't Is een analogie, dus je kunt wel wat verschillen vinden.
Een ander verschil is dit: op een normaal fietspad loopt je slechts zelden het risico 200 meter naar beneden te donderen.
In de bergen haal je die 200 en veel meer moeiteloos.
Compenseert dat een beetje het feit dat een fietser minder weegt dan een auto?(*)
Je kunt er eindeloos over discussiëren, vermoed ik.
(*) Voor alle duidelijkheid: ik weet dat MTB'ers nooit iets zouden doen wat bergwandelaars het leven zuur maakt of in gevaar brengt, een beetje zoals automobilisten dat ook nooit doen met fietsers. En mochten er toch MTB'ers - of automobilisten - bestaan die zich niet gedragen, dan kun je de Goeden toch niet straffen omdat er Slechten zijn? En bij bergwandelaars heb je toch ook onaardige mensen! Zo'n bergwandelaar die een MTB'er niet doorlaat, terwijl hij gewoon even uit de weg moet gaan, dat is pas een ellendeling! Zoveel moeite kost dat toch niet! Jongens toch, wat is dat voor een wereld waarin we niet meer kunnen samenleven! Natuurlijk mogen MTB'ers op bergpaden!
Ik kan me kortom wel indenken hoe een discussie over MTB'ers in de bergen verloopt. Zucht. Afsluiten die paden voor MTB'ers.