Waar het volgens mij om gaat is dat je bij ongelukken en conflicten in het verkeer regels hebt, waardoor formeel schuld of verantwoordelijkheid kan worden vastgesteld door de wetgever/handhaver. Niet om pietluttig allerlei regeltjes toe te passen. Wat ik bijvoorbeeld onbegrijpelijk vind, is dat in mijn middelbare schooltijd: eind jaren zestig, begin jaren zeventig, de opvoersetjes voor brommers openlijk in de etalage van de rijwielhandel lagen. Het is net zoiets als fietsverlichting: als fietser kon je al jaren geleden op de bon worden geslingerd voor het rijden zonder verlichting, maar de fabrikanten hebben al die jaren weg kunnen komen met prutswerk op dat gebied.captain_fabulous schreef:Helemaal mee eens, de wetgeving holt achter de feiten aan natuurlijk, een elecrische fiets die zo snel kan als een brommer moet je ook zo behandelen. Snap niet helemaal waarom dat kennelijk jaren moet duren...een snelheidslimiet voor fietsers is iets heel anders, en volkomen ondoenbaar in mijn ogen. Al was het alleen maar qua handhaving. En dan is het ook nog een onwenselijke verbod. Want wat is het volgende, iedereen verplicht tussen de 15 en 18 kilometer max rijden, zodat alle snelheidsverschillen verdwijnen? (Dus te langzaam, en te snel wordt verboden.) Je kan niet alles reguleren en vorscjrijven, fietsen gaat ook om vrijheid, even weg zijn van het regeltjes oerwoud waar we al in leven.
Volgens mij moet de politie meer handhaven: maar dan vooral op rijgedrag en niet op het formeel overtreden van de maximum snelheid. Een oplettende en behendig sturende automobilist die 60 rijdt in de bebouwde kom is een veiliger chauffeur dan iemand die 40 rijdt en zit te suffen of te druk bezig is met zijn cd-speler e.d. Het spreekt volgens mij vanzelf dat je niet op je racefiets of velomobiel met 40 door een woonwijk met smalle straatjes moet knallen. En je raast ook niet met een peloton vlak langs een oudere verkeersdeelnemer die nog geen 15 km per uur rijdt.