Het glijdt weer totaal af van het probleem dat Audrey stelde: op veel campings betaal je als solo-fietser evenveel, als een compleet gezin met een auto. Dat is gewoon niet eerlijk. Je kunt wel zeggen:"Ga dan maar naar naar een jeugdherberg of ga niet naar zo'n dure camping." Feit is dat veel wereldfietsers er voor kiezen om in een tent te slapen en je wordt vaak onderweg plotseling geconfronteerd met campings die dergelijke tarieven hanteren.
Ik vind toch dat we een persbericht moeten uitgeven, waarin we deze nadelige tarieven voor fietsers wereldkundig maken.
Op het komende kampeerweekend, volgende week Harskamperdennen kunnen we het daar verder over hebben.
Het persbericht is natuurlijk sterker als camping genoemd kunnen worden die ook voor fietsers een tarif forfait rekenen. Dus eenzelfde tarief voor een plaats voor een grote tent of caravan, incl auto', twee volwassenen en twee kinderen.
Hierbij breng ik de volgende campings in die mij onlangs een dergelijk tarief presenteerden.
Belgie
Camping Molenheide bij Houthalen-Helchteren, 22 Euro ( daar kwam nog een douchemuntje bij).
Camping Zivermeer. Mol, 21 Euro (ook kwam nog 50 Eurocent voor een douchemuntje bij)
Spanje
Camping Cañon de Río Lobos, Ucero, 18 Euro.
Camping Torremolinos, 16,50 Euro.
Camping Gabo de Gata, 15 Euro.
Estland
City Camping, Tallinn, 250 EEK (16,30 Euro), ook nog vies en onveilig. Mijn tent werd volkomen ingesloten door andere tenten. Elders in Estland betaalde ik 50 - 115 Eek voor een ruime en leuke camping in de natuur met goede en schone voorzieningen.
Finland
Op iedere Finse camping betaal je voor per tent, ongeacht of die groot of klein is en of je wel of geen auto naast je je tent zet. Prijzen tot 15 Euro. Met een Scandinavia campingkaart krijgt je meestal 2 Euro korting.
Wie heeft aanvullingen op deze lijst?
Ook graag ervaringen zoals Wil had bij camping Mont in Theux ( Belgie): 3,50 Euro extra pér fiets. Ik ben benieuwd wat ze daar per auto rekenen.