Pagina 3 van 11

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: za 15 apr, 2017 14:39
door loknor
Deze opmerking verwachte ik wel.

maar Wim, ik reed vorige week met een racefiets in ruim een uur op training gemiddeld 36+... dus inclusief verkeer. Ik gok dat ik in een wedstrijd van mijn leeftijdscategorie nog steeds een heel aardige kans maak. Hoe kan dat als mijn e-bike waar ik dagelijks op rijd mijn spieren zou hebben verwoest (ik heb maanden niet op een racefiets gezeten)?

Het idee dat een ebike alle inspanning weghaalt en dat mensen daardoor inkakken is absurd. Het is gewoon trappen, maar dan met wat minder inspanning. Training is niet continue BAM-BAM-BAM. Je kan beter rustig inspanning leveren. Als je je verdiept in de bewegingsleer zou je je direct realiseren dat juist voor mensen met gebreken of op leeftijd dit erg goed is, ook al omdat het niet ontmoedigt. Je kapot trappen is helemaal niet beter en je bouwt er geen betere conditie mee op (als je al doorzet).

Je afkeer van de e-bike is prima, maar je gebruikt oneigenlijke argumenten. Het ligt niet aan de kilo's of aan banden en het is niet iets wat je lichaam lui maakt. Als je stelt dat het een onnodige belasting is op de grondstoffen van de aarde kan ik je direct volgen. Maar als je het als vervanger van de Auto gebruikt valt dat deels weg.

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: za 15 apr, 2017 15:18
door Wim
Zoals vaker negeer je de subtiliteit van mijn formuleringen. Dan heeft het verder geen zin.

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: za 15 apr, 2017 17:35
door loknor
Met alle respect WIm, de OP vraagt advies voor een e-bike. Je blijft herhalen dat vooral niet moet doen en hij banden moet vervangen en minder mee moet nemen. Waarom? Omdat jij een e-bike een rotding vind maakt die mensen afhankelijk maakt (Zie anecdote over je vader)? Zelfs als meermaals wordt uitgelegd dat dit niet opgaat blijf je hierop doorgaan. Zelfs als hij lichamelijk tip-top is, waarom blijven ageren tegen deze keuze?

Ga ik in een draad over banden posten dat iemand vooral een e-bike moet nemen?

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: za 15 apr, 2017 20:42
door Ed kettingvet
Wim schreef:Bij een lengte van 164 cm zou ik voor een goede geometrie toch heus al aan een fiets met 26 inch wielen denken. Overigens, heb je al eens geprobeerd echt lekker snelle banden op die Merida te monteren en daarmee te gaan trainen?
Ik begrijp niet wat je hier duidelijk wil maken.

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: za 15 apr, 2017 21:11
door Wim
Wat begrijp je niet? Het eerste of het tweede deel van mjn post?

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: za 15 apr, 2017 22:07
door Ed kettingvet
Wim schreef:Wat begrijp je niet? Het eerste of het tweede deel van mjn post?
Ik begrijp niet wat je reactie toevoegt m.b.t. mijn keuze van een E bike.
Natuurlijk zal ik voor een fiets gaan met een voor mij geschikte geometrie, dat is heel erg belangrijk voor me.
Mijn Speeder is de eerste fiets waar ik op dat gebied erg tevreden over ben, die mij goed "past" vandaar dat mijn oog viel op hun E Bike.

Reactie van snelle banden ... ?

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: za 15 apr, 2017 22:42
door Wim
Bij jouw lengte is het niet makkelijk met 28 inch wielen een goede geometrie te realiseren. Je loopt het risico dat je te gestrekt komt te zitten of dat je met je tenen tegen het voorspatbord komt. Verder bestaat de kans dat de zitbuis te steil wordt of het bracket te hoog. Met fijne wat bredere banden wordt het probleem alleen maar groter. Helaas is de keus aan ebikes met 26 inch wielen niet overweldigend.
Mijn vraag over snelle banden gaat terug op een eerdere vraag waarop je geen antwoord hebt gegeven. Wat denkt je arts enof fysiotherapeut van het idee? Is het denkbaar dat je met een geoptimaliseerde fiets net genoeg kracht hebt om te gaan trainen en is er dan kans op verbetering van je conditie? Dat is een vraag die alleen deskundigen kunnen beantwoorden. Maar het leek me een zinnige vraag want er valt vaak best wat te optimaliseren aan bestaande fietsen. Een goede soepele band heeft makkelijk een derde minder rolweerstand dan een stevige antilek band. En bij lagere snelheden is de weerstand vooral rolweerstand. Het zou genoeg kunnen zijn maar misschien ook niet.

