Nog even waarschuwen: bij een (telefonische) reservering van je fiets moet je ook expliciet een extra document krijgen voor de reservering, dus je moet de officiële bewijzen in drievoud hebben:
*een bewijs van reservering van de fiets, met vermelding van de juiste dag en TREINNUMMER
*een vervoerbewijs voor de fiets
*een vervoerbewijs voor de reiziger.
Vorig jaar kreeg ik bij het NS International Service Center (nog maar eens) een beginnende medewerker aan de telefoon.
Ik moest hem geduldig uitleggen dat ik belde voor een fiets-RESERVERING, niet alleen voor een fiets-TICKET, en dat ik daarom het exacte uur van de treinreis doorgaf.
Hij verzekerde mij op het einde dat de reservering gelukt was. De doorgemailde PDF bevatte toen echter slechts vier documenten (één vervoersbewijs per fiets), maar ik wist toen als leek niet beter.
Ik had ook €4 extra betaald per fiets, samen €64 voor 4 fietsen, en op de bevestigingsmail stond ook expliciet "fietsticket + reservering", wat mij het gevoel gaf dat het in orde was.
Nee dus...
Tijdens de treinreis zelf (in een lege trein uit Den Haag) kwamen er blijkbaar nog reizigers bij die DEZELFDE 4 fietsplaatsen gereserveerd hadden, en de treinbegeleider was niet tevreden met de 8 verschillende documenten die we netjes afgedrukt op wit A4 mee hadden genomen op onze fietsvakantie, het moesten er twaalf zijn...
Gelukkig was de trein verder bijna leeg, en kon ik de treinbegeleider op mijn telefoon nog het mailtje tonen waarin te lezen was dat ik die €4 extra per fiets had betaald, plus het woord "reservering" in de mail.
Wat waarschijnlijk ook hielp was, dat ze eerder nog zulke dubbele of driedubbele reserveringen hadden (liet de treinbegeleider zicht ontvallen).
Nipt ontsnapt aan op een buitenlands perron uit de trein gezet worden, met een boze beschuldigende vrouw, en twee wenende kinderen ...
De NS legt de drempel wel erg hoog voor zijn klanten...
Ik kan dit niet eens gedetailleerd melden op het webformulier van de NS "Internationaal", want dat weigert hardnekkig een buitenlands adres en 0032-telefoonnummer te aanvaarden...
https://support.nsinternational.com/app/webflow/vraag