Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kookspullen - wat neemt iedereen mee? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Kookspullen - wat neemt iedereen mee?

{ietwat vaal geworden pet van scheikundig technoloog}
Het probleem is dat sommigen alle kunststoffen beschouwen als min of meer hetzelfde. Stop daarmee en trek geen conclusies zonder je er grondig in te verdiepen.

Weekmakers zitten niet vooral in zachte plastics.
Olijfolie wordt niet ongezond als je het gaat verwarmen.
{/pet van scheikundig technoloog}

Berger: Het verbaasde mij ook dat Nalgene flesjes weekmakers zouden bevatten. Zonder bronvermelding ga ik er niet verder over speculeren.
@Anja - dank voor je lijstje met wat je meeneemt en ja hoor graag wat je wel/ niet beviel en/of niet meer meeneemt.

Off topic: Zoals je misschien gelezen hebt ben ik vorige week van de trap gevallen - net voor de wereldfietsbeurs en heb mijn onderbeen + voet in verschillende gradaties gekneusd + van mijn grote teen een fractuur in de buitenste phalange. Heb dus heel vorige week niets anders gedaan dan gezeten en thuis geweest. Gisteren weer voor 4 lessen naar school en vandaag hetzelfde. Vanaf donderdag kijken of ik weer zelf kan rijden + hele dag proberen. Ik hoop over ca 11/2 week weer voorzichtig een rondje te fietsen. En kort daarna hoop ik dat Marten hem klaar heeft want zoals hij me eerder cheekily mailde "ik hoef me dus niet te haasten". Maar zonder gekheid - ik ga ervanuit dat ik half april weer normaal kan fietsen (met of zonder mijn fietsschoenen) en dat ik dan mijn raspaard kan ophalen.

Een thermosfles heb ik van Primus (0,5l) maar nog niet uitgeprobeerd. Zal er morgen of zo eens kokend water opgieten en de dag erna ca zelfde tijd eens kijken hoe lekker warm het nog is, althans dat hoop ik. :wink:
Inge1 schreef:Een thermosfles heb ik van Primus (0,5l) maar nog niet uitgeprobeerd. Zal er morgen of zo eens kokend water opgieten en de dag erna ca zelfde tijd eens kijken hoe lekker warm het nog is, althans dat hoop ik. :wink:
Om de test nog iets waardevoller te maken zou je de volle thermosfles buiten moeten zetten!

