Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aantal keuzes fiets, welke? ca 1600€ - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Aantal keuzes fiets, welke? ca 1600€

Een merk als Idworx gebruikt ook buitenboordlagers i.c.m. een holle BB-as. Maar dan niet van Shimano (maar een Idworx EBB Long Life KK of een Praxis Works T47/24). Zou zo iets dan als vervanging gebruikt kunnen worden of wijken de maten dan af?
abre facil schreef:
do 09 apr, 2020 18:39
Nu word terecht/onterecht (vul zelf maar in wat van toepassing is) Shimano's XT (achter)naaf in twijfel getrokken, maar nog niet zolang daarvoor werd Shimano's XT (achter)naaf juist geprezen vanwege de goede kwaliteit, betrouwbare werking en lange levensduur. Tijden veranderen blijkbaar.
De eerdere xt achternaaf was een heel andere dan de xt naaf waar het hier om gaat.
Fedor schreef:
do 09 apr, 2020 19:10
Een merk als Idworx gebruikt ook buitenboordlagers i.c.m. een holle BB-as. Maar dan niet van Shimano (maar een Idworx EBB Long Life KK of een Praxis Works T47/24). Zou zo iets dan als vervanging gebruikt kunnen worden of wijken de maten dan af?
Je kunt inderdaad een 24mm Hollowtech crank erin gebruiken, de T47 standaard is wel groter als BSA external cups, het is eigenlijk bedacht om 46mm pressfit frames te kunnen tappen naar 47mm draad. Gaat niet passen in een standaard BSA draad frame. Het heeft dus ook dezelfde valkuilen als een BSA external cup, het in lijn liggen van alle vlakken is erg belangrijk - 0,02-0,04mm tolerantie is gewenst, maar ik denk dat ze dat bij Idworx ook wel weten.
Chris King of Hope erin kan ook nog.

Al dwalen we wel af hoor...
Jurr schreef:
do 09 apr, 2020 19:48
Chris King of Hope erin kan ook nog.

Al dwalen we wel af hoor...
Ik heb de Hope al opgegeven Jurr :lol:
math schreef:
wo 08 apr, 2020 20:51
Mr. Z schreef:
wo 08 apr, 2020 18:51
Je bent een uitzondering met je Hollowtech lagers, de meeste halen misschien net de helft van jij er mee red.

En XT naven zijn met reden bekend als niet geschikt bij vakantie fietsen, voor de rest zijn ze best goed
Misschien kun je even toelichten waar je deze stellige mening op stoelt. Gebruik je zelf Hollowtech trapassen en XT-naven?
Ik denk dat alleen een fietsenmaker die van een klant bijhoudt hoeveel km er tussen twee reparaties zitten, iets statistische betrouwbaars kan zeggen.
Ga maar eens naar een fietsenmaker die veel onderhoud doet aan vakantie fietsen, die kan het bevestigen, en vraag maar aan Santos waarom ze geen XT naven in hun vakantiefietsen gebruiken maar wel LX en waarom ze geen Hollowtech crankstellen gebruiken maar octalink?

Kon Bij de fiets van mijn vriendin al binnen 10.000km de XT achternaaf compleet vervangen, de kleine kogels die ze moeten gebruiken om de dikke as kwijt te kunnen hebben een kleiner raakvlak en dus een hogere belasting op een kleiner oppervlak waardoor de conen en naafhuls erg snel inslijten bij een vakantiefiets.
Een fietsenmaker in het noorden vind die dingen ook niet alles. De 10e foto.
http://www.m-gineering.nl/oops.htm