Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De NS en de liefde voor de fiets (?) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De NS en de liefde voor de fiets (?)

Daarom was dat zwaar bekritiseerde reserveren van fietsplaatsen tijdens de pandemie nog helemaal niet zo'n gek idee, op een aantal punten.
Flix schreef:
di 14 mei, 2024 15:02
Daarom was dat zwaar bekritiseerde reserveren van fietsplaatsen tijdens de pandemie nog helemaal niet zo'n gek idee, op een aantal punten.
Reserveren werkt alleen als het Duitse systeem wordt gehanteerd.: een genummerde plaats voor jouw fiets die voor jou wordt vrijgehouden en een rijtuignummer op jouw reservering dat ook duidelijk op het perron staat aangegeven. Zo dat je weet waar jouw deur komt.
Bert van Sprang schreef:
zo 28 apr, 2024 14:32
Op dit moment lijkt fietsvervoer mij voor NS nauwelijks rendabel,
Fietsvervoer is zeker niet rendabel, want zoals al geconstateerd neemt een fiets 3 zitplaatsen weg. Echter het draagt wel bij aan een mobiliteitssysteem met minder auto, dus het meenemen van de trein door NS zou zeker door de overheid gesubsidieer/afgedwongen moeten worden en dan moet het toch echt richting het Duitse systeem met een hele afdeling voor de fiets op een vooraf aangegeven plaats.


Ik denk dat fietsvervoer wel rendabel is. Oa. doordat mensen de fiets meenemen voor vaak plezierritjes en als de fiets niet meekan, gaan ze misschien met de auto, een fietsbus of gaan ze niet, dus krijgt de NS of andere treinvervoerder geld van de persoon en geld voor de fiets en vooral in een weekend of in 'niet-spits' is het juist prettig dat de trein ook gevuld blijft en is er heus plaats voor 3 fietsen per fietsplek en 3 personen.
Ik denk dat het een oplossing zou zijn als het meenemen van alle fietsen behalve vouwfietsen in IC’s verboden wordt. Dat ontlast die treinen van mogelijke vertragingen. In moderne sprinters is door de bouw van de trein vaak meer plaats en het dienstschema is ook gemoedelijker. Het ontmoedigt fietstoerisme buiten de regio.
De prijs van het fietskaartje staat ook niet in verhouding tot de ruimte die een fiets inneemt, zeker in snelle, drukke treinen en over grote afstanden.
Bert van Sprang schreef:
zo 28 apr, 2024 14:32
Echter het draagt wel bij aan een mobiliteitssysteem met minder auto, dus het meenemen van de trein door NS zou zeker door de overheid gesubsidieerd/afgedwongen moeten worden.
Ze hebben een beter alternatief bedacht en dat heet OV-fiets.
math schreef:
ma 20 mei, 2024 22:42
Ik denk dat het een oplossing zou zijn als het meenemen van alle fietsen behalve vouwfietsen in IC’s verboden wordt. Dat ontlast die treinen van mogelijke vertragingen. In moderne sprinters is door de bouw van de trein vaak meer plaats en het dienstschema is ook gemoedelijker. Het ontmoedigt fietstoerisme buiten de regio.
De prijs van het fietskaartje staat ook niet in verhouding tot de ruimte die een fiets inneemt, zeker in snelle, drukke treinen en over grote afstanden.
Fietsen in de trein zorgen nauwelijks voor vertraging. De ruimte voor fietsen in de trein is beperkt. Op de ruimte van vier klapstoeltjes kunnen met gemak vier fietsen. Behalve het volume telt ook het gewicht. Een racefiets weegt zeven kilo. Andere fietsen wegen 12 - 25 kilo. Een gemiddelde reiziger weegt snel 80 kilo. Een fietser betaalt behalve het fietskaartje ook voor een gewoon kaartje. Ik zie vaak passagiers met uit de kluiten gewassen koffers. Vaak worden deze geplaatst tussen vier stoelen in vis-a-vis optelling. Zodoende gaan vier zitplaatsen verloren. Koffers mogen gratis mee in de trein. Bij veel airlines betaal je tegenwoordig extra voor koffers.
Met een efficiëntere inrichting, zoals haken om de fietsen op te hangen, kunnen met gemak meer fietsen mee.
NS wil vouwfietsen juist aan banden leggen. Er zijn steeds grotere fietsen vouwbaar, zoals fatbikes. Er gaan maximum maten gelden voor de vouwfiets in opgevouwen toestand. Voor grotere vouwfietsen moeten volgens de plannen een fietskaartje worden gekocht. Vouwfietsen mogen niet meer op de plaatsen voor fietsen met een fietskaartje.
Flix schreef:
di 21 mei, 2024 00:25
Bert van Sprang schreef:
zo 28 apr, 2024 14:32
Echter het draagt wel bij aan een mobiliteitssysteem met minder auto, dus het meenemen van de trein door NS zou zeker door de overheid gesubsidieerd/afgedwongen moeten worden.
Ze hebben een beter alternatief bedacht en dat heet OV-fiets.
Appels met kokosnoten vergelijken.
OV-fietsen zijn een groot succes, maar deze zijn voor een ander doel: namelijk voor stadsritjes. Met de trein naar een station en het laatste stukje op de fiets. Een OV-fiets is ongeschikt voor een sportieve tocht op de racefiets of voor een vakantietocht met bagage.
In plaats van fietsen te verbieden, kun je eenvoudigweg aparte treinen voor fietsers laten rijden. "Veloexpress" is voor ons de oplossing!
Flix schreef:
di 21 mei, 2024 00:25
Bert van Sprang schreef:
zo 28 apr, 2024 14:32
Echter het draagt wel bij aan een mobiliteitssysteem met minder auto, dus het meenemen van de trein door NS zou zeker door de overheid gesubsidieerd/afgedwongen moeten worden.
Ze hebben een beter alternatief bedacht en dat heet OV-fiets.
NS heeft de OV-fiets niet zelf bedacht, ze wilden er in het begin niet eens aan: https://www.volkskrant.nl/volkskrant-ma ... oogle.com/
bert sitters schreef:
di 21 mei, 2024 12:50
Appels met kokosnoten vergelijken.
OV-fietsen zijn een groot succes, maar deze zijn voor een ander doel: namelijk voor stadsritjes. Met de trein naar een station en het laatste stukje op de fiets. Een OV-fiets is ongeschikt voor een sportieve tocht op de racefiets of voor een vakantietocht met bagage.
Bert van Sprang had het over het "mobiliteitssysteem met minder auto", en dat heeft met de ritjes te maken die jij beschrijft. Sportieve- en vakantietochten hebben weer weinig met het gehele 'mobiliteitssysteem' te maken, en wordt dus door betrokken partijen begrijpelijkerwijs anders aangevlogen.
Je kunt 'ons' wel belangrijk vinden, en dat zijn we ook best ;-) maar op het grote geheel zijn wij maar een niche.

