Dat zijn hele mooie voorbeelden waarbij je je goed kunt voorstellen dat het mis gaat. Deze voorbeelden hebben vooral te maken met het krom krijgen van de schijven, maar diezelfde risico's heb je denk ik bij een doorsnee velg. Vaak kun je een schijf ook nog wel recht(er) buigen zonder dat dat kwaad kan.
Maar volgens mij zit de grootste kwetsbaarheid in de hydrauliek. De kans dat dat kapot gaat is niet groot, maar zeker aanwezig. Het is mijn broer een keer gelukt met een huur-MTB met HS11. Daar zal al een knik in de leiding hebben gezeten, waarna hij scheurde na een valpartijtje. Daar heb je met een kabeltje geen last van. Maar een hydrauliek-euvel dus, geen specifiek schijfremprobleem.
Met het type reizen wat ik doe, durf ik best met schijfremmen op pad te gaan. Kom ik echter, zoals bijna iedereen op dit forum
, in onhergbergzame gebieden waar niemand je kan helpen, is mijn keuze gewoon een V-brake. Oh wacht, die heb ik er nu op zitten
.
Als G.G. deze fiets uitrust met schijfremmen, is het in ieder geval een statement, zeker als hij volhoudt dat het een volwaardige wereldfiets betreft. Datzelfde geldt dan voor die carbon velgen.