Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwste idworxen voor 2015 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De nieuwste idworxen voor 2015

[moderator]Bericht verwijderd wegens beledigende karakter. Aangezien de gebruiker dit bij herhaling heeft gedaan krijgt deze gebruiker een ban. [/moderator]
Een aantal feitjes.

- Sinds de jaren 50 is de Nederlandse economie, op een paar dipjes na, voortdurend gegroeid.
- Sinds die tijd is onze bevolking steeds groter geworden.
- Het aantal mensen dat bewust leeft is in ieder geval in absolute aantallen gegroeid.
- Het aantal mensen dat goede fietsen wil en kan kopen is in al die jaren ook gegroeid.

Rest de vraag: waarom konden de grote Nederlandse fabrikanten tot in de jaren 90 wel redelijk geprijsde, functionele fietsen op de markt brengen en wordt je nu juist in de populaire prijsklassen opgescheept met fietsen met allerlei disfunctionele toeters en bellen: suspecte vering, te zachte gelzadels, jasbeschermers (zelfs hier en daar bij het voorwiel!), onhandige kettingrandjes, rare spaakpatronen, extra dikke gebogen buizen en dus te zware frames etc. etc.?

En dat terwijl nog niet zo gek lang geleden zelfs de (stalen) frames nog in Nederland werden gemaakt. :evil:

Overigens: alle respect voor zelfstandige fietsenbouwers en fabrikanten die voor weliswaar een pittige prijs, wel mooie en functionele fietsen bouwen en voor de fietsenwinkels die deze fietsen ook willen verkopen en onderhouden! :)
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef:Alleen jammer dat je de fiets niet kunt verkrijgen zonder overbodigheden zoals tubusdragers verlichting spatborden en zijstandaard. Voordat je het weet wordt je weer in het ortlieb keurslijf gedwongen, niks erger dan dat.
Ik denk dat een goede dealer gaarne bereid is je deze fiets te leveren zonder overbodigheden.
stef.l schreef:Qua kracht valt magnesium ook wel mee.
Maar magnesium heeft een gewicht van ca. 35 - 40% van dat van titanium.
Stef,
Als je de woorden 'sterkte' in plaats van 'kracht' gebruikt en 'dichtheid' of 'soortelijk gewicht' in plaats van 'gewicht' zijn je teksten al een stuk beter te volgen.
Sterkte is dan weer wat anders dan stijfheid, maar dat wellicht terzijde.
Riny Visser schreef:Rest de vraag: waarom konden de grote Nederlandse fabrikanten tot in de jaren 90 wel redelijk geprijsde, functionele fietsen op de markt brengen en wordt je nu juist in de populaire prijsklassen opgescheept met fietsen met allerlei disfunctionele toeters en bellen: suspecte vering, te zachte gelzadels, jasbeschermers (zelfs hier en daar bij het voorwiel!), onhandige kettingrandjes, rare spaakpatronen, extra dikke gebogen buizen en dus te zware frames etc. etc.?
http://www.gazelle.nl/assortiment/espri ... /esprit-c7Best een functionele fiets. Goede prijs en uitrusting en leverbaar in Titanium (kleur) :lol:
stef.l schreef: Het probleem van magnesium is dat het erg corrosie gevoelig is bij slecht onderhoud. De afgelopen jaren verbeterd dat wel enigszins door de samenstelling van magnesium alloys aan te passen. Maar daar wordt het productieproces niet goedkoper mee. En gezien onderhoud bij veel producten als nalatig te beschrijven is, zal magnesium niet snel iets worden voor het brede publiek.
Tests show that on the high purity magnesium alloys, there is less corrosion than on the aluminium alloys with factor three and factor seven with carbon steel. In general use the magnesium parts does not need to be coated unless used in cosmetic applications.
stef.l schreef: Qua kracht valt magnesium ook wel mee. Ja, bij een gelijk gewicht is magnesium sterker dan titanium. Maar magnesium heeft een gewicht van ca. 35 - 40% van dat van titanium. Om tot een soortgelijke kracht te komen zie je dan ook dat de buizen in omvang dienen toe te nemen. Paketa wielrenfietsen bijv. hebben buizen van een gemiddeld MTB formaat. En dat op fietsen waar de impact beperkt zou zijn. Magnesium MTB frames kennen al snel vrij massieve stukken metaal welk simpelweg enkel de hoogte in gaan omdat een circulaire constructie gezien de bijkomende breedte niet langer prettig fietst. Waarmee het ook tegelijk deel van de kracht verliest.
Aluminium heeft 30% de sterkte van staal. Magnesium zou volgens jouw gegevens 35% van de sterkte van titanium hebben. Het lijkt mij dan sterker dan aluminium bij gelijke massa. En van aluminium worden beste fietsen gemaakt. (De Trek 4100 alpha bijvoorbeeld.)
stef.l schreef: Een laatste issue met magnesium is metaal moeheid. Dit is bij magnesium nog sterker dan bij staal. Dit heeft voor de Kirk Precision frames er dan ook toe geleid dat productie gestaakt diende te worden. Binnen enkele jaren was het aantal meldingen van framebreuk simpelweg te groot.
Ik heb geen aandelen maar ik weet van Segalframes dat ze in Deutschland getest worden bij EFBe. Die testen daar zijn richtinggevend bij aansprakelijkheidszaken. Het zal niet helemaal rotzooi wezen denk ik, maar ik ben helemaal happy met m'n Trek verder.
Zag toevallig vandaag een Idworx van twee jaar oud voorbij komen (die 200 km heeft gereden - over vooroordelen gesproken) waarvan de trekbouten van de eccentrische as volledig vastgeroest zaten. "Stuur maar terug naar Duitsland", zeiden ze in Duitsland. Ja doei.

