altijd mijn advies, en is ook hoe ik het aanpak):

Tijdens fietsen
1e laag: thermo-ondergoed (sportondergoed van kunststof, in verschillende diktes).
2e laag: stretchfleece, zoals Powerstretch en vergelijkbare materialen.
3e laag: dunne fleece, 100 grams kwaliteit (is niet precies 100gr./m2, maar ik bedoel dus een dunne).
4e laag: winddicht, waterdicht ademend jack (eVent ademt het beste, nieuwe Gore-Tex komt dicht in de buurt).

Tijdens pauzes en na het fietsen kan dan het donsjack aan. Meestal ben je niet blij om na het fietsen in de regen buiten te zijn. Vandaar dat ik zelf voor dons gekozen heb: het blijft op locatie ook droog. Het enige zou kunnen zijn dat ik een pauze heb in de regen. Punt is dan dat lang stilstaan sowieso niet prettig is, en ik waarschijnlijk niet eens het donsjack aantrek, want omdat het regent is het ook vrijwel altijd niet vreselijk koud. Want dan sneeuwt het immers (ik weet het: regen en 3 graden voelt kouder dan -5 en een lekker zonnetje zonder wind).
Ik heb er ook geen problemen mee om donzen uitrusting in de stromende regen waterdicht mee te nemen in m'n tassen, alsmede geen problemen ermee om het droog te houden bij het in- en uitpakken.

Hoi,

Hoeveel je aandoet, hangt denk ik af van hoe hard je je in spant. Ik vindt dat een laagjes system voor fietsen beter werkt, ik hou er bijvoorbeeld van om met een body warmer te fietsen. En in uitzondering fiets ik ook met met een donsjas onder een goretex jas. Maar dit soort kombinaties verschillen van kledings stuk to kledings stuk. Tussen synthetisch en dons is maar marginaal verschil tegenwoordig, dus koop iets wat goed past, licht en warm is. PHD maakt ook hele mooie synthetisch gevulde jacks, die ik ook uit ervaring kan aanbevelen.

Groet,

Stijn

Ik vraag me af of die tent van Jim bruikbaar is voor 2 personen? Is het de Laser of de Laser Competition (Laserlite is dacht ik een eerdere versie hiervan). De Laser is 95cm breed en wordt voorgesteld als bruikbaar voor 2 personen. En is de binnendeur met gaas?

Die Terra Nova Laser van Jim is duidelijk een eenpersoons model. Zie http://www.terra-nova.co.uk/epages/terr ... /Catalog/3 voor de specificaties van de huidige modellen, met nu ook (piepkleine) tweepersoonsmodellen in deze stijl. Er zijn namelijk inmiddels van Terra Nova heel wat varianten op dit model. Vergeleken met de Hilleberg Akto zijn de Terra Nova tenten duidelijk lichter, maar ook krapper, kwetsbaarder en minder comfortabel. Ook geven zeker de lichtste modellen duidelijk minder bescherming in echt slecht weer.
Maar: het zijn zeker hoogwardige producten in een heel specifieke niche van de markt. Voor mij persoonlijk (maar dat is echt heel persoonlijk) ligt de ondergrens van betrouwbaarheid, ruimte en comfort voor een persoon bij bijvoorbeeld een Hilleberg Akto, en voor twee personen bij een Hilleberg Nallo. Ik kampeer ook graag in slecht weer.
Wim

Ik heb al een vergelijking gevonden tussen de Hilleberg Akto en de Terra Nova Laser. http://www.outdoorsmagic.com/forum/foru ... 012/V/8/SP

Het kleine tweepersoonsmodel is trouwens door een aantal gebruikt in barre winterse omstandigheden. De Akto is ook al wel eens een keer gebruikt als tweepersoonstent maar dat is me toch net te krap.

Namaste!