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: za 15 apr, 2017 23:16
door Ed kettingvet
Wim schreef:Bij jouw lengte is het niet makkelijk met 28 inch wielen een goede geometrie te realiseren.
Mijn Speeder heeft ook 28 inch wielen en perfecte geometrie zoals eerder geschreven.
Wim schreef: Mijn vraag over snelle banden gaat terug op een eerdere vraag waarop je geen antwoord hebt gegeven. Wat denkt je arts enof fysiotherapeut van het idee?
Niet rechtstreeks geantwoord maar wel aangegeven dat:
Ed kettingvet schreef: Lichamelijke toestand oorzaak van eventuele keuze voor electrische ondersteuning. (Nog op zoek naar oorzaak)


M.a.w. men is al erg lang op zoek naar de oorzaak van het probleem.
Linkerbeen gaat tintelen / verkrampen soms reeds na 1km fietsen, kracht zetten veroorzaakt ook pijn/last.
Op termijn afspraak bij Bakala Leuven http://www.bakala-academy.com/
Men gaat metingen doen vanaf de lies met als doel op te sporen of er een zenuw geknelt zit.

Trouwens zoek ik niet "de oplossing" in een E bike, ik zoek wat ondersteuning zodat ik wat hulp krijg en bij momenten wat minder kracht hoef te zetten, snelheid is van ondergeschikt belang.

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: za 15 apr, 2017 23:49
door derdekeer
Ik ben ook bij Bakala geweest en dat was een positieve ervaring, hoewel ik niet moet afrekenen met de problemen die de OP heeft.

Persoonlijk - maar dat ben ik maar - vind ik dat sommigen hier wat licht gaan over het belang van een goede positie en dus over het belang van de goede maat van het frame. Er worden ogenschijnlijk beperkte millimeters geciteerd, maar als je de geometrieën van frames bestudeert, dan zijn de verschillen toch wat groter dan hier gesuggereerd. Een Trek Domane (versie ALR 4) in maat 54 heeft een reach van 374 mm, een Bianchi Oltre in maat 53 een reach van 385 mm. Dezelfde fiets in maat 60 (Trek) heeft een reach van 380 mm, voor de Oltre maat 59 is dat 398 mm.

Nu zal je misschien denken: wat kunnen die 11 mm doen? In mijn ervaring - maar dat ben ik maar - veel meer dan je denkt. De OP lijkt me iemand te zijn die graag fietste en het fietsplezier opnieuw wil ontdekken. Een e-fiets lijkt me in zijn geval dan een interessant keuze. Maar een zadel dat een cm te veel naar voor of naar achter staat, een zadelhoogte die een paar mm fout is, net iets te veel (of te weinig) gestrekt zitten - voor mij maakt het een wereld van verschil. Het verschil tussen vlot een heuvel op, en zwoegen. Het verschil tussen rug- en knie- en schouderpijn en niks voelen.

Je kunt wat spelen met de setback van het zadel, de lengte van de stuurpen etc., maar dat heeft dan een invloed op de manier waarop de fiets zich gedraagt. Niet met 15 km/u misschien, maar op een e-fiets ga je, denk ik, vaak toch wat sneller. Het zou kunnen dat het effect bij een e-fiets kleiner is, omdat hij zwaarder is en daardoor de positie van je eigen zwaartepunt minder belangrijk is, dat weet ik niet. Maar in het algemeen geloof ik niet in het idee dat je een goede positie vindt op elke framemaat zolang ze niet te extreem fout is. Je vindt een positie, maar niet wat je nodig hebt.

