Uiteraard had ik gegoogled, maar ik wist niet van het bestaan.
Dank voor de uitleg.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Uiteraard had ik gegoogled, maar ik wist niet van het bestaan.
Mee eens. Dit was de uitleg die ik kreeg bij een eerste proefrit.Speeder300 schreef: ↑za 31 dec, 2022 07:37Ik vrees toch dat een snubber niet kan voorkomen dat er iets tussen de riem en tandwiel komt….
Wás dacht ik, tegenwoordig niet meer toch? Misschien is het alleen maar bij de CDC Mudport riem zo geweest en bij de CDX niet meer, of is het later ergens gewijzigd?
Ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dat als de riem éénmaal een tand verspringt dat hij dan in feite niet meer bruikbaar is. Ergens ook wel begrijpelijk, want de drie vezelstrengen liggen in de lengterichting, waardoor de riem in feite een vaste lengte heeft. Op het moment dat hij verspringt ligt hij dus een moment óp de tanden in plaats van ertussen, en is hij verlengd (waarschijnlijk dus strengen gebroken).Leon schreef: ↑za 31 dec, 2022 14:34Waar de snubber wel voor dient is het voorkomen dat bij hoge belasting de riem over de tanden slaat. Dit levert door de klap waarmee het gepaard gaat vrij groot gevaar op voor permanente beschadiging van de riem.
Het zomaar demonteren ervan lijkt me dus niet de ideale oplossing. Is de riemspanning wel correct?
Die laser kost belachelijk veel voor wat je krijgt maar je kan het ook met een rechte lat, riem van de tandwielen en de lat vlak tegen het voortandwiel drukken en langs het achtertandwiel kijken, als er daar ruimt is of hij kan er niet langs dan klopt het niet.Speeder300 schreef: ↑vr 06 jan, 2023 10:13Voor wat betreft dat uitlijnen: ik zag op een Pinion Youtube filmpje dat ze dat met een laser en twee steuntjes op de tandwielen doen, gaat dat in de fietsenzaak ook zo?
By the way, het voortandwiel een kwartslag draaien deed ik regelmatig, maar dat hielp weinig. Tot ik op het idee kwam om de trappers een kwartslag gedraaid t.o.v. het voortandwiel te verzetten .
Trappers een kwartslag draaien.Speeder300 schreef: ↑vr 06 jan, 2023 10:13By the way, het voortandwiel een kwartslag draaien deed ik regelmatig, maar dat hielp weinig. Tot ik op het idee kwam om de trappers een kwartslag gedraaid t.o.v. het voortandwiel te verzetten .
Je bedoelt denk ik de rotatiestand t.o.v. de draai-as van het wiel. Er zijn nog twee assen en drie bewegingsrichtingen.
De vraag die bij mij opkwam bij het overwegen van deze methode: als je de riem eraf hebt liggen om die lat op de tandwielen te leggen, en je hebt de zaak exact uitgelijnd, dan moet daarna de riem er weer op. Hoe gaat dat in z’n werk zonder de zojuist ingestelde uitlijning weer teniet te doen? Met andere woorden, blijven de bouten/moeren van het achterwiel en/of de twee schetsplaten gewoon vast zitten tijdens het opleggen van de riem?