Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velgslijtage - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Velgslijtage

Jan Eleveld schreef:
En leer jezelf aan om in het vervolg voor 95% vóór te remmen :wink:
Wat is hier lollig aan? Het kan levensgevaarlijk zijn.
Remmen doe je meestal met je voorwiel...

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 674&hilit=

Rem je meestal en vooral met je achterwiel dan doe je jezelf tekort...

Groeten
Eric
Zie ook Sheldon Brown...
Matthie9000 schreef:En leer jezelf aan om in het vervolg voor 95% vóór te remmen :wink:. Het achterwiel is al meer werk om goed (om) te spaken en gezien het achterwiel (velg) veel meer krachten te verduren krijgt is het niet je voorkeurswiel om te verslijten :D.
Daar zou ik begafwaarts toch maar niet te veel over nadenken en theoretiseren :wink:
Bob ten Have schreef:
Matthie9000 schreef:En leer jezelf aan om in het vervolg voor 95% vóór te remmen :wink:. Het achterwiel is al meer werk om goed (om) te spaken en gezien het achterwiel (velg) veel meer krachten te verduren krijgt is het niet je voorkeurswiel om te verslijten :D.
Daar zou ik begafwaarts toch maar niet te veel over nadenken en theoretiseren :wink:
Ik ga momenteel niet bergafwaarts (itt dit topic :D).
fsap schreef:Dat is een leuke. De slijtagegroef op de afbeelding van Leon zit dus op een geheel andere plek dan op de vage foto en ook mijn vorig jaar gekochte SP19's (die dus overeenkomen met de vage foto).
De plek op Leon's afbeelding lijkt me ook niet handig en een echte velgverzwakking voor strak opgepompte brede banden.
Volgens mij zou de groef juist bij de tunnels moeten zitten.
Wat is hier aan de hand?
Na alle off-topic toch nog even over de vraag over de slijtageindicator van Luc:
De afbeeldingen die Leon plaatste (van de Exal.be site neem ik aan) zijn dus heel anders dan de echte velgen van Luc en mij. Kloppen die afbeeldingen op de Exal site wel? Ik zou graag weten hoe dat nou zit.

Frans
Matthie9000 schreef:En leer jezelf aan om in het vervolg voor 95% vóór te remmen :wink:. Het achterwiel is al meer werk om goed (om) te spaken en gezien het achterwiel (velg) veel meer krachten te verduren krijgt is het niet je voorkeurswiel om te verslijten :D.
Op zich klopt dat wel, maar vermeld er dan wel bij dat je achter moet beginnen met remmen... :D
Waarom zou je achter moeten beginnen met remmen?
Bijna altijd puur op voorrem werkt goed hoor.
Lasse schreef:Waarom zou je achter moeten beginnen met remmen?
Bijna altijd puur op voorrem werkt goed hoor.
Ik ga het niet weer allemaal uitleggen, het staat hier ergens allemaal al...
Haike schreef:Ik ga het niet weer allemaal uitleggen, het staat hier ergens allemaal al...
+1
Alleen op voorrem werkt goed, behalve als je van het vlakke, van het asfalt en/of van het droge afgaat. Kortom: met alleen een voorrem heb je op vakantie in het buitenland geheid onverwachte pret.
Leon
Haike schreef:
Matthie9000 schreef:En leer jezelf aan om in het vervolg voor 95% vóór te remmen :wink:. Het achterwiel is al meer werk om goed (om) te spaken en gezien het achterwiel (velg) veel meer krachten te verduren krijgt is het niet je voorkeurswiel om te verslijten :D.
Op zich klopt dat wel, maar vermeld er dan wel bij dat je achter moet beginnen met remmen... :D
Dat vermeld ik er expres niet bij; voor nuances, diepgaande theorieën en persoonlijke meningen over hoe je moet remmen is genoeg (soms ongegronde onzin) te vinden op het internet :D.
Heeft een Exal SP19 velg een slijtage-indicator-? ->
Inderdaad ja, zoals reeds hier geschreven. iig de recente modellen van deze velg ebben zo'n indicatie groef in de zijkanten van de velg. Slijtage van en dergelijke alu velg die aan vervanging toe is kun je goed voelen en redelijk zien, de velgwand slijt agv het remmen en holt ligt uit daar van. Een zo versleten velg verzwakt hierdoor en zal in het ideale geval eerst slechts lokaal scheuren op de zijwand ter indicatie dat deze zeker aan vervanging toe is. Maar natuurlijk is het verstandiger om dit vóór te zijn, een slijtage indicator als een groef, met een contrastkleur, kan hierbij zeker helpen.