Het is altijd wel wat - maakt niet uit wat je uitgeeft.
"Rijdt Frank van Rijn op een fiets van 5000 euro? I doubt it."
Van de week Frank nog ontmoet, vertelde hem over de prijzen van de duurdere reisfietsen. Statussymbolen was zijn antwoord.
Maar er zijn mogelijkheden hem te over te halen voor een Santos of Idworx. Gazelle is gestopt als sponsor. Over 4 maanden is hij terug uit Afrika :D
Ik volg op vimeo een aantal veel fietsers. Niet 1 met een dure fiets. Allemaal gewoon ketting en een shit load aan zooi bij zich. Nou ja het enige waar ik echt van overtuigd ben is belt drive. Maar als ik zou gaan fietsen buiten Europa dan gaat er gewoon een ketting op en v-brakes.
Toch grappig dat idworx nog steeds geen belt-drive heeft omdat ze jaren geleden heel hard riepen dat t niks was...

Nu maken ze hun fietsen zo dat t er wel op kan omdat hun klanten het willen omdat zo'n riem rustig 30.000km mee kan gaan maar ze te trots zijn om hun worden terug te nemen, sterker nog laatst stond hun commentaar nog steeds op t @
Natuurlijk zijn dit soort fietsen statussymbolen. Maar daarmee zijn het nog geen slechte fietsen. Bij alle commerciële producten zoals de eerder aangehaalde auto's is een scala aan prijsklassen en uitvoeringen, en altijd is het zo dat je ook met de eenvoudigste versie op je bestemming komt. Maar mensen zijn mensen en sommige mensen vallen voor hebbedingen, rationeel of niet. Zonder dat fenomeen zou de economie niet draaien, als iedereen z'n oude jas zou repareren. De mode ook niet.
Overigens, zoals eerder ook gezegd, vergeleken met bijvoorbeeld autokosten zijn ook dure fietsen 'peanuts'. Een beetje reparatie/beurt alleen al bij een wat oudere auto...en dan nog de afschrijving etc. Kost echt 'niks' hoor zo'n fiets.
Overigens doe ik het liever met wat goedkopers/gewoners, maar dat is een kwestie van smaak.
Volgens mij gaat de vergelijking mank om fietsen met auto's te vergelijken als het om kosten gaat. Vaak (lees: niet in alle gevallen) dienen fiets en auto immers een ander doel. Met zo'n fiets van 5000 euro ga je hoop ik toch wel op vakantie... En ja, auto's zijn in aanschaf en gebruik heel erg duur, maar je krijgt er wel een hoop materiaal, technologie en gebruiksgemak voor terug. Volstrekt onvergelijkbaar dus, tenzij je in de gelukkige omstandigheid verkeert dat je niet te ver van je werk afwoont en op de fiets kunt dan wel met de trein kunt gaan. Wat je wel bij zaken als fietsen, auto's en smartphones terugziet is het keuzegedrag van de consument. De een neemt genoegen met basis, de ander met voldoende/goede kwaliteit en weer een ander wil het allerbeste. Voor de diverse behoeftenniveaus is een markt. De topicstarter bedient het hogere segment, en dat is vanuit zakelijk oogpunt een prima zet.

