@Flix
"Mobiliteit is van vitaal belang voor het economisch functioneren van de samenleving en biedt mensen de kans om zich te ontplooien en te ontspannen," aldus het planbureau voor de leefomgeving.
Dus ook met de trein op weg naar een fietstocht of fietsvakantie valt onder mobiliteit. Fietsen in de vakantie heeft best een aardig aandeel. De meeste fietsen worden echter met de auto vervoerd. Als je de trein aantrekkelijker maakt voor de fiets, kan dat best helpen. In Frankrijk zijn bijvoorbeeld grote operaties in gang gezet. Nieuwe TGV's krijgen acht fietsplaatsen per treinstel. Vaak rijden deze gekoppeld. Bovendien kunnen tijdens de zomermaanden extra fietsplaatsen worden gecreëerd. De informatievoorziening in Frankrijk is fors verbeterd: war vind ik gemakkelijk mijn fietsplek in de trein.
Dat is een andere weg, dan het aantal fietsen in de trein trachten te beperken. Deze krampachtige beperking in Nederland leidt tot overlast in de weekeinden en de vakantieweken. Een tijd waarin onderwijsinstellingen gesloten zijn en er aanzienlijk minder woonwerk-verkeer is.
Een trendbreukscenario kan diverse alternatieven bieden, die kunnen leiden tot stukken meer dan niche.
Er viel in deze discussie ook de naam Sprinter. Juist in de nieuwste Sprinters de SNG en de Stadler is veel minder ruimte dan in de oudste serie Sprinters die nu op de rails rijdt: de SLT. In de SLT waren aanvankelijk nog veel meer fietsplekken, maar deze zijn verdwenen voor de inbouw van het invalidentoilet.
Je komt bijvoorbeeld niet met alleen maar Sprinters van Amsterdam naar Maastricht, want tussen Weert en Roermond rijden geen sprinters. Ook tussen Amersfoort en Apeldoorn rijden geen Sprinters.