Peter
Peter, ik denk dat geen enkele thermosfles tegen een nacht buiten in de vorst bestand is. Ook mijn shira niet.
Maar als ik deze fles vergelijk met een willekeurige andere fles van hema, anwb, aldi etc etc dan blijft het water gloeiend heet in "normale" omstandigheden.
@ Inge, ik had iets gemist (te druk met de buitenbanden :lol: ) beterschap. Een ongeluk zit echt in een klein hoekje.
gr Anja
dijken63 schreef:Peter, ik denk dat geen enkele thermosfles tegen een nacht buiten in de vorst bestand is. Ook mijn shira niet.
Een nachtje vorst is misschien wat overdreven, maar ik zou toch wel willen weten of je/een thermosfles in staat is om 's avonds (laten we zeggen rond acht uur) gekookt water nog heet genoeg te houden voor het maken van koffie de volgende ochtend, pak-em-beet om zeven uur.. Als dat een lauw bakkie oplevert kook ik liever 's ochtends wat water voor echt hete koffie. Ik heb gewoon nog nooit een goede thermosfles gehad, dus heb helemaal geen voorstelling wat ik ervan kan verwachten.
Dwaalt misschien steeds verder af, maar de anwb heeft eens een paar thermosflessen op een rij gezet. Hierboven genoemde fles staat er niet bij, maar het is wel aardig om te zien hoe groot de verschillen zijn. http://www.anwb.nl/kampioen/tests/therm ... mosflessen
Daar kan ik wel antwoord op geven.
ik bezit een grote fles van 1 liter, een van 750 ml en een van 350.
die laatste heb ik nog niet getest in een vakantie. Kan mij voorstellen dat je het beste resultaat hebt bij de grootste fles.
Tijdens de reis naar Italië in de zomervakantie, met auto dat wel, vul ik 's ochtends om 7 uur de fles. als ik die fles niet open maak dan heb ik de volgende dag heet water voor thee en oploskoffie.
kan mij voorstellen dat je dan geen opgiet koffie kan maken. Maar misschien wel na 12 uur? Dat zou ik moeten uit testen. ik doe het met oplos.
Zit er een nacht tussen dan is het afhankelijk hoe koud het 's nachts is.
Tijdens een wintersport was het water na een nacht in de auto lauw, maar het vroor toen flink.
Wij maken ook noedels voor avondeten van die fles.
ik heb geen aandelen bij rubytec hoor. Maar vind het 1 van de meest waardevolle producten van mijn uitrusting.
Terwijl ik zit te typen op een schermpje van de mobiel zie ik dat er al weer geantwoord is.
ik ken de eerste 2 flessen niet. Die van mij zijn ook prijzig. Stammen uit de gulden tijd.
Nooit spijt van de uitgave.
die van 350 gekocht voor het fietsen. Net 2 kopjes thee of koffie voor onderweg. Moet op gewicht Letten :|
Hoi,
Ik neem meestal mee: 1 pannetje met blauwgasflesje, groen opinelmes, vork, lepel, theelepep, plastic mok, plastic bord, peper, provencaalse kruiden, multidoekje, schuursponsje, heel klein flesje afwasmiddel, flesje olijfolie, soort tupperwarebakje met deksel.
Ben heel goed in eenpansmaaltijden. Kook eerst water, giet het bij de couscous of noodles in het bakje en daarna in hetzelfde pannetje groenten met vis in (tomaten)sausje en klaar is Klara.
Groet, Petra.
Heel interessant dit topic. Alleen......Deze zomer fiets ik met 2 pubers (met elk 4 holle kiezen :shock: ) en een partner. Kleine pannetjes werken dan echt niet meer :P . Ik neem twee branders mee en een grote versie pannenset (alle grote merken lijken alleen 1 a 2 persoonssetjes te hebben), het keukengerei is al genoemd door de anderen.
Vorig jaar in Denemarken kon ik nog in de camping dus dat is weer heel andere koek. Ik ben benieuwd: iemand nog tips voor 'koken-op-de-grote-hoop'? of is dat erg 'offtopic'?
Danielle
Zal straks de mijne vullen met kokend water - blijft wel binnen staan - buiten te slecht weer. En het resultaat laten weten.

Petra dank voor je lijstje. Dat helpt. Nu ben ik zelf niet zo goed in 1 pansgerechten vandaar de 2 pannen. Maar misschien wat niet is nog wordt.

Meerdere van jullie noemden het meenemen van olijfolie. Aan welke hoeveelheden moet ik dan denken? Dan krijg ik een idee hoelang je met bepaalde hoeveelheden doet + welke maar flesje ik hiervoor mag aanschaffen. En waarom olijfolie en bijvoorbeeld geen vloeibare bak- en braad?

Schuursponsje zal ik niet meenemen - niet zo goed voor mijn pannen met anti-aanbak laag. Zit meer aan zoiets te denken:
MSR (deze heeft de voorkeur ivm het borsteltje wat eraan zit)
Afbeelding
GSI
Afbeelding
[quote="Inge1"]Meerdere van jullie noemden het meenemen van olijfolie. Aan welke hoeveelheden moet ik dan denken? Dan krijg ik een idee hoelang je met bepaalde hoeveelheden doet + welke maar flesje ik hiervoor mag aanschaffen. En waarom olijfolie en bijvoorbeeld geen vloeibare bak- en braad?

