Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Motortje in racefiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Motortje in racefiets

Zo'n fiets weegt bijna niks. Een groot deel van dat gewicht zit in de wielen, die een behoorlijke traagheid hebben. Het contactpunt met de grond is alleen het pedaal stuur, en dat achterwiel is zojuist nog met enorme kracht (profrenner) aan het draaien gezet, vrijwel zonder enige weerstand (hij ging immers onderuit). Is het zo vreemd dat dat draaiende wiel de fiets verplaatst?
Alien schreef:Zo'n fiets weegt bijna niks. Een groot deel van dat gewicht zit in de wielen, die een behoorlijke traagheid hebben. Het contactpunt met de grond is alleen het pedaal, en dat achterwiel is zojuist nog met enorme kracht (profrenner) aan het draaien gezet, vrijwel zonder enige weerstand (hij ging immers onderuit). Is het zo vreemd dat dat draaiende wiel de fiets verplaatst?
Bovendien gaat het daar omlaag en is het stuur duidelijk het draaipunt op de grond. De fiets was sowieso, ook zonder motortje of draaiend achterwiel, in die richting gaan draaien. Het enige dat overblijft is de opvallende versnelling daarbij. Je zou de hellingshoek van de weg te plekke moeten weten en ergens met eenzelfde hoe een test uitvoeren. Wat je nodig heb is een fiets die op zo'n zelfde manier op de grond ligt, met een wielrenstuur dus.
Zonder zo'n test lijkt een discussie mij zinloos.
Wat ik mis in deze, het gewicht van de motor en de accu. Voor elke kilo gewicht moet je 4 W meer vermogen trappen. Hoelang lang in tijd, hoe groot en hoe zwaar is een accu om 150 W te kunnen leveren.
WimB schreef:Wat ik mis in deze, het gewicht van de motor en de accu. Voor elke kilo gewicht moet je 4 W meer vermogen trappen. Hoelang lang in tijd, hoe groot en hoe zwaar is een accu om 150 W te kunnen leveren.
Het gaat bijvoorbeeld om 1,8 kg: https://www.salden.nl/nl/vivax-trapondersteuning.html

Maar waar haal je die 4W vandaan?

Punt van zo'n motortje in de wielrennerij is dat topwierenners allemaal vrij dicht bij elkaar zitten en honderden watts gedurende uren kunnen leveren. Als er dan iemand ineens een motortje heeft dat 150 W extra levert is die persoon fors in het voordeel, zelfs al zou dat motortje maar een maar een paar minuten werken, op de meest belangrijke momenten.
Voor de aardigheid, het bestaat al lang:

https://youtu.be/9YXDL7P7_zY

Man-met-de-stofjas vermeldt er netjes bij dat het bedoeld is voor "vrouwen en gehandicapten". Ach, de jaren '70! :wink:
CarlW schreef:Man-met-de-stofjas vermeldt er netjes bij dat het bedoeld is voor "vrouwen en gehandicapten". Ach, de jaren '70! :wink:
Ja, het zal begin jaren zeventig zijn geweest dat ik als vijfjarige hoorde van een "fiets met hulpmotor". Dat zal dan wel iets zijn voor mensen die iets mankeren, dacht ik. Het bleek evenwel om brommers te gaan.
Als ik nu op straat veel jongeren op hun "fiets met hulpmotor" zie, dan kan ik niet anders dan concluderen dat de eerste indruk toch vaak de juiste is. :D
Leon schreef: Maar waar haal je die 4W vandaan?
Dat haal ik uit het boek Moderne Training voor Wielrenners van Cees Vermunt.

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat je een accu waar je wat aan hebt in de staandebuis kwijt kan.
Zadeltasje en bidon heb ik al gezien.

Dat tasje zal niet opvallen in het peleton. En een bidon blijft link, de kans bestaat dat de verkeerde in de berm wordt gegooid. :lol:
WimB schreef:Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat je een accu waar je wat aan hebt in de staandebuis kwijt kan.
Inhoud van een zitbuis op een klassiek, slank stalen 55cm frame met een 28.6mm zitbuis en een wanddikte van 1mm: πr²l = 3.14×13.3²×550=300cc.

Zulke slanke buizen zie je in het profpeloton niet meer. Die wanddikte is meer iets voor een stadsfiets van gaspijp. Je hebt ook nog een bovenbuis en onderbuis tot je beschikking. Tel uit je winst.
Het Vivax motortje is 30V. Je moet dus 8 Li-ion accutjes van 3.7V stapelen. Ideaal voor de diameter van de zitbuis zou zijn C-size. Die hebben een diameter van 27 mm en een lengte van 50 mm. De capaciteit is ca. 5 Ah. Dus 8 stuks leveren 150 Wh. Rekening houdend met wat verlies, kun je dan ca. 120W trekken gedurende ruim een uur. Maar waarschijnlijk kun je een stack van 40 cm niet kwijt in de zitbuis boven het motortje.

