Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Piepende gates belt - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Piepende gates belt

Tom vds schreef:
za 31 dec, 2022 02:51
Leon schreef:
vr 30 dec, 2022 15:08
Hieronymos, google eens wat rond op het woord snubber, inclusief afbeeldingen. Dat zal wellicht verhelderend werken.
... of wij van de wereldfietser bieden wat verheldering.... daar is dit forum toch voor!?
Uiteraard had ik gegoogled, maar ik wist niet van het bestaan.
Dank voor de uitleg. 🙏
Speeder300 schreef:
za 31 dec, 2022 07:37
Ik vrees toch dat een snubber niet kan voorkomen dat er iets tussen de riem en tandwiel komt….
Mee eens. Dit was de uitleg die ik kreeg bij een eerste proefrit.
Ik heb de snubber verwijderd.

Groet,
Tom.
De theorie ervan zou kunnen zijn dat er weliswaar iets tussen komt, maar dat de snubber voorkomt dat je door kunt trappen en zo de riem onherstelbaar beschadigt. De vraag is echter wat er dan wél kapot gaat als je hard doorramt. Als de alleen snubber en de ophnaging zelf kapot zou gaan of krom worden zou dat niet erg zijn, want je zou dan op zijn minst door kunnen fietsen, wat een hoger doel is dan de kosten van de snubber. Als je de achterkant van de frame aan gort trekt is het wel erg.

Waar de snubber wel voor dient is het voorkomen dat bij hoge belasting de riem over de tanden slaat. Dit levert door de klap waarmee het gepaard gaat vrij groot gevaar op voor permanente beschadiging van de riem.
Het zomaar demonteren ervan lijkt me dus niet de ideale oplossing. Is de riemspanning wel correct?
Die snubber heb ik niet zo snel kunnen vinden bij belt drive, maar wel dit instructiefilmpje.
De spanning draait om de trillingsfrequentie.

En de gebruiksaanwijzing van Rohloff zelf.
De hele snubber is ‘verplicht’ door Rohloff. Dus het zal op de één of andere manier wel iets met potentiële claims met betrekking tot schade aan die naaf te maken hebben denk ik dan.

Iemand die zonder snubber rijdt en wel ooit schade had om dit te kunnen bevestigen?

Wat hij in elk geval wél doet is de omzet van Rohloff verder optimaliseren :wink:
Grandonneur schreef:
za 31 dec, 2022 14:51
De hele snubber is ‘verplicht’ door Rohloff.
Wás dacht ik, tegenwoordig niet meer toch? Misschien is het alleen maar bij de CDC Mudport riem zo geweest en bij de CDX niet meer, of is het later ergens gewijzigd?

Als ik bij de recente fietsen van bijvoorbeeld Santos kijk zie ik namelijk dat die snubbers ook niet meer gemonteerd worden op de diverse Rohloff fietsen.
O dat zou kunnen ja. Klinkt best logisch.

Dan zou ie er op de bewuste Jongerius dus gewoon af kunnen.
Om je achterwiel eruit te halen moet je de snubber naar buiten (naar rechts) schuiven. Anders kan je tandwiel er niet langs.
Helaas blijkt dan na 1 jaar dat hij helemaal zit vastgeroest en dat er geen beweging meer in te krijgen is. Denk er dus om om dat regelmatig te controleren/smeren.
Leon schreef:
za 31 dec, 2022 14:34
Waar de snubber wel voor dient is het voorkomen dat bij hoge belasting de riem over de tanden slaat. Dit levert door de klap waarmee het gepaard gaat vrij groot gevaar op voor permanente beschadiging van de riem.
Het zomaar demonteren ervan lijkt me dus niet de ideale oplossing. Is de riemspanning wel correct?
Ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dat als de riem éénmaal een tand verspringt dat hij dan in feite niet meer bruikbaar is. Ergens ook wel begrijpelijk, want de drie vezelstrengen liggen in de lengterichting, waardoor de riem in feite een vaste lengte heeft. Op het moment dat hij verspringt ligt hij dus een moment óp de tanden in plaats van ertussen, en is hij verlengd (waarschijnlijk dus strengen gebroken).

