Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg maar welke - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hilleberg maar welke

Ik gebruik tyvek en dat bevalt me erg goed. heb afgelopen voorjaar en stuk uit de US laten komen omdat ik ook de luifel gedeelte van de tent (tarptent SS2) bedekt wilde hebben en ik hier niet aan een groot genoeg stuk kon komen. weegt 244 gram. Niet veel dus en weet zo zeker dat de tentbodem een stuk langer meegaat.
Bouwmarkt afdekzeil heb je in allerlei gradaties, ik heb op mijn laatste tocht die van 75 g/m2 geprobeerd in mijn tipi, voor de wickiup 3 die net zo groot is als de mijne heb je aan iets van 2x1,5m genoeg, dat weegt maar 225 gram. Tyvek is ook prima, weegt ongeveer hetzelfde, is wat beter bestand tegen scherpe voorwerpen, is wat duurder, maakt lawaai en wordt gauw vies. M.i. zijn de originele footprints die bij de tenten worden geleverd overbodige items.
Voor grondzeil is een andere topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3304

Als het gaat om een kostbare Hilleberg tent zou ik voor een footprint gaan. Het is ook nog milieuvriendelijker, want duurzamer dan de wegwerpplastics.

@TS: mooie modellen van Hilleberg! Lijkt me lastig om een goede keuze te maken, maar zo te lezen gaat je voorkeur uit naar de Nammatj 3.
Onze kostbare Hilleberg voelt zich al jaren heel prettig bovenop een goedkoop Bever- of Frans de Witte-grondzeiltje (elk jaar een nieuwe). Net als wij en onze portemonnee, want het scheelt maar liefst 500 gram in vergelijking met een ook nog eens belachelijk dure footprint. En of zo'n footprint milieuvriendelijker is, daar kun je ook nog wel een flinke boom over opzetten. Langere houdbaarheid is daarin maar één van de vele factoren.
Wij kamperen in de MSR Mutha Hubba NX.

De MSR Foodprint vond ik echt belachelijk duur dus we hebben online een lichtgewicht grondzeil gekocht en precies op maat van de tent gemaakt. Voor nog geen tientje ben je klaar!

http://fietsdewereldrond.nl/msr-mutha-h ... ct-review/

We zijn echt superblij met de tent. Geen condens, solide, sterk, overleefd hard wind (10 bft) met gemak, makkelijk en snel op te zetten. Het is een 3-persoonstent en daarom ruim genoeg voor 2 personen en spullen.

Zie de review over de tent, het grondzeil en de ervaringen van de tent met windkracht 10 :D op bovenstaande link.
En het is geworden........[tromgeroffel]......

De Nigor Wickiup 3!
Prijs buitentent: €285,00
Prijs hele binnentent € 149,00
Verzendkosten €8,00

Dit heeft me dus meer dan €100 euro gescheeld vergeleken met winkels zoals Bever.


Waarom gekozen voor deze en niet voor een hilleberg?

Vooral de ruimte en hoogte in de tent.
Het gewicht.
Slechts 1 stok.
Kan in de winter ook prima gebruikt worden (youtube filmpjes over gezien)
De variaties die je met deze tent kunt uitvoeren:
1. Halve binnentent of hele binnentent
2. je kan ook de binnentent thuis laten en alleen een footprint( €99,00 ) gebruiken
Met al deze variaties kun je dus besparen aan gewicht al naar gelang hoe je wilt reizen.

Uiteindelijk vond ik de prijs t.o.v. de hilleberg tenten ook een meevaller.

Ik heb hem net opgezet in de tuin en dit ging heel vlot.
Denk wel even betere (lees langere) haringen kopen.

Ik ben er blij mee!
Tip:
https://www.alpkit.com/products/y-beams
Ik heb de titanium variant. 2 gram per haring lichter, maar dan ook 1,5cm per haring korter. Bevalt prima vergeleken met andere goede haringen die ik heb (MSR, VAUDE).
Gefeliciteerd, mooie keuze lijkt me zo. Daar ga je vast nog vele jaren plezier van hebben/krijgen.
Waar heb je tent nu uiteindelijk aangeschaft, ik begrijp uit je tekst al dat het niet bij Bever was, maar waar wel?
De tent ziet er goed uit, gefeliciteerd.

Ik heb eigenlijk ook interesse maar heb wel nog een vraag, hoe doe je dat bij regen? Je hebt geen tarp zoals bij een tunnel tent waaronder je je vieze fietstassen kunt zetten en kunt zitten zonder je slaapzak nat en vies te maken?
Frans & Dieuwertje schreef:De tent ziet er goed uit, gefeliciteerd.