De volgende maat is AA, onze penlights: 14 mm diameter/ 50 mm lang. Hiervan passen er twee naast elkaar, dus de stapel is dan maar 20 cm hoog. Capaciteit ca. 800 mAh. Dan heb je dus 24 Wh ter beschikking. Als je de kraan vol opendraait, is de accu in 10 minuten leeg. Maar 150W extra valt wel érg op. Iets zuiniger doseren dus.

Afbeelding
Voor dit soort toepassingen moet je geen standaard-accu's gebruiken. Veel te veel ruimteverlies.
Alien schreef:Voor dit soort toepassingen moet je geen standaard-accu's gebruiken. Veel te veel ruimteverlies.
Welke dan? Maak je keuze uit https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes

Deze toepassing is veel te onbenullig om nog weer een afwijkend formaat voor te ontwikkelen.
Georg schreef:Als ik die film van Hesjedal nog eens bekijk, lijkt het eerder een door Tovenaar genoemd electromagnetisch wiel te (kunnen) zijn. De crank staat vrijwel stil, al is het moeilijk te zien.
Ik blijf erbij dat het er heel vreemd uitziet, die fiets begint met vrij forse kracht rondjes te draaien, nadat hij eerder bijna stil lag. Maar dan nog, in een afdaling is dat ook vreemd, dan heb je geen motor nodig.
Je behoefte om absoluut vuur te zien waar zelf nauwelijks van noemenswaardige rook sprake is, is wel heel erg groot.
Georg schreef: Dan moet ik je vanochtend ernstig doen schrikken; ik verkeer nl in die positie.
Verontrustend. Zeker in combinatie met de weggehaalde reactie.
Leon schreef:
Alien schreef:Zo'n fiets weegt bijna niks. Een groot deel van dat gewicht zit in de wielen, die een behoorlijke traagheid hebben. Het contactpunt met de grond is alleen het pedaal, en dat achterwiel is zojuist nog met enorme kracht (profrenner) aan het draaien gezet, vrijwel zonder enige weerstand (hij ging immers onderuit). Is het zo vreemd dat dat draaiende wiel de fiets verplaatst?
Bovendien gaat het daar omlaag en is het stuur duidelijk het draaipunt op de grond. De fiets was sowieso, ook zonder motortje of draaiend achterwiel, in die richting gaan draaien. Het enige dat overblijft is de opvallende versnelling daarbij. Je zou de hellingshoek van de weg te plekke moeten weten en ergens met eenzelfde hoe een test uitvoeren. Wat je nodig heb is een fiets die op zo'n zelfde manier op de grond ligt, met een wielrenstuur dus.
Zonder zo'n test lijkt een discussie mij zinloos.
Inderdaad. En dus zonder echt bewijs beschouw ik de suggestie dat zo'n filmpje sterk bewijs is als lasterlijk beschouwen.

Renaat
math schreef:
Alien schreef:Voor dit soort toepassingen moet je geen standaard-accu's gebruiken. Veel te veel ruimteverlies.
Welke dan? Maak je keuze uit https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes
Deze toepassing is veel te onbenullig om nog weer een afwijkend formaat voor te ontwikkelen.
Dan moet je een camerafabrikant vragen. Die slagen er niet in om twee types camera's te maken met dezelfde accu. Ik heb hier ondertussen wat je noemt een aardige batterij batterijen.
Nog even en een ieder die een super prestatie levert is verdacht en zo wordt de sport om zeep geholpen. Daphne Schippers heeft geen doping gebruikt !
Ook ga ik er niet van uit dat ze ergens een batterij in heeft. :oops:
Stop toch die onzin , tenzij je echt het tegendeel kan bewijzen.
Gisteren de reportage gezien op France 2. Brengt weinig nieuws wat betreft fraude. Het beste gedeelte was de Hongaarse fabrikant die de diverse systemen toonde en wat uitleg gaf.

Wat volgens mij niet helemaal ok is, zijn de sugereerende beelden. Vb bij uitleg over een geluidloos systeem dat het best werkt bij hoge trapritmes, tonen ze beelden van Froome die demareert. En verwijzen ze zonder namen te noemen naar anderen met hoge trapritmes.
Merendeel van de getoonde infra rood beelden zouden gaan over warmte in lagers. Ook zo volgens de Hongaarse ingenieur.
Ook tonen ze twee wielen die verdacht verkleuren. Maar daarbij denk ik dan eerst aan warmte veroorzaakt door de velgremmen.