Mijn fiets heeft geen snubber, en de riemspanning hou ik in het midden van het bereik, de beste maatregel om overslaan te voorkomen is (volgens mij) even nadenken op momenten dat er veel kracht gezet moet worden, vooral als je een Pinion versnelling hebt, en de krachtvermeerdering dus vóór de tandriem plaatsvindt.
Piepen van CDC belt is te verhelpen door siliconen spray en met lang effect. Ervaring vanaf 2011.
Ik heb bij Cargo Velo als fietsenmaker enkele fietsen met Gates (CDX) in onderhoud. Mijn ervaring wanneer er wel niet/niet gepiept wordt, en wat de oplossing is:
  • De uitlijning moet zo recht mogelijk zijn. De afwijking mag maximaal 1,5mm zijn. Is dat niet, dan heb je bijna garantie op gepiep
  • De riemspanning moet zo juist mogelijk zijn. Zowel te los als te vast kunnen gepiep geven. Eens je voorste tandwiel te onregelmatig versleten is en je dus de riemspanning niet meer binnen de max/min spanningslimieten krijgt afgesteld heb je meer kans op piepen. Op tijd (!) je voorste tandwiel een kwartslag draaien kan dat probleem voorkomen (!)
  • Als een fiets enkele dagen stilstaat en intussen stijgt/daalt de gemiddelde temperatuur fors, dan is het mijn ervaring dat de meeste van mijn fietsen beginnen piepen. Siliconespray lost het probleem dan op. Siliconspray kan ook bovenstaande gevallen tijdelijk helpen. Als je op onderweg bent en je hebt geen siliconenspray voorhanden kan water soms ook genoeg zijn.
  • Ik geef onze fietsen elke 2 maanden een onderhoud. Ik poets de riem dan met een grote borstel en wat water. Alles wat vet is houd ik zo ver mogelijk van de riem, dat trekt alleen maar vuil aan.
Voor wat betreft dat uitlijnen: ik zag op een Pinion Youtube filmpje dat ze dat met een laser en twee steuntjes op de tandwielen doen, gaat dat in de fietsenzaak ook zo?

By the way, het voortandwiel een kwartslag draaien deed ik regelmatig, maar dat hielp weinig. Tot ik op het idee kwam om de trappers een kwartslag gedraaid t.o.v. het voortandwiel te verzetten :D .
Speeder300 schreef:
vr 06 jan, 2023 10:13
Voor wat betreft dat uitlijnen: ik zag op een Pinion Youtube filmpje dat ze dat met een laser en twee steuntjes op de tandwielen doen, gaat dat in de fietsenzaak ook zo?

By the way, het voortandwiel een kwartslag draaien deed ik regelmatig, maar dat hielp weinig. Tot ik op het idee kwam om de trappers een kwartslag gedraaid t.o.v. het voortandwiel te verzetten :D .
Die laser kost belachelijk veel voor wat je krijgt maar je kan het ook met een rechte lat, riem van de tandwielen en de lat vlak tegen het voortandwiel drukken en langs het achtertandwiel kijken, als er daar ruimt is of hij kan er niet langs dan klopt het niet.

En je haalt dus je voortandwiel los, draait die een 1/4 slag en schroeft hem weer vast.
Speeder300 schreef:
vr 06 jan, 2023 10:13
By the way, het voortandwiel een kwartslag draaien deed ik regelmatig, maar dat hielp weinig. Tot ik op het idee kwam om de trappers een kwartslag gedraaid t.o.v. het voortandwiel te verzetten :D .
Trappers een kwartslag draaien.
Het is de bedoeling dat de stand de tanden in de riem met het andere tandwiel wordt verandert.
Dat verandert niet als je de stand van de crank verandert dan blijft het voortandwiel ten opzichte van het achterwiel samen in dezelfde stand staan.
De stand van het achterwiel is van geen belang. Die is nl arbitrair en verandert van zodra je je wiel eruit haalt of de riem eens losmaakt.

