Bert van Sprang schreef:Als je een fietsplek hebt gereserveerd, heeft bus ook officiële fietsplek. Eventueel moet je drager zelf monteren
Helaas, dat is niet (altijd) waar.
Ik had voor woensdag 2 Aug 2017 een reis geboekt van München naar Brussel omdat dat die rechtstreeks was en op een normale tijd (19:30) vertrok uit München en lekker vroeg aan kwam in Brussel. De alternatieven (ik woon in de buurt van Rotterdam) waren onaantrekkelijk: rotte vertrektijden en overstappen.
Toen de bus (een dubbeldekker) aan kwam zag ik het al, geen fietsendrager, volgens de chauffeur omdat het een nieuwe bus was. De chauffeur bood nog aan om de fiets op een dubbele plek te zetten met de wielen verwijderd maar wat betreft achterwiel zag ik dat niet zitten en alleen het voorwiel was niet genoeg. Het bagageruim was vol dus dat was ook geen optie.
Bij navraag bleek mijn reis al herboekt te zijn alleen moest ik nog even langs de balie. Daar stond een rij en na 40 minuten kreeg ik te horen dat ik de bus van 21:30 naar Düsseldorf had, een overstap (06:20-09:40) en dan verder naar Brussel. De herboeking veranderen kon niet, anders had ik waarschijnlijk Roermond gekozen.
De reis verliep op zich zelf goed, wel wat vertraging en ik was verbaasd dat ook midden in de nacht mensen nog op-/uitstappen op de tussenstops. Wel redelijk kunnen slapen. Voor de prijs, €44, niet heel erg ontevreden.
De fietsendragers zijn inderdaad van Thule:
Op de bovenste variant kunnen maar moeilijk drie fietsen, naar Brussel werd een derde fiets in het laadruim gedaan en moest mijn zadel naar beneden omdat anders het stuur van de andere fiets geen ruimte had.