Ik ben tijdens de afgelopen maanden aardig wat wat ultralights tegengekomen maar die hadden het dan ook ULTRAKOUD en ULTRA oncomfortabel in vooral de Pamir en Tibet. Reden: bespaard op kleding en reserveonderdelen :-/ Dus dek je zelf goed in en bespaar niet op de verkeerde dingen :-) Een paar kilootjes meer (brander, slaapzak, tent) kunnen je leven redden. Maar voor in meer geciviliseerde gebieden met hotels is ultralight echt ideaal!

Fiets de wereld (ben nu in Arambol, India) met 25kg,
Wisky

@Wisky
Helemaal mee eens.

Wat geeft die paar kilo extra nou helemaal?

Mijn ervaring is dat als een ultralight met je meefietst de tocht op zo iemand afgestemd gaat worden: vooral niet teveel op grote hoogten slapen, of liefst helemaal niet in een tent.

Als je wilt fietsen met zoveel mogelijk vrijheid moet je die vrijheid niet inleveren voor wat gewichtsbesparing.

(En als je al aan gewichtsbesparing wilt doen, moet je natuurlijk vooral bij je eigen gewicht beginnen en niet bij dat van de bepakking.)

Ik probeer steeds alles in twee tassen te proppen, dat bespaart niet alleen gewicht, maar vooralvolume. Ik rij liever zonder voortassen en een stuurtas gebruik ik ook niet. Een Tent, slaapmat en/of slaapzak kun je wel op de bagagedrager binden. IK vind het veel prettiger sturen. Gewicht vind ik niet zo erg, maar klein volume betekent bijna altijd automatisch een laag gewicht. In de zomer veel kou gehad in de pyreneëen. In een vallei met al die schaduw en dan enkel een zijden lakenzak was wel bibberen :).

De Terra Nova Lasers worden verkocht met het predicaat dat ze niet waterdicht zijn. Dat was voor mij echt de afknapper. Ik heb diverse malen de on aangename revaring gehad te kamperen in een lekkende tent, en daar pas ik tegenwoordig voor. Ik heb uiteindelijk de Akto gekocht. Waarvan het gewicht na enige modificatie nu 1470gr is. Mijn Terra Nova Solar, was een fantastisch tentje, begon helaas op te raken. Ik heb ook een Nallo 2 gehad, maar die was voor een persoon te groot en te zwaar, net iets minder dan 2 kilo.

Groet,

Stijn

Hallo Stijn, ik ga zelf een nieuw tentje kopen voor solo-gebruik en zit erg te twijfelen tussen de Akto en de Nallo 2. Ik was eens benieuwd, waarom vond jij de Nallo 2 te groot en zwaar? Het is precies mijn dilemma, op zich is het maar iets van 700 gr. (toch?) verschil en op ca. 20 kg. bagage is dat zo'n 3% van het bagage-gewicht. Inclusief fiets (ca. 15 kg.) en gebruiker (70 kg.) nog veel minder natuurlijk, procentueel gezien.
Maar ja, 700 gr. is mooi wel bijna een gevulde bidon, om maar iets te noemen. Heb je wel eens een regenachtige dag in de Akto moeten bivakkeren? Hoe was dat?

stijn de klerk schreef:De Terra Nova Lasers worden verkocht met het predicaat dat ze niet waterdicht zijn. Dat was voor mij echt de afknapper. Ik heb diverse malen de on aangename revaring gehad te kamperen in een lekkende tent, en daar pas ik tegenwoordig voor. Ik heb uiteindelijk de Akto gekocht. Waarvan het gewicht na enige modificatie nu 1470gr is. Mijn Terra Nova Solar, was een fantastisch tentje, begon helaas op te raken. Ik heb ook een Nallo 2 gehad, maar die was voor een persoon te groot en te zwaar, net iets minder dan 2 kilo.

Groet,

Stijn
Alle tenten die je noemt hebben gesiliconiseerd nylondoek, met een dubbele kapnaad gestikt. Wat dat beteft geen verschil. De dikte van het doek en het aanbrengen van de coating kan verschillen, maar in principe zijn ze allen net zo lek :D.