Voor zover ik het begrijp is wel van belang de stand van de crank ten opzichte van het voortandwiel. dat bepaalt nl de plaats waar het tandwiel het meeste slijt. Die stand kan je wijzigen door een van beide een kwartslag ten opzicht van de ander te draaien.

Correct me if I am wrong.
nicolevelo schreef:
vr 06 jan, 2023 19:36
De stand van het achterwiel is van geen belang.
Je bedoelt denk ik de rotatiestand t.o.v. de draai-as van het wiel. Er zijn nog twee assen en drie bewegingsrichtingen.
Mr. Z schreef:
vr 06 jan, 2023 18:56
Die laser kost belachelijk veel voor wat je krijgt maar je kan het ook met een rechte lat, riem van de tandwielen en de lat vlak tegen het voortandwiel drukken en langs het achtertandwiel kijken, als er daar ruimt is of hij kan er niet langs dan klopt het niet.
De vraag die bij mij opkwam bij het overwegen van deze methode: als je de riem eraf hebt liggen om die lat op de tandwielen te leggen, en je hebt de zaak exact uitgelijnd, dan moet daarna de riem er weer op. Hoe gaat dat in z’n werk zonder de zojuist ingestelde uitlijning weer teniet te doen? Met andere woorden, blijven de bouten/moeren van het achterwiel en/of de twee schetsplaten gewoon vast zitten tijdens het opleggen van de riem?
Uitlijnen doe je tegen de tandwielen aan, aan de zijkanten dus (en kan met riem).
Meten aan de onderste helft van de tandwielen blijf je vrij van frame delen en crank.
Een (houten) lat kan maar is wel gevoelig voor krom trekken, beter een rei gebruiken.
(Maar met gewoon een touwtje gaat het ook prima. Daarmee zie je wonderwel zowat elke afwijking.)
uitlijnen.png
Groet,
Tom.
Met zo’n touwtje lijkt me een goed idee. Omdat m’n fiets nieuw is aangeschaft, en ik de riem nog niet heb hoeven spannen heb ik het nog niet bij de hand gehad, wel heb ik de zaak een paar keer peinzend bekeken toen de fiets in de fietslift hing. Wat dan opvalt is dat een rei over voor- en achter tandwiel in theorie een schone zaak is, maar mijns inziens is dat het nauwkeurigst als je de rei door het hart van de tandwielen plaatst, en dat wordt dan meteen een beetje lastig; bij mij zit in het voortandwiel de trap-as, en in het achtertandwiel de wiel-as. Boven de hartlijn kom je dan met je rei in de knoop met de framedelen, dus dan maar eronder, maar iets minder nauwkeurig lijkt het me wel. Met zo’n laser kun je dan weer wel door de hartlijn meten, maar ja, 600 euro?

By the way, de “naar binnen/buiten”-uitlijning van het achtertandwiel doe je, voor zo ver ik kan beoordelen, via de vulringen tussen de naaf en het tandwiel, en ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat de jongens (meisjes) in de fabriek dat goed afgeleverd hebben (niet gecontroleerd overigens). De uitlijning die dan nog overblijft is waar wij stervelingen volgens mij het meest mee te maken hebben, namelijk het scheefzetten van het achterwiel, en dus achtertandwiel, tijdens het spannen van de riem, of bij het terugplaatsen van het achterwiel na het vervangen van bijvoorbeeld een band. Daar heb ik iets meer zorg over, staat het achtertandwiel niet exact recht in de riem dan trekt de riem niet over zijn volle breedte, maar alleen aan de binnen- of buitenkant, en dat zal tot hogere slijtage leiden. Lijkt me een uitdaging om dat zuiver recht te zetten. Touwtje? Laser?
Tom vds schreef:
za 07 jan, 2023 01:08
Een (houten) lat kan maar is wel gevoelig voor krom trekken, beter een rei gebruiken.
Ik weet niks van Gatesriemen maar wel van hout. Hout is heel fijn spul maar vergeet het voor deze toepassing. Hout is op dit schaalniveau per definitie krom.