Voor mij wel, ja.
Dat je met een recht stuur meer controle hebt wanneer je in het bos een smal pad af dendert, wil ik wel geloven. Maar op een iets of wat serieuze afdaling op de weg ga ik onder in de beugels.
Voor mij wel, ja.
So what?
Denk je heus? Ik woon hier toch al een tijd en zal enkele duizenden keren een stevige afdaling hebben gereden. De keren dat ... misschien wel nul. Op vakantie gaat het om mindrr afdalingen, honderden. ... nul.
Ik woon hier nog lang niet zo lang, maar ondanks dat ik in mijn eigen tempo daal (en ik ga dus bijna nergens voluit) ben ik idd ook nog niet gepasseerd. Wel regelmatig zelf iets bijremmen omdat ik een tragere daler vanwege ander verkeer niet in kan halen. Ik heb het gevoel dat veel mensen bij de dunne-banden-brigade niet heel veel vertrouwen in hunzelf, hun remmen en/of hun banden hebben... je voelt de onzekerheid.
Toch gebruik je dat nog, bochten goed doorkijken is iets wat niet iedere fietser kan...
Ik weet wel zeker.
Ik ben een bange daler, dus voor de snelheid doe ik het niet. Ik ga op afdalingen onder in de beugels omdat ik me dan zekerder voel op fiets.willem.m schreef: ↑vr 21 mei, 2021 14:52Natuurlijk ga je vanwege minder luchtweerstand met de handen in de beugels en met zo min mogelijk remmen harder naar beneden, en zeker in langere afdalingen. Dat is een open deur.
De context van dit draadje is klimmen, en inmiddels afdalen, in Zuid-Limburg. Korte, vaak onoverzichtelijke wegen dus.
Verder krijgt niet iedereen er een kick van om zo hard mogelijk naar beneden te gaan, of durft of wil dat.
Dank je voor de tips, maar het heeft niks te maken met banden of zo. Ik rij ook niet verkrampt of permanent remmend naar beneden. Misschien was "bange daler" niet de juiste uitdrukking, en had ik beter "voorzichtige daler die niet op zoek gaat naar snelheid" geschreven.
Voor lange ritten in de bergen zijn inderdaad allebei belangrijk. Van tochten met gezin en beladen tandem heb ik geleerd dat gewicht eerst nog wel lijkt te gaan, maar je na een aantal langere dagen achter elkaar echt op gaat breken, en ik daardoor veel eerder een volledige rustdag nodig heb. Komend seizoen hoop ik op een carbon ligfiets van circa 9kg de bergen in te gaan. Die combineert goed comfort met laag gewicht.
Klopt, want 2,7 kg is zo ongeveer het gewicht van een zwaar stalen reisfietsframe, excl. vork.