Toch vind ik het belangrijk dat een fietsenmaker wat service verleent voor de fiets zeker als ik die daar gekocht heb. Ik heb zelf meegemaakt dat ik met heel veel moeite nieuwe onderdelen voor een bij dezelfde fietsenmaker gekochte fiets kan krijgen. Voorbeeld is een nieuwe binnenband. Had de fietsenmaker alleen met hollands ventiel liggen, terwijl de fiets frans ventiel heeft, dat wil je niet mixen, dus biba met frans ventiel besteld. Week later is de binnenband er, maar de verkeerde maat. Hoe moeilijk kan het zijn om de juiste maat te bestellen? Weer week later: een andere diktemaat die nog wel net kan maar weer met hollands ventiel. Zucht...
Zelfde ervaring met onderdelen voor de trommelrem.
Als een fietsenmaker zo moeilijk of onkundig doet over dit soort service (die van mij ook prima wat meer mag kosten), dan verliest ie al snel de meerwaarde boven de fiets bestellen bij een online dozenschuiver. Al snap ik dat je je geld direct verdient met fietsen verkopen, en niet direct met service verlenen.