HansvanderVeeke schreef:Ik wil hier ook even een opmerking over maken. Persoonlijk krijg ik het gevoel dat er een anti-Santos hetze ontstaat. Een soort heilige oorlog. Die kan ook in het rijtje staal vs. aluminium, Rohloff vs. derailleur, etc.
Waar hebben we het nu over? In Kletpraat wordt genoemd dat er een Santos fanclub is. Dat is toch geen commerciële uiting? Dat wordt toch niet gedaan om iedereen een Santos te laten kopen?
Moeten we dan niet altijd bij het noemen van een productnamen naar de rubriek commercieel? Als ik vraag of en MSR tent mij beter past is dan een Carl Deinig tent, maak ik dan reclame voor deze twee merken? Ik denk het niet.
Als ik vraag of de Pasela een geschikte band is voor mijn fiets, maar ik dan reclame hiervoor? Of als ik als antwoord op een vraag een band aanraad, is het dan reclame? Ik denk het niet.
Deze uitingen komen met name als Santos langs komt. Begrijp me goed, ik rijd zelf niet op een Santos (wel een m-gineering, goede fiets, zou ik kopen
), en ik heb ook niets met Santos. Het valt me gewoon op.
Dus in plaats van hier steeds opmerkingen over te maken, je gewoon eens een leuk reisverhaal of een mooie foto plaatst, dan zijn we allemaal goed bezig.
Hans, ik ben het volledig met je eens hoor! Ik schrik gewoon van sommige reacties, zo fel en zo negatief.
Iedereen zou voor de aardigheid mijn allereerste reactie op dit forum eens moeten teruglezen en dan met name de hoeveelheid verdachtmakingen die daar op volgde.
Degenen die allerlei opmerkingen maakten over mogelijke verborgen commerciële belangen van mijn kant met een merk als Santos en de hoeveelheid bagger die ik vervolgens over mij heen kreeg en nog steeds krijg als het over Santos gaat, die mensen gaan voorbij aan het feit dat daar mijn integriteit behoorlijk mee wordt aangetast. Dat is namelijk een rechtstreekse aanval op mijn integriteit, op mij als persoon.
Een door mij eerlijk en goedbedoeld antwoord op een simpele vraag wordt meteen neergesabeld, ongelofelijk! Ik wist niet wat me overkwam. Ik had toch wel een heel ander beeld van leden van dit forum en de Wereldfietser.
Net nieuw op het forum, in een antwoord een introductie verpakt, ook het noemen van de merken van onze andere fietsen en dan meteen aangevallen worden... Sommigen vonden het maar vreemd dat mijn antwoord zo uitgebreid was (ja hallo: introductie, ik stelde me even netjes voor) en dat ik enthousiast was/ben over mijn Santos. Waarom denken deze mensen dat ik deze fiets heb gekocht dan? Mijn vrouw was/is overigens net zo blij met en enthousiast over haar fiets, een Koga... Ik heb er nog steeds geen woorden voor wat er zich toen afspeelde. En dan ook geen excuus krijgen van de personen die er naast bleken te zitten... Hoezo "Sorry Edwin*, ik had het zo niet bedoeld, wilde wel kritisch zijn, maar dat had ook op een andere manier gekund...zeker nu blijkt dat ik het verkeerd beoordeeld heb." Nee, oorverdovende stilte.
Doet me ook denken aan de eerste vraag die Bas Jongerius stelde op dit forum en er 0, nada noppes reacties op volgden, totdat hij enthousiast zijn reis naar China mededeelde en Santos daar een belangrijke (maar voor iedereen te raden) rol in speelt. Ook toen wisten velen weer het forum te vinden en dan het liefst met negatieve reacties. Kritisch zijn is ok, maar niet op de manier waarbij je iemands integriteit in twijfel trekt. Stel dan open vragen...
Ook ik ben tegen sluikreclame en soms ontkom je er niet aan. Het is absoluut goed om daar kritisch bij te blijven, maar dan graag met open visier, zonder vooronderstellingen en valse (= onjuiste, maar ook laaghartige) aannames.
Ik zie topics verschijnen over aanbiedingen van producten, gewoon van medeleden. Vaak staat er dan meteen bij dat de TS er geen enkel commercieel belang in heeft, als een soort van disclaimer. Disclaimers worden gedragen door wantrouwen....
Heb je twijfels of zie je iets in een topic wat je niet aanstaat, of vertrouw je de zaak niet? Vraag dan gewoon hoe het zit, zonder negatief te zijn. Kom, wees eens een beetje aardig tegen de medemens, de maatschappij is al genoeg aan het verhufteren.
Qualis vita, talis oratio.