Ik heb eigenlijk ook interesse maar heb wel nog een vraag, hoe doe je dat bij regen? Je hebt geen tarp zoals bij een tunnel tent waaronder je je vieze fietstassen kunt zetten en kunt zitten zonder je slaapzak nat en vies te maken?
Ik heb een vergelijkbare tipi (Hexpeak), de helft van de tent is de luifel en die is erg groot, je hebt dus geen tarp nodig als je solo kampeert!
Thxs magicman :wink: Heb je dan een binnentent die maar de helft inneemt van de ruimte van de buitentipi zodat de andere helft dus de tarp is voor je vieze spullen? En als je duo kampeert ? welke tiptent is dan geschikt? Is de hellingsgraad van de ingang niet vervelend qua inregenen? Bij een tunneltent heb je daar geen last van mits de regen niet net van die kant komt.
Frans & Dieuwertje schreef:Thxs magicman :wink: Heb je dan een binnentent die maar de helft inneemt van de ruimte van de buitentipi zodat de andere helft dus de tarp is voor je vieze spullen? En als je duo kampeert ? welke tiptent is dan geschikt? Is de hellingsgraad van de ingang niet vervelend qua inregenen? Bij een tunneltent heb je daar geen last van mits de regen niet net van die kant komt.
Ja, de ene helft is de ruimte voor de binnentent, de andere helft voor de bagage. De binnentent kan je evt. opzij schuiven of helemaal omlaag zodat je meer ruimte hebt bv om te koken. Van inregenen heb ik geen last, het voorportaal is groot genoeg en er zit bovendien een regenkapje boven de deur. Voor twee personen is de mijne minder geschikt, er is weliswaar een binnentent verkrijgbaar die de hele ruimte beslaat maar dan heb je idd te weinig luifelruimte en heb je meer kans dat regendruppels in de binnentent vallen bij geopende deur. Voor 2 personen lijkt me de Wickiup 4 of de Sil Hexpeak F6 of de Octapeak van Luxe beter geschikt. Die laatste heeft overigens 2 ingangen.
Thxs! Met de Wicki up 4 dan komt het gewicht weer aardig richting de tunnelen, jammer.
Trouwens de laatste tijd zijn steeds meer tenten zilver/wit. Waarom is dat? Extra UV bescherming? Deze kleur is niet handig met wildkamperen of vergis ik me daar in?
rockhopper schreef:Gefeliciteerd, mooie keuze lijkt me zo. Daar ga je vast nog vele jaren plezier van hebben/krijgen.
Waar heb je tent nu uiteindelijk aangeschaft, ik begrijp uit je tekst al dat het niet bij Bever was, maar waar wel?
Op internet besteld (Frankrijk). https://en.aventurenordique.com/

Was gewoon een prima prijs waar Bever of ander gerenommeerd bedrijf niet tegen aan kunnen boksen.
Frans & Dieuwertje schreef:De tent ziet er goed uit, gefeliciteerd.

Ik heb eigenlijk ook interesse maar heb wel nog een vraag, hoe doe je dat bij regen? Je hebt geen tarp zoals bij een tunnel tent waaronder je je vieze fietstassen kunt zetten en kunt zitten zonder je slaapzak nat en vies te maken?
Als je vaak met zijn tweeën in 1 tent gaat slapen zou ik overwegen de wickiup 4 te kopen. Je kan dan een slaapcabine voor 2 personen erbij kopen en je hebt dan genoeg ruimte in de rest van de tent.

Mocht je gaan voor de wickiup 3, dan kun je daar prima met 2 personen in slapen (wel de stok tussen jullie in) en heb je nog ietwat ruimte voor de bagage. Naast de luchtbedden en hoofdeinde.
De halve binnentent voor 2 personen is voor de wickiup 3 geen optie, daar is alleen maar plek voor 1 persoon. Dus moet je de fullsize binnentent kopen. Wat je overdag kunt doen is de luchtbedden op elkaar achter in de tent leggen, het voorste stuk bodem van de binnentent naar achteren schuiven zodat je een ruimte creeert in het voorste gedeelte waar je kunt zitten en koken.

Mijn advies aan jou: Bijna altijd op pad met zijn twee? Dan de wickiup 4 kopen. Ga je vaak alleen en enkele keer samen? Dan zou ik voor de wickiup 3 gaan. Uiteraard zou je ook de wickiup 3 kunnen nemen plus een tarp. Als je toch met zijn tweeën bent kun je de spullen verdelen over 2 fietsen.

Op deze site staat een foto van de wickiup 3 met een vango tarp (die heb ik toevallig ook nog behorende bij mijn vorige vango banshee 200 tent).
http://www.ukcampsite.co.uk/tents/p/Nig ... iUp-3/3530
Welk koppel heeft ervaring met de Octapeak van Luxe? Deze versie is ideaal qua prijs. Nu nog een halve binnentent voor de octapeak ;-)
Frans & Dieuwertje schreef:Welk koppel heeft ervaring met de Octapeak van Luxe? Deze versie is ideaal qua prijs. Nu nog een halve binnentent voor de octapeak ;-)
Misschien wel even iets om naar te kijken:

Octapeak waterkolom tent 2000mm en bodem 4000 mm
Wickiup waterkolom tent 3000mm en bodem binnentent 10000mm.

Wellicht dat daarom de prijs zo ideaal is.
Ai dat had ik zo nog niet gevonden. Beide tenten blinken nu niet echt uit in heldere begeleidende informatie. Dank @Grichzly!

Deel je je ervaringen met je tent aub hier na een seizoen kamperen? We kamperen al jaren in de hallo 3gt maar die raakt nu zo langzamerhand op. Het doek hebben we al eens behandeld en de runners zijn ook vervangen. We zijn erg tevreden over deze tent maar iets meer hoogte en wellicht een lagere prijs, zou prettig zijn. We kijken nu namelijk met een schuin oog naar de Wickiup 4 met halve binnentent. Met name benieuwd naar de condensvorming. Is die er en zo ja, drupt het dan door de gaas koepel?