door
Leon » wo 03 dec, 2014 10:08
Christophorus schreef:Ik heb mijn tassen helemaal binnenstebuiten gekeerd, maar kan nergens codes vinden, behalve op de middelste gespsluiting. Daar staat "3 JL".
Op de Vaude-website staat enkel het volgende: Main fabric: 82% Polyamide, 18% Polyester; 800 D 78 T Tetrapolyurethane coated; Lining: 100% Polyester; 210 D Polyurethane coated
De kunststof codes staan waarschijnlijk op de plekken waar je niet bij kunt. Je zou de tas uit elkaar moeten halen.
De
main fabric is dus alleen het zeilmateriaal.
Lining is de voering of iets dergelijks.
Even een kanttekening bij mijn eigen opmerkingen:
Er zijn uiteraard ook altijd nog verschillende kwaliteiten van hetzelfde materiaal. Uitgangsstoffen kunnen zuiverder of onzuiverder zijn en de meng- en vormprocessen en -temperaturen kunnen beter of slechter zijn. Net als altijd zijn er meer dan genoeg gelegenheden om een goed ontwerp slecht te produceren.
Maar als ik onderstaande foto van El&El zie dan twijfel ik ook aan het ontwerp. Kennelijk hangt de draagraill hier alleen middels de dunne delen aan de kunststof plaat die weer alleen middels de blinde bouten aan de tas (en de binnenplaat) vast zit. Dat is duidelijk een veel kwetsbaarder ontwerp dan de situatie bij mijn oude Ortliebs waar de rail met boutjes rechtstreeks door de hele tas vastgemaakt zit.
De methode van reparatie op de foto erna is dus wel de voor de hand liggende
Ook is de afstand van de haken tot de tas groter dan bij mijn oude tassen wat ongunstig is.
http://traveltheworldbybicycle.com/imag ... aude-5.jpg
(foto was met >850 te breed voor direct dit forum)
Aan Vaude de keus, aan de fietsers de test.
Al met al: wees zuinig op je oude tassen en als het zeilmateriaal kapot is doe dan de haken niet weg!