Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: goede trappers (weinig rolweerstand) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gezocht: goede trappers (weinig rolweerstand)

JAAPDIJK schreef:( gewicht van 0,055 kilogram
Het gewicht is tijdens de beweging 0,33 meter gedaald.
Hierdoor is (maximaal) 0,33 x 0,055 Nm energie aan het pedaal geleverd: 0,018 Nm.
Het pedaal bleef nu nog bijna twee volle slagen doordraaien. Eén omwenteling koste dus maximaal 0,01 Nm.
Een massa van 0,055 kg heeft op aarde nog steeds een gewicht van 0,55 N, toch? Als het een gewicht van 55 g was zit je er dus een factor 10 naast.
Veel maakt het voor de conclusie niet uit.
Zou de TS wat opschieten met het etaleren van deze "kennis" :wink:

Wel leuk dat Leon weer Leon heet :lol:

Dirk
dik5 schreef:Zou de TS wat opschieten met het etaleren van deze "kennis" :wink:
Met excuses. Ik weet dat het tegenwoordig bij hele volksstammen not done is om iets technisch uit te leggen. Nerdy, maar ik kan het niet laten.
Anderen vinden een uitleg dan weer netter dan een antwoord als "Nee het ligt niet aan de trappers" zonder verdere uitleg.
Weer anderen vinden het ook leuk om te discussiëren op een discussieforum.
Ik vind het erg leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die daadwerkelijk eens iets gaat nameten. We zetten daar dan onderling een boompje over op.
Excuses zijn helemaal niet nodig Leon,ik vind het soms ook leuk om het te lezen en verbaas mij er over hoe ver mensen gaan over een betrekkelijk eenvoudig onderwerp zoals bij dit topic.
Er staat ook niet voor niets een knipoog bij mijn post
Groet Dirk
Leon, je hebt volkomen gelijk. Ik zat een factor 10 fout!
Inmiddels het proefje nog eens opnieuw gedaan. Nu nauwkeuriger en met ca 7kg op het pedaal. Kom nu op een verlies van 0,043kg x 0,3m * 10N/kg = 0,13Nm per omwenteling per pedaal. Dus een vermogensverlies in de orde van 0,2%.
Jaap
Jemig, helemaal mijn eigen topic vergeten! :oops: Ook plotseling erg druk gehad, dus de fiets had even geen prio.

Erg leuk om te lezen dat er daadwerkelijk een proefopstelling is gemaakt n.a.v. mijn initiële vraag :D De uitkomst is ook zeer verhelderend, dáár hoef ik het iig niet om te doen. Overigens ga ik alsnog de trappers vervangen, want in de regen worden ze eng glad :x

Hoe dan ook, nu even een weekje vrij, dus de tijd om mij ook op de fiets te concentreren. Binnenkort meer nieuws dus :wink: