Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wanneer dure trekkingfiets? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

wanneer dure trekkingfiets?

Hallelujah brother :lol: :lol: !
saagstree schreef:...bij de Giant Dealer weer grote beurt nieuwe banden en tand wielen en ketting laten vervangen ,koste bijna 450 euro...
Afbeelding
(Voordat ik naar de fietsenmaker ga check ik altijd eerst even in welke auto hij rijdt.)
Saagstree: het lijkt me niet dat de derailleur fiets je probleem was, maar de kwaliteit van je fietsenmaker. Dit zijn overigens onderhoudsklusjes die je echt beter zelf kunt doen. Het is niet dat ik niet blij ben met mijn fiets met Rohloff naaf (al ben ik juist blij met mijn ketting, en zou ik al helemaal geen alu frame willen), maar met een beetje gevoel voor onderhoud is een derailleur echt geen probleem.
Als iemand opziet tegen de extra 1000 euro voor een Rohloff fiets, en de nog weer een paar honderd euro voor een riem, dan kan ik dat geheel billijken, zeker als je nog niet eens weet of je het leuk gaat vinden. Laten we elkaar toch niet het hoofd op hol brengen.
Helemaal mee eens Wim. In verreweg de meeste omstandigheden voldoet een derailleursysteem echt prima. Op vakantie, voor woonwerk, voor alles eigenlijk wel. Maar soms denk je eens na over wat er beter zou kunnen. Wat je daar dan voor over hebt is aan de persoon zelf. Mijn eigen overwegingen moeten zeker niet worden opgevat als een "must" voor de topicstarter! Vanochtend ook weer heerlijk naar het werk gefietst, op een heerlijk geruisloos fietsje, slechts het zoemen van de banden vergezelde mij!
saagstree schreef: Rij nu al 11000 km. afgezien van een productie fout van een lager in de naaf wat super is opgelost door Rohloff probleemloos en dat olie verversen doe je in 15 minuten.
Dit soort dingen lees ik wel meer: In dezelfde zin wordt het woord "probleemloos" gebruikt terwijl er ook een probleem gemeld wordt, niet alleen bij de rohloff overigens.

Ik krijg de indruk dat bij fietsen ook de discussies vertroebeld worden door geloofs- en bewijs- issues. Ieder heeft zo zijn voorkeur en waarschijnlijk zullen de ambassadeurs van dure onderdelen beter hun best doen dan die van goedkopere spullen vanwege het cognitieve dissonantie reductie fenomeen.

Sommigen houden van goede en mooie spulletjes, anderen krijgen een kick van zo goedkoop mogelijk iets zo goed mogelijk aan te schaffen. De discussies lijken meer te gaan over de fietsers dan over de fietsen :)

Maar ik leer zo tussen de regels door toch weer heel veel hier. Het leukste is dat er variatie is. Er is wat te kiezen, en dat is het leukst. Als iedereen het eens zou zijn dan zou er maar 1 fiets het beste zijn en zouden we allemaal op diezelfde fiets rondrijden. Saai.
Fietsen is emotie... Zo ook het materiaal wat erbij komt kijken!
FWIW: Op de Fiets- en wandelbeurs vertelde een dealer me dat 80% van zijn oudere fietsvakantieklanten inmiddels voor een Rohloffnaaf, Magura's en riem ging, á € 4000. De keuze voor zo'n fiets lijkt dan eerder ingegeven door een ruim babyboombudget dan door rationele factoren, denk ik dan.
Nee joh, die mensen hebben dat echt nódig, snap dat dan :lol: .
Ik lees hier in dit topic dat men niet zo gecharmeerd is van Gazelle; maar waarop fietst Frank van Rijn?? :roll: :roll:
Laten we dan blij zijn dat we alleen F. van R. verafgoden, niet ook alles wat hij aanraakt... :roll:
guusnatuur schreef:De discussies lijken meer te gaan over de fietsers dan over de fietsen :)
Mijn ervaring op dit forum is dat discussies vooral gaan over fietstechniek en niet over fietsvakanties.
Travelmaster schreef:Laten we dan blij zijn dat we alleen F. van R. verafgoden, niet ook alles wat hij aanraakt... :roll:
Inderdaad. Juist zijn reisverhalen maken dat we hem verafgoden. Niet zijn fiets of zijn fietsspulletjes.
trooper schreef:Ik lees hier in dit topic dat men niet zo gecharmeerd is van Gazelle; maar waarop fietst Frank van Rijn?? :roll: :roll:
Op een fiets waavan je de originele Gazelle-onderdelen op de vingers van een onhandige houthakker kunt tellen.
Ave Gone schreef:
trooper schreef:Ik lees hier in dit topic dat men niet zo gecharmeerd is van Gazelle; maar waarop fietst Frank van Rijn?? :roll: :roll:
Op een fiets waavan je de originele Gazelle-onderdelen op de vingers van een onhandige houthakker kunt tellen.
lol, lang leve de Gazelle-houthakker.
Fietsen is emotie, maar bij 30 km woon-werk en een onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer kan een dure fiets zichzelf gemakkelijk terugverdienen.
Een paar jaar geleden een simultaan presentatie gedaan (met een amerikaanse fietsster; leuk fietscultuur verschil ook) over vakantie fietsen en -uitrusting met of zonder budget. Conclusie: eigenlijk maakte het aan het eind van elke willekeurige fiets dag allemaal niet zo veel uit.

'Duur' en 'kwaliteit' zijn subjectief. Ik denk echter wel dat duurdere merken hun producten en onderdelen in NL (of elders in west-europa) fabriceren; verwerven en assemlbleren. En niet zoals bijv gazelle batavus giant etc bijna alles in china laten maken en in Nederland assembleren. Mag het dan nog made in holland heten ? :)


Het grote nadeel van duurdere fietsen en rohloff etc vindt ik de diefstal gevoeligheid. En dat je dan ook weer sloten mee moet slepen. (Over gewicht gesproken)
Ik kan me herinneren dat Koga populair was onder het gilde in nederland.

Walter
{ik heb het bericht verwijderd omdat reageerders het punt volledig misten}
Lijkt me niet eerlijk: een dure fiets vergelijken met een goedkoop autootje. Ik zou nooit met een goedkoop autootje gezien willen worden :D
hansrtd schreef:Fietsen is emotie, maar bij 30 km woon-werk en een onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer kan een dure fiets zichzelf gemakkelijk terugverdienen.
+1

Case study:
ik kocht exact 10 jaar geleden een Koga Expression (Rohloff / Magura) voor 2500 EUR. Die heb ik nog gepimpt met GPS (Edge 705) en Km-teller (VDO MC 1.0, daarna 2.0)...dus laten we zeggen 3.300 EUR.
Ondertussen heb ik twee voorbladen, twee achtertandwielen en een stuk of wat kettingen versleten en mijn Magura's laten vervangen en uiteraard een stapel banden versleten. Ook nog een versleten balhoofd laten vervangen, wat werkuren...pff laten we zeggen een totaal van minder dan 1500 EUR.
Kost op 10 jaar: 4800 EUR.

Met mijn woon-werkverkeer vang ik hier in Belgie ongeveer een goeie 100-120 EUR / maand (ongeveer 25 km/dag). Dat maakt 1200-1400 EUR / jaar of een dikke 12.000 EUR op 10 jaar.

Dus mijn 'veel te dure' Rohloff-fiets heeft me > 7.000 EUR 'opgebracht'.
Zou dit ook voor een klein autootje gelden?

Oh, en mijn fiets is nog niet einde levensduur...hij rijdt nog als een zonnetje.
Dan hebben jullie betere reiskostenvergoedingen dan hier in Nederland :)
Weet ik 8)
Het enige waar Belgie Nederland verslaat op fietsgebied.