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: zo 16 apr, 2017 00:14
door Ed kettingvet
derdekeer schreef: De OP lijkt me iemand te zijn die graag fietste en het fietsplezier opnieuw wil ontdekken.
Correct, ik mis mijn dagelijkse fietskilometers enorm.
Heb ook eens een tijdje een ligfiets geprobeerd, helaas.
Maar "ten einde raad" probeert een mens zowat van alles ... toch zeker als er gemis is en een doel ...
Ik snak ernaar om nog één keer voor een paar weken op mijn fietske één te zijn met de natuur, zwervertje spelen :D
Afzien of niet, gebeuren zal het ... ben een bijtertje.

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: zo 16 apr, 2017 00:28
door Wim
Veel plezier. Aan je inzet zal het niet liggen en dat scheelt. Geniet ervan.

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: ma 17 apr, 2017 23:18
door Ed kettingvet
Iemand bekend met het merk dutch id ?

Een van de weinige merken die ik tot nog toe heb gevonden met niet verende vork op de e bike.
http://www.dutch-id.nl/product/urban-hs ... eren-2016/

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: di 18 apr, 2017 09:26
door Wim
Ik heb geen ervaring met het merk, maar de aandrijving is van Bosch. Het gaat hier wel om een 45 km E-Bike.

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: di 18 apr, 2017 11:32
door Ed kettingvet
Inderdaad, 45 km, was zover nog niet gaan piepen ...
Ze hebben nog wel iets anders in hun assortiment maar met een Shimano Steps systeem.
Weet niet of dat evenwaardig is aan bvb. Bosch en Yamaha.

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: do 20 apr, 2017 16:31
door loknor
Shimano Steps heb ik nog niet onder de billen gehad, maar als ik de reacties op Tweakers lees, is zoals wel vaker deze eerste generatie nog niet perfect, hij loopt wat onrustig. Daarnaast lijkt het (oneerbiedig!)op een wat belegen oplossing voor ouderen. Hij grijpt namelijk vrij laat en heel rustig aan, daar waar Bosch en vooral Yamaha sneller meer kracht afgeven, zonder dat die oncontroleerbaar zijn.

Impulse is nog agressiever, maar daar kan je wheelies meetrekken... dat is ook weer niet de bedoeling :lol:

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: do 20 apr, 2017 22:00
door Ed kettingvet
Verkeerd geplaatste post ... sorry, verwijderd dus.

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: za 10 jun, 2017 21:41
door Aalscholver
Ik ben zojuist terug van een 3-weekse vakantie per e-bike 19 mei-7 juni 2017.

Traject: Magdeburg-Dresden-Praag-Pilzen-Warburg (Dld): 1600 km

Er zullen weinig mensen zijn die dezelfde voorkeuren hebben als ik, maar wie weet is er toch nog wat interessants bij. Ik heb vele jaren gefietskampeerd, maar ben daar op uitgekeken.
Mijn e-bike tocht was een experiment met een Victoria fiets, Bosch systeem middenmotor en 500 Wh accu. De fiets had ik gehuurd bij de plaatselijke fietsenmaker voor 3 weken. Nogmaals : het was een proef.
Omdat voor- en nadelen zeer persoonlijk zijn, even mijn uitgangspunten:
1. Verkeersluwe routes en geen steden, behalve aan eind van de dag
2. Gemiddeld 90 km per dag om dingen te bekijken en te onthaasten
3. Alleen hotels en pensions
4. Niet bijladen onderweg

Gewicht fiets met accu, lader, snoeren, kettingslot : 30 kg
Bagage (bestaande uit kleding, eten, camera, enz): 15 kg

Resultaat:
1. Magdeburg-Praag is vlak en met weinig inspanning is 90 km te halen
2. Praag-Pilzen levert heuvels op, dit betekent flink meetrappen anders wordt de 90 km niet gehaald. Het is me 4 keer overkomen dat ik met een lege accu eindigde. Op vlak terrein kun je dan nog wel (zwaar) fietsen maar meestal betekent dat dus verder lopen. Helaas ben ik slecht in navigeren en rijd dus vaak verkeerd.
3. Duitsland is alleen vlak langs de rivieren (Werra, Weser, Diemel) daarbuiten goed oppassen m.b.t acculading.