kan je meenemen in eerder genoemde Nalgene flesjes
Bij Bever hebben ze Nalgene sets van 8 potjes/flesjes voor rond de 8 euro (niet op de site wel in de winkel

zo'n klein flesjes is voor ons ruim voldoende, je hebt maar weining nodig en onderweg heb je anders vast de gelegenheid om het bij te vullen
vloeibaar bak en brad blijft bij hoge temperaturen buiten de ijskast volgens mij niet goed.
Inge1 schreef:Meerdere van jullie noemden het meenemen van olijfolie. Aan welke hoeveelheden moet ik dan denken? Dan krijg ik een idee hoelang je met bepaalde hoeveelheden doet + welke maar flesje ik hiervoor mag aanschaffen. En waarom olijfolie en bijvoorbeeld geen vloeibare bak- en braad?
kan je meenemen in eerder genoemde Nalgene flesjes
Bij Bever hebben ze Nalgene sets van 8 potjes/flesjes voor rond de 8 euro (niet op de site wel in de winkel

zo'n klein flesjes is voor ons ruim voldoende, je hebt maar weining nodig en onderweg heb je anders vast de gelegenheid om het bij te vullen
vloeibaar bak en braad blijft bij hoge temperaturen buiten de ijskast volgens mij niet goed.
@Jasmon - dat is goed om te te weten van die sets maar eh, maar wat is klein?

Dat zou kunnen van de bak en braad - zal ik eens nakijken. Aan de andere kant is olie weer multi inzetbaar en bak en braad niet.
In bak- en braadprodukten zit soms zout en vleesextract waarme de fabrikant al bij voorbaat meebepaalt hoe jouw gerecht gaat smaken. Lees goed de kleine lettertjes op de verpakking. (Ik vind sommigen echt vies)
In alle de bak- en braadprodukten zit een mengeling van stoffen die het spul moeten laten lijken alsof je heb gebakken of gebraden in echte boter. Het is aan iedereen zelf te bepalen of dat smaakt.
Daarnaast is het handige van olijfolie dat het ook bruikbaar is voor de salade en belegde broodjes; bak en braad op brood of in de salade lijtk me heus minder.
Ik gebruik thuis altijd een olijfolie variant van de bak&braad en die geeft vind ik geen nare andere smaken aan de producten.

Maar je hebt wel helemaal gelijk van de olijfolie die is multi-inzetbaar. Moet ik in vakantiestand maar even overschakelen op bakken in olie.
Tegenwoordig bakken we ook vaak in kokosboter. Bij lagere temperaturen vast en bij hogere temperaturen vloeibaar. Je kunt het alleen niet overal (in het buitenland krijgen).

Olijfolie hebben we in een flesje van (ongeveer) 100 ml mee. Maar nu moet ik toegeven dat het voor een maand te weinig is. Soms kan ik het bijvullen bij een mede kampeerder. Soms doen we het laatste stukje met boter.
Kokosboter - zou ik niet aan gedacht hebben maar geeft dat dan geen kokossmaak aan alles? En het vloeibaar/ hard worden is dat niet lastig?

100 ml geeft een goede richtlijn. Dan weet ik waar ik ongeveer op mag rekenen. Neem aan dat je het in een Nalgene flesje hebt zitten?

En als je kokosboter meeneemt dan heb je daarnaast je olijfolie, toch?
Het voordeel van olijfolie is dat het goed blijft in de warmte, en dat je het ook voor de salade kunt gebruiken (met een klein flesje balsamico erbij). Boter en margarine zijn wat mij betreft te onpraktisch.
Wim schreef:Het voordeel van olijfolie is dat het goed blijft in de warmte, en dat je het ook voor de salade kunt gebruiken (met een klein flesje balsamico erbij). Boter en margarine zijn wat mij betreft te onpraktisch.
+1

wij gebruiken overigens Lensenvloeistofflesjes voor de olijfolie.