Verder, dat iemand niet voor het allerbeste kiest maar wel kritisch is op de meerwaarde ervan heeft m.i. niet, zoals iemand eerder kort door de bocht beweerde, te maken met afgunst of gebrek aan geld, maar met het een gebrek aan inlevingsvermogen: waarom zou je meer uitgeven als het gewoon functioneert of slechts een kilo scheelt. Ik behoor tot die groep met een beperkt inlevingsvermogen in mensen die alleen maar het beste willen (ik vind het stiekem wel wat materialistisch). Ik ben helemaal alert als mensen zich onder invloed van reclame en sociale druk iets beters en duurders kopen dan waar ze intrinsiek behoefte aan hebben. Tegelijkertijd moet iedereen het maar zelf weten. Liever geld uitgeven aan een mooie fiets, deze dan ook tot het uiterste beproeven (veel kilometers maken, extreme tochten) en er bovendien een professionele fietsenwinkel mee sponsoren (ik sponsor de fietstrips van de Rotterdamse collega's), dan het geld aan Heinekenbier en Jan Smit uitgeven.
Hoho, niks mis met bier he! Zeker niet na een dagje fietsen :P . Jan Smit mag thuisblijven, dat ben ik met je eens!
quote="willem.m"
> Volgens mij gaat de vergelijking mank om fietsen met auto's
> te vergelijken als het om kosten gaat.
Dat zou in geval van de Idworxfietsen nog wel eens opmerkelijke cijfers kunnen opleveren.

> Vaak (lees: niet in alle gevallen) dienen fiets en auto immers een ander doel.
Je wilt niet weten hoeveel mensen er per definitie niet fietsen en voor elke afstand van meer dan 300 meter (en ik overdrijf niet) de auto pakken.
In een flink dorp hier vlakbij is een grote supermarkt waar meestal wel 100 auto's staan maar niet altijd een fiets. Ik heb er wel eens drie fietsen tegelijk zien staan...
Wat je ook vindt van prijs, uitvoering en kwaliteit enz. : Het is maar een fiets.
janenliseth schreef:Wat je ook vindt van prijs, uitvoering en kwaliteit enz. : Het is maar een fiets.
Wel het enige vervoermiddel dat in verschillende maten te verkrijgen is, omdat de framehoogte voor een groot deel bepalend is hoe je op die fiets zit. Dit kom je zelfs bij de duurste auto's en motoren niet tegen...

Voor alle hobbies geldt dat je het zo gek kunt maken als je het wilt. Ik heb veel plezier van mijn oude Giant Tracker die ik voor nog geen 200 euro wist op de duikelen bij een kleine fietsenmaker, maar ik moet toegeven dat het water mij bij wijze van spreken in de mond loopt als ik een Santos, Idworx, Vittorio etc. zie. Een M-gineering ben ik nog niet in het wild tegengekomen, maar het ziet er op de plaatjes van Marten's website prachtig uit. Wat deze fietsen uitstralen is de passie voor het produkt door de gebruikte materialen, de uitgekiende afmontage en de doordachte details. En dat is inderdaad ongeveer hetzelfde als datgene wat een Rolls-Royce of Ferrari onderscheidt van een luxe middenklasser en zelfs een Mercedes of BMW.
Eric op de Fiets schreef:
Riny Visser schreef:Rest de vraag: waarom konden de grote Nederlandse fabrikanten tot in de jaren 90 wel redelijk geprijsde, functionele fietsen op de markt brengen en wordt je nu juist in de populaire prijsklassen opgescheept met fietsen met allerlei disfunctionele toeters en bellen: suspecte vering, te zachte gelzadels, jasbeschermers (zelfs hier en daar bij het voorwiel!), onhandige kettingrandjes, rare spaakpatronen, extra dikke gebogen buizen en dus te zware frames etc. etc.?
http://www.gazelle.nl/assortiment/espri ... /esprit-c7Best een functionele fiets. Goede prijs en uitrusting en leverbaar in Titanium (kleur) :lol:
Inderdaad, niet gek en zeker niet voor die prijs, maar ik bedoelde eigenlijk de semi-racefietsen uit de jaren 70 en 80 en de hybrides uit de jaren 90/begin deze eeuw, zoals de Medeo en de vergelijkbare fietsen van Batavus.
@riny,

framehoogte is bij motoren wel in te stellen, met name bij de duurdere modellen.
bij de exotische topklasse kun je framehoogte, hoogte van je achterbrug, balhoofdshoek en zelfs de progressiviteit van de tractioncontrol en abs instellen.

De vraag hierbij is of het allemaal nut heeft en of je het de meerprijs waard vindt.
ga je met zo;n high tech ding het circuit op, dan heb je er profijt van.....op de openbare weg ben je met een scooter net zo goed af.

een idworx zal niet zo snel kapot gaan onderweg, maar voor dat bedrag kun je op vakantie drie fietsen en een luxe terugreis boeken...
nobbiomatic schreef:@riny,

framehoogte is bij motoren wel in te stellen, met name bij de duurdere modellen.
bij de exotische topklasse kun je framehoogte, hoogte van je achterbrug, balhoofdshoek en zelfs de progressiviteit van de tractioncontrol en abs instellen.