Eindconclusie voor mij (persoonlijk !) :
1. Gesjouw met accu's en laadapparatuur naar en van hotels begon me te irriteren
2. Rekening houdend met verkeerd rijden moest ik plannen op 15 km reserve, dus dit verlaagt de actieradius
3. Risico op ernstiger storingen dan met een randonneur fiets
4. Op vlak terrein met tegenwind was de ondersteuning zeer welkom
5. Gewone fiets is 15 kilo lichter, moet wel wat vaker lopen heuvel op, maar vind ik niet zo erg.
6. E-bike ligt door hoge gewicht erg stabiel op de weg
7. Geen ruimte op stuur voor navigatiesysteem
8. Het Bosch middenmotorsysteem Performance functioneert overigens geweldig goed m.b.t. schakelen en is betrouwbaar en zeer gebruiksvriendelijk
9. Continu in de gaten houden hoeveel bereik (actieradius) je nog hebt, ging me na verloop van tijd ook irriteren

De test is voor mij negatief uitgevallen voor de e-bike, met name omdat je in het buitenland altijd met heuvels te maken krijgt.
De accu-technologie moet een doorbraak krijgen in termen van gewicht en capaciteit.
Zoals: halve gewicht, halve afmeting, dubbele capaciteit. Maar dat zal nog een hele tijd duren, als het ooit zo ver komt.
Dus nogmaals: dit zijn persoonlijke invulling en persoonlijke ervaringen, maar misschien heeft iemand er toch nog wat aan.
Groeten, Aalscholver

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: zo 11 jun, 2017 01:56
door Dennis1987
Riese & Muller maakt fietsen met Bosch motor. Ze hebben een optie om 2 op het systeem aangesloten accu's te gebruiken. Zo verdubbel je je actieradius.

https://youtu.be/OJppXIubldQ

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: zo 11 jun, 2017 08:33
door loknor
Ik wil niks afdoen van je ervaringen, maar hier zeg je iets waar ik op wil reageren.
Aalscholver schreef: 5. Gewone fiets is 15 kilo lichter
Dat is wel heel veel, het meergewicht van een middenmotor plus accu+lader is rond de 7kg. Ik vermoed dat je bedoeld dat je Huur-ebike 15kg zwaarder is dan je standaard vakantie fiets, maar dat kan aanzienlijk lichter.

Re: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

Geplaatst: zo 11 jun, 2017 09:46
door Leon
Met pinksteren heb ik een fietsweekend gedaan met o.a. een vriend van me met een Flyer (e-bike).
Ik ben wel onder de indruk van de actieradius.
De vriend heeft de ondersteuning vanwege kwalen echt nodig. Hij is geen lichte jongen (95 kg?) en had zo'n 15 kilo bagage in nogal vierkante tassen bij zich. De route van Maastricht naar iets voorbij Malmedy was 85 km waarvan 10 halfverhard over de Hoge Venen met alles bij elkaar 1000 hoogtemeters. Toch had hij op het einde van de heenreis nog 20% van de capaciteit over.

Ik heb de dag erna ook even een rondje mogen doen. Voor het eerst op een e-bike voor mij dus absoluut geen vergelijk met wat dan ook.
* Met de ondersteuning kun je zoals gehoopt met gemak tegen een forse helling.
* De reactietijd tussen pedaaldruk naar ondersteuning viel me wat tegen. Geleidelijk fietsen is de regel waar ik niet erg bij pas :D
* Zonder ondersteuning is het inderdaad zoals vaak gezegd nauwelijks te doen; alsof je een anker over straat sleept.

Maar alles bij elkaar is de e-bike als soort fiets klaar voor op vakantie, mits bij elke overnachting een werkend stopcontact aanwezig natuurlijk.