Necro van een oude draad, maar ik kan een duitje in het zakje doen over de Nexus 8.

Twee Ebikes, 5 jaar oud, één meer dan 40k km, de ander ergens tussen de 20 en 30k km (ben geen boekhouder en er is nogal wat vervangen aan electronica, dus de KM stand is verloren) met flinke snelheid en forse belading (zeker 1/4 van de KM met kinderen/en/of aanhangwagens). Daarnaast nog een familielied met dezelfde fiets, minder belading ook 20k+ km.

- Alle drie nog steeds de Originele Red band naaven.
- Weer en wind, 99% verharde wegen. Twee van de fietsen komen vrijwel dagelijks op een boerderij, met een fijne sludge van prut, water en ammniak (paardenpis). Over aggressief spul gesproken...
- Zelf geen onderhoud gepleegt, wel regelmatig door de FM. Maar, zie volgend punt.
- redelijk goede FM, maar of hij wielen demonteert voor een oliebad? Het zou me eigenlijk verbazen, de mecaniciens zijn stadsfiets beulen, niet echte liefhebbers.
- Schakelgedrag is niet echt netjes geweest *ratsj ratsj* zonder in te houden met trappen. Misschien hebben we een lage pedaaldruk door de voorwielmotor (echt hard stampen is met een E-bike niet nodig), dus dat kan schelen.
- (Minimaal) Twee keer een shifter naar zijn grootje, maar een daarvan was vanwege een valpartij, de ander slijtage, maar goed, echt netjes zijn we niet met schakelen.

Ik zou zeggen dat de naaf een slechtere reputatie heeft dan verdiend. Als je de bergen in wil/off road is een Rohloff de keus, gaat dat financieel niet dan is een derrie fiets helemaal niet verkeerd (laten we wel wezen, daar kom je ook de wereld wel mee door). Maar als je hem voor intensief woon/werkverkeer wil inzetten zijn die Nexus/Alfine naven echt wel in orde. En gezien ons gebruik over twee fietsen zou ik ook niet teveel piekeren over belading.

Er komt een nieuwe woon/werk E-Bike met Alfine 8 (=Nexus), financieel is iets anders helaas niet een optie. Als die sterft zal ik eens gaan nadenken over Rohloff (ik hou wel van mooie spulletjes), maar (zoals gewoonlijk) Shimano maakt gewoon prima spul.