@DaVinci: ik ken het verhaal en met 'ze' bedoelde ik ook niet per se de NS. Maakt ook niet uit wie het bedacht heeft, het is er nu en het is een groot succes en wordt door alle partijen omarmd.

(Edit: achternaam aan 'Bert' toegevoegd omdat in het gesprek 2 Bert-en meedoen...)
@Flix
"Mobiliteit is van vitaal belang voor het economisch functioneren van de samenleving en biedt mensen de kans om zich te ontplooien en te ontspannen," aldus het planbureau voor de leefomgeving.
Dus ook met de trein op weg naar een fietstocht of fietsvakantie valt onder mobiliteit. Fietsen in de vakantie heeft best een aardig aandeel. De meeste fietsen worden echter met de auto vervoerd. Als je de trein aantrekkelijker maakt voor de fiets, kan dat best helpen. In Frankrijk zijn bijvoorbeeld grote operaties in gang gezet. Nieuwe TGV's krijgen acht fietsplaatsen per treinstel. Vaak rijden deze gekoppeld. Bovendien kunnen tijdens de zomermaanden extra fietsplaatsen worden gecreëerd. De informatievoorziening in Frankrijk is fors verbeterd: war vind ik gemakkelijk mijn fietsplek in de trein.
Dat is een andere weg, dan het aantal fietsen in de trein trachten te beperken. Deze krampachtige beperking in Nederland leidt tot overlast in de weekeinden en de vakantieweken. Een tijd waarin onderwijsinstellingen gesloten zijn en er aanzienlijk minder woonwerk-verkeer is.
Een trendbreukscenario kan diverse alternatieven bieden, die kunnen leiden tot stukken meer dan niche.
Er viel in deze discussie ook de naam Sprinter. Juist in de nieuwste Sprinters de SNG en de Stadler is veel minder ruimte dan in de oudste serie Sprinters die nu op de rails rijdt: de SLT. In de SLT waren aanvankelijk nog veel meer fietsplekken, maar deze zijn verdwenen voor de inbouw van het invalidentoilet.
Je komt bijvoorbeeld niet met alleen maar Sprinters van Amsterdam naar Maastricht, want tussen Weert en Roermond rijden geen sprinters. Ook tussen Amersfoort en Apeldoorn rijden geen Sprinters.