Wel is het zo dat de afgelopen 4 jaar er (gehoord van winkeleigenaar) nogal veel klachten op Terra Nova-tenten waren. Waar die klachten over gingen weet ik echter niet. De betreffende winkel is sindsdien overgestapt op Lightwave in plaats van Terra Nova.

M. schreef:Hallo Stijn, ik ga zelf een nieuw tentje kopen voor solo-gebruik en zit erg te twijfelen tussen de Akto en de Nallo 2. Ik was eens benieuwd, waarom vond jij de Nallo 2 te groot en zwaar? Het is precies mijn dilemma, op zich is het maar iets van 700 gr. (toch?) verschil en op ca. 20 kg. bagage is dat zo'n 3% van het bagage-gewicht. Inclusief fiets (ca. 15 kg.) en gebruiker (70 kg.) nog veel minder natuurlijk, procentueel gezien.
Maar ja, 700 gr. is mooi wel bijna een gevulde bidon, om maar iets te noemen. Heb je wel eens een regenachtige dag in de Akto moeten bivakkeren? Hoe was dat?
Ik ben Akto gebruiker sinds iets van 1996. In alle omstandigeheden (IJsland, Italie, Spanje, Noorwegen, Wind, Hitte, regen en kou) stond deze tent als een huis en heeft nooii een druppel gelekt. Ook niet toen ik vorig jaar 3 weken (!) regen heb gehad in Andalusie. De hele dag en nacht drie weken lang alleen maar regen. De akto liet geen druppel door. Natuurlijk wordt dan alles op een gegeven moment klam, dat spreekt voor zich. Maar aan de Akto heeft het nooit gelegen. Toen ik deze herfst zo stom was om een hete pan op het grondzeil te zetten (stom, stom, stom!) smolt er een gat in het grondzeil. Het klinkt raar maar na elf jaar trouwe dienst voelde ik me schuldig dat ik hem in Avignon achter heb moeten laten. Ik had echt het gevoel dat ik hem in de steek liet waar hij mij altijd trouw zijn diensten had bewezen.

Na dit voorval heb ik geen seconde getwijfeld of ik weer een Akto zou nemen. Andere tenten zullen ook heus goed zijn, maar de zekerheid die de Akto biedt is wat mij betreft onovertroffen en zijn geld dus meer dan waard.

Rolf

s0lar schreef:Ik heb al een vergelijking gevonden tussen de Hilleberg Akto en de Terra Nova Laser. http://www.outdoorsmagic.com/forum/foru ... 012/V/8/SP

Het kleine tweepersoonsmodel is trouwens door een aantal gebruikt in barre winterse omstandigheden. De Akto is ook al wel eens een keer gebruikt als tweepersoonstent maar dat is me toch net te krap.
Denk ook eens aan een Vaude hogan ultra light.
Licht en warm. Helaas is op ventilatie bespaart. Hierdoor is ie minder comfortabel in de warmte. Er is een één en twee persoons versie.
De twee persoons kan alleen voor geliefden die van weinig ruimte en gewicht houden.
Windvast en waterdicht is ie zeker. Maar kookruimte o.i.d. is er niet.



Afbeelding

Groeten,

John.

Hoi M,

Ik ben niet zo groot, dus wellicht dat de Akto mij daarom beter past dan de Nalo 2, vandaar ook dat ik een beetje op het gewicht van alles moet letten.

Ik kwam deze vergelijking tussn de Laser en de Akto tegen:
http://www.backpacking.net/contribution ... o=&fpart=1


Groet

Stijn
Ik heb net een nieuwe tent gekocht met een prima gewicht voor de ruimte. Namelijk 2,75 kilo voor een ruime tent voor 2 met ruime voortent waar je in kan koken.
Echter....de bijgeleverde foodprint weegt maar liefts 6 ons!! :( Het gaat om de Hilleberg Nallo 3 GT.
Je hebt je tent gekregen, 6 ons, is dat 300 jullie.

Nee je hebt je tent gekregen?

Net voor het weekend.

Nu ja leuk voor je.

Groeten,

Willem