Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koude benen onder fietsbroek - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koude benen onder fietsbroek

PietV schreef: Vrouwen zijn gemiddeld niet kouwelijker dan mannen. Vrouwen produceren in verhouding minder lichaamswarmte, maar hebben gemiddeld 10% meer lichaamsvet.
Uit onderzoek zou gebleken zijn dat de comforttemperatuur op o.a. kantoor voor vrouwen gemiddeld 2-3°C hoger ligt dan bij mannen. Doen alsof er geen fundamentele verschillen zijn tussen de gemiddelde man en gemiddelde vrouw is op zijn minst vreemd.

En daarmee komen we aan een fundamenteel punt dat andere hier reeds hebben duidelijk proberen te maken. Zelf al sluit ik niet uit dat je hier en daar terechte opmerkingen maakt, je gaat volledig voorbij aan het gegeven dat er grote individuele verschillen zijn tussen mensen.
August schreef:Ik denk dat het ook goed is om bv. koud na te douchen zoals ook aanbevolen door Wim Hoff.
Het zou best wel kunnen zijn dat het goed is het lichaam soms uit te dagen en te leren omgaan met o.a. grote temperatuursverschillen. Ik erger me er trouwens aan hoe veel mensen in onze maatschappij zich onterecht gedragen als kwetsbare poppetjes die overal tegen beschermd moeten worden en doodgaan aan wat regendruppels of wat koude. Nog erger is het als ze hun kinderen ook zo behandelen.

Maar laten we daarbij iemand als Wim Hoff alsjeblieft niet als een betrouwbare bron van informatie over gezondheid beschouwen. Er zit meer achter die man dan de mooie verhaaltjes die vele horen en in willen geloven:
http://kloptdatwel.nl/2015/05/27/bergaf-met-wim-hof
http://www.kwakzalverij.nl/1641/De_Wim_ ... _firmament

Renaat
Er zijn bij mijn weten geen wetenschappelijk stevige bewijzen van de gezondheids- en imuunsysteemeffecten van koud douchen of in koud water dompelen c.q. zwemmen.
Het is wel verfrissend, dat is zo.
En onze gevoel daarbij is dat dat heel natuurlijk en gunstig voor de gezondheid moet zijn, maar of dat zo is en op welke gronden is onbekend.

De Russen schijnen heel regelmatig in wakken te duiken, maar de levensverwachting is niet erg hoog daar. Misschien was hij nog wel lager zonder het in wakken duiken, wie zal het zeggen? Ik bedoel maar, het is vreselijk moeilijk om dit soort effecten te isoleren van de vele andere beïnvloedende factoren, bij ook nog eens verschillende personen.

Idem de vele discussies over voedingsmiddelen. De inzichten wijzigen voortdurend.
De waarheid is dat het vrijwel onmogelijk is om dit soort effecten geloofwaardig uit te splitsen in grote groepen zonder tig confounders.
Ik ga even een boterham met salami eten, o wacht...
Revanho schreef:
PietV schreef: Vrouwen zijn gemiddeld niet kouwelijker dan mannen. Vrouwen produceren in verhouding minder lichaamswarmte, maar hebben gemiddeld 10% meer lichaamsvet.
Uit onderzoek zou gebleken zijn dat de comforttemperatuur op o.a. kantoor voor vrouwen gemiddeld 2-3°C hoger ligt dan bij mannen. Doen alsof er geen fundamentele verschillen zijn tussen de gemiddelde man en gemiddelde vrouw is op zijn minst vreemd.

En daarmee komen we aan een fundamenteel punt dat andere hier reeds hebben duidelijk proberen te maken. Zelf al sluit ik niet uit dat je hier en daar terechte opmerkingen maakt, je gaat volledig voorbij aan het gegeven dat er grote individuele verschillen zijn tussen mensen.

Renaat
Ben het met je eens. Individueel zijn er grote verschillen. Gezondheid, postuur, kleding, graatmager of obees. Dat geldt ook voor de gemiddelde warmteproductie in rust en gevoelsbeleving van temperatuur tussen mannen en vrouwen. Ook de comforttemperatuur in kantoren voor vrouwen is verschillend. Ook hierbij speelt kleding een rol. Niet iedere vrouw waardeert op kantoor de 2 a 3 graden hoger dan die voor de man.

Maar onder koude of extreme omstandigheden hebben "normale" vrouwen een grotere kans op overleven dan mannen. Mannen behoren namelijk tot het zwakke geslacht. Mogen na de paring sterven. Mogen blij zijn dat ze na de paring niet worden opgegeten, zoals bij spinnen. :D Vrouwen gaan zuiniger om met energie en houden hun kerntemperatuur langer op peil. Dat vrouwen vaak koude voeten hebben is bekend. :wink: Het cardiovasculair systeem is te activeren. Al kost het energie.

Piet.
Beste Georg,

Stevige bewijzen in gezondheid komen er nooit. De mens is zo complex, dat goede onderzoeken naar voeding en/of medicijnen tientallen jaren duren. Alleen al de veroudering van personen tijdens onderzoeken maken bewijzen discutabel. Kostbare onderzoeken worden vaak gefinancierd door de farmaceutische en/of voedingsindustrie. Die denken in geld en zitten niet te wachten op gezonde mensen, maar aan verbruikers van producten. Dat we meer dan 2 miljard mensen met overgewicht hebben, waarvan 600 miljoen obees, is daar een voorbeeld van. Ook overheden hebben hierin geen belang. Vergrijzing wordt anders onbetaalbaar.

Bewijzen dat koude behandeling effect heeft op de gezondheid was al bekend bij de Romeinen. Koud water therapieën zijn bekend van begin 1800. Vincent Priessnitz en later Sebastian Kneipp hebben hieraan bekend gegeven. Afkoeling op de huid geeft een prikkel aan het immuunsysteem om normaal te reageren. Het voorkomt overreactie en het onnodig aanmaken van ontstekingseiwitten, die leiden tot auto-immuunziekten. Dus minder last van ontstekingen. Ik heb twee auto-immuunziekten. Ziekte van Addison-Biermer en psoriasis. Beide ziekten met winter-zwemmen volledig onder controle en ook geen last meer van bronchitis of virusinfecties in de luchtwegen. Zonder medicijnen.
Veel patienten, die niet houden van koud water, maken gebruik van de cryo sauna. Een koude sauna met stikstofgas van -180 graden C.

Maar mijn geval is anekdotisch en net als duizenden andere gevallen, geen hard bewijs. Winter-zwemmen en koud douchen maakt je slanker. Het buik- of visceraal vet wordt deels omgezet in onderhuids en bruin vetweefsel. Voor een betere warmtehuishouding in koude en warme omstandigheden. Onderhuids- en bruin vetweefsel geven geen ontstekingsreactie. Visceraal vet wel.

Interessant college: http://www.universiteitvannederland.nl/ ... zond-zijn/

Nogmaals voldoende kleden op de fiets. Koude op de huid is beter dan zweten. Te veel kleding is ongezond. Kamertemperatuur in de winter, zonder trui, is voor mij 15 graden C.

Piet.