De vraag hierbij is of het allemaal nut heeft en of je het de meerprijs waard vindt.
ga je met zo;n high tech ding het circuit op, dan heb je er profijt van.....op de openbare weg ben je met een scooter net zo goed af.

een idworx zal niet zo snel kapot gaan onderweg, maar voor dat bedrag kun je op vakantie drie fietsen en een luxe terugreis boeken...
Op een motor hoef je niet zelf te trappen, dus dan kun je met elektrische en hydraulische oplossingen werken. Bij een fiets lukt dat (nog?) niet: vandaar dat de frames in verschillende maten te krijgen zijn. Die moeten dus ook apart gebouwd worden, handmatig of in grote aantallen in een machine. En dat een fiets nauwelijks kapot te krijgen is, vind ik een goed verkoopargument, hoe duur die ook is. Niets zo ergerlijk als een fiets waar regelmatig dingen aan stuk gaan. Een fiets is in vergelijking met een motorvoertuig een lichtgewicht apparaat, dus het luistert ook nauwer om een behoorlijke kwaliteit te krijgen. En dan kom je al gauw uit op een meerprijs in vergelijking met een gewone hybride in de populaire prijsklassen. De wat betere VSF's (ook met derailleur) zitten ook boven de prijzen van de meest gangbare hybrides zoals de Nederlandse fabrikanten die bouwen.

Alleen verprutsen die het hybride-concept door er allerlei toeters en bellen aan te hangen waardoor een redelijk lichte en toch robuuste fiets een lomp en zwaar geval is geworden. Koga en Jan Janssen zijn zo'n beetje de enige grotere fabrikanten die het oorspronkelijke idee achter de hybride nog trouw zijn gebleven. Ook zijn dit vrijwel de enige grotere Nederlandse fabrikanten die nog een aardige serie serieuze vakantiefietsen maken. Bij Jan Janssen heb je zelfs bij alle modellen een Signature-achtig keuzeprogramma voor de afmontage.
Ik rijd al jaren op mijn Cube hyde die ik heb omgebouwd tot vakantiefiets. Er bestaan absoluut veel betere fietsen maar het feit dat ik in de loop der tijd (met vele tips van dit forum) de fiets tot MIJN vakantiefiets heb gemaakt, maakt me trots op mijn eigen bike. Door het werken aan je fiets ken je je fiets door en door. Dat fietst heel plezierig weet ik uit ervaring.

Zolang mijn fiets het doet, fiets ik er trots op verder. Intussen leg ik wel iedere maand een klein bedrag opzij om tegen de tijd dat mijn huidige fiets min of meer op is, ik een prachtige nieuwe fiets kan kopen waarbij ik met een schuin oog naar de IDworks opinion kijk.
Picard schreef:Ik rijd al jaren op mijn Cube hyde die ik heb omgebouwd tot vakantiefiets. Er bestaan absoluut veel betere fietsen maar het feit dat ik in de loop der tijd (met vele tips van dit forum) de fiets tot MIJN vakantiefiets heb gemaakt, maakt me trots op mijn eigen bike. Door het werken aan je fiets ken je je fiets door en door. Dat fietst heel plezierig weet ik uit ervaring.

Zolang mijn fiets het doet, fiets ik er trots op verder. Intussen leg ik wel iedere maand een klein bedrag opzij om tegen de tijd dat mijn huidige fiets min of meer op is, ik een prachtige nieuwe fiets kan kopen waarbij ik met een schuin oog naar de IDworks opinion kijk.
Mooi werk! Ik zou dan zelf uitkijken naar een TM 2.9 met Pinion, als die er is.
Mr. Z schreef:Toch grappig dat idworx nog steeds geen belt-drive heeft omdat ze jaren geleden heel hard riepen dat t niks was...

Nu maken ze hun fietsen zo dat t er wel op kan omdat hun klanten het willen omdat zo'n riem rustig 30.000km mee kan gaan maar ze te trots zijn om hun worden terug te nemen, sterker nog laatst stond hun commentaar nog steeds op t @
Dit heeft weinig te maken met trots of grappig willen zijn hoor, ze vinden bij idworx de riem waarschijnlijk gewoon een omslachtige oplossing voor een probleem dat eigenlijk niet bestaat, ben het er roerend mee eens.

Leuk spul hoor, de welvarende/veeleisende mens moet ook mogelijkheden krijgen om geld uit te geven toch ;-) :D