Leon schreef: ↑do 10 okt, 2019 10:09
Ik denk ook niet dat Brandt de eerste wetenschapper is die naar spaakspanningen gekeken heeft....
Jobst Brandt zegt daarover in zijn voorwoord:
"When I tried to build my first wheels,
I found no books on wheels.
Where I expected to find the technical principles of wheel building,
I found lore and mystique but no written record of the wire-spoked wheel. "
Wellicht was Brandt dus de eerste die spaakspanning ging meten want
hij is de eerste die een spaakspanningmeter construeerde en daar over
publiceerde:
"....It was created by Jobst about 1975 while he was still an engineer with HP. ":
https://www.wheelfanatyk.com/blog/tensi ... -the-news/
Voor zover ik na kon gaan heeft Brandt zn spaakspanningmeter niet
gepatenteerd. Wheelsmith deed dat in die periode wel :
(because the Jobst design was much more expensive and
appreciation for spoke tension was too undeveloped in
the 1970’s to support the price.)
https://worldwide.espacenet.com/publica ... 6508A&KC=A
Paul Jaray bouwde een windtunnel om zn Zeppelins te testen.Om de
weerstand/trekkracht van een Zeppelin in een windtunnel te meten
bedacht en patenteerde zn medewerker, de latere raketgeleerde,
Wolfgang Klemperer, 100 jaar geleden, de eerste tensiometer.
Een spaakspanningmeter is daar een variatie op, maar of Brandt
Klemperer's patent kende heb ik niet kunnen traceren.
https://worldwide.espacenet.com/publica ... 4509A&KC=A
Dus leon, het is aan jouw om je bewering (wel wetenschappelijke spaakstudie's voor 